Läs- och skrivfrämjande

Främjande av läsning är ett av bibliotekens kärnuppdrag. Regionbibliotek Stockholm stödjer folkbiblioteken i deras läs- och skrivfrämjande arbete.

Läsning och litteratur kan vara verktyg för välbefinnande och en väg till kunskapsinhämtning och bildning. Litteraturen har också ett konstnärligt värde som folkbiblioteken förmedlar. Skrivande, berättande och eget skapande ger var och en möjlighet att göra sin röst hörd, vilket stärker yttrandefriheten och demokratin.

Regionbibliotek Stockholm arrangerar nätverksträffar, kurser och initierar projekt med fokus på läsfrämjande, litteraturförmedling och skrivfrämjande.

Handlingsplan för läs- och skrivfrämjande arbete

För att ytterligare stärka arbetet med läs- och skrivfrämjande har Regionbibliotek Stockholm tagit fram en handlingsplan för perioden 2021–2023. Syftet med handlingsplanen är att bidra till att professionalisera det läsfrämjande arbetet, för att på så sätt stärka läs- och skrivfrämjande på länets folkbibliotek.

Handlingsplanen innehåller en genomgång av begreppsdefinitioner, utgångspunkter och avgränsningar. Läsfrämjande är ett område som folkbiblioteken i hög grad redan arbetar med och det är viktigt att förtydliga vad ytterligare professionalisering innebär och vilka utvecklingsområden som behöver prioriteras.   

Handlingsplan Läs- och skrivfrämjande 2021-2023.pdf

Efter halva plantiden, juni 2022, gjorde Regionbibliotek Stockholm en sammanställning av aktiviteter som genomförts. Se sammanställningen via länken nedan till pdf.

Läs- och skrivfrämjande arbete, 2022, pdf

Som en del av det läs- och skrivfrämjande arbetet riktat till unga ger Regionbibliotek Stockholm stöd till Ponton, en tidskrift för och av unga i åldrarna 14–21 år.

Pontons webbplats (öppnas i nytt fönster)

  • Senast granskad: 24 oktober 2023

Du kanske också är intresserad av