Norra Danviksbron renoveras
Tillbaka till huvudprojektet: Saltsjöbanan
Tillbaka till huvudprojektet: Saltsjöbanan
Norra Danviksbron har nått sin tekniska livslängd och ska nu rustas upp. Bron som samägs av Region Stockholm och Stockholms stad kommer att monteras ned och byggas upp på nytt med stora delar nytt material. Bron kommer att behålla sin unika utformning och funktion.
Den renoverade bron kommer att uppfylla framtidens krav på driftsäkerhet och effektivitet, och gör det möjligt för kollektivtrafiken att fortsätta utvecklas på ett hållbart sätt.
Nedmonteringen av bron påbörjas under hösten 2023 och pågår i ungefär 9 månader. Återuppbyggnaden av bron planeras att starta 2024. Vi planerar att driftsätta bron i slutet av 2026.
Norra Danviksbron som går över Danvikskanalen mellan Stockholm och Nacka behöver totalrenoveras. Renoveringen pågår 2023–2026 och kommer periodvis att påverka sjötrafiken mellan Mälaren och Saltsjön.
Trafiknämnden har godkänt genomförandeavtalet mellan Region Stockholm och Stockholms stad för renoveringen av Norra Danviksbron. Avtalet reglerar detaljerna kring fördelningen av ansvar och kostnader mellan parterna. De första arbetena planeras att ta vid 2022.
Här kan du registrera ditt mobilnummer för att få akut störningsinformation direkt i mobilen. Vi använder sms-utskicken när plötsliga förändringar i arbetena sker.
Norra Danviksbron byggdes mellan åren 1917 och 1922 och är en viktig länk över Danvikskanalen. Efter att ha tjänat staden i hundra år har den nu nått sin tekniska livslängd, alltså den tid en bro håller utan en större renovering. Nu ska vi totalrenovera bron för att säkerställa ett tryggt och hållbart resande med Saltsjöbanan och bussar i minst hundra år till.
Renoveringen kommer att leda till ett minskat underhållsbehov och därmed en förbättrad framkomlighet för kollektivtrafiken. Vi kommer att bevara brons unika utseende och funktion i högsta möjliga mån.
Farleden kommer att begränsas på olika sätt under olika skeden i projektet.
Läs mer om farledsbegränsningarna här.
Under en period av återuppbyggnaden av bron kommer farleden att stängas av ännu en period.
All bil- och busstrafik går idag på den södra bron. Periodvis kommer ett körfält in mot Slussen att stängas av då rivning och återuppbyggnad av Norra Danviksbron pågår.
Närliggande boende och verksamheter kan komma att påverkas av buller från arbetena och omlagda gång-/cykelvägar under arbetena.
Gångvägen under bron vid trappan på Nackasidan och gångvägen närmast vattnet på Stockholmssidan kommer att stängas av. Avstängningarna kommer vara på plats under rivning och återuppbyggnad och under den tiden kommer gående och cyklister kommer behöva välja en annan väg.
Hundrastgården vid Saltsjöqvarn kommer periodvis att stängas av under ombyggnaden av bron.
Arbetena kommer förutom i undantagsfall att utföras dagtid, klockan 07-19. Vid arbeten som utförs helger, kvällar eller nätter kommer detta att aviseras via portanslag samt via sms-aviseringar, anmäl ditt mobilnummer här.
Norra Danviksbron byggdes i samband med att Hammarbyleden kom till för hundra år sedan, som en kombinerad landsväg och järnvägsbro. Det ekonomiska ansvaret för brons underhåll delades då mellan staden 59 procent och järnvägsföretaget 41 procent. Under 2019 gjordes en översyn av ägandefördelningen där en likafördelning (50/50) av ägande och investering för den nya bron förordades och togs med i genomförandeavtalet. Den nya fördelningen baseras på dagens förutsättningar och brofunktion.