Dansa utan krav – för unga tjejer

Region Stockholm erbjuder stöd för att lyckas starta upp samarbeten i dansmetoden som en insats för unga.

Den kravlösa dansen ger de unga ett tillfälle att uppleva kroppen på ett positivt sätt. Fokus på de egna problemen minskar, istället växer självtilliten och tillhörighet i gruppen. Resultaten pekar på en ökad självskattad hälsa, minskad smärta, trötthet och stress men också minskad användning av smärtstillande medicin. Ofta läggs en grund till fortsatta positiva levnadsvanor. Den kan även ge besparingar inom elevhälsan på grund av färre besök hos skolsköterskan.

Så här går insatsen till

• En grupp om cirka 12 deltagare träffas två gånger i veckan under två terminer i en lokal som lämpar sig för dans. Gruppen jobbar med koreografier inom olika dansgenrer men också med avslappningstekniker.
  • Kulturskolan kan vara den samarbetspart som håller i kurserna. Ett studieförbund kan också ha lämpliga lokaler och en utbildad instruktör.
  • För att leda en grupp i Dansa utan krav krävs en instruktör som är utbildad i metoden.
  • Ett nära samarbete med elevhälsan eller en ungdomsmottagning underlättar, eftersom det är de som har kontakt med målgruppen och kan bjuda in och motivera dem att delta.

Nätverk

Kompetenscentrum för kultur och hälsa bjuder in till träffar och ger stöd till verksamheter som vill eller arbetar med metoden. I nätverket ingår Elevhälsa, Kulturskolor och vårdverksamheter.

Hittills har Kompetenscentrum för kultur och hälsa i Region Stockholm subventionerat cirka 50 utbildningsplatser i insatsen Dansa utan krav. Vi har tagit fram en handbok för kommuner som vill starta upp Dansa utan krav. Vi hjälper också till att matcha dansinstruktörer och kommuner vid behov.

Flera kommuner i landet och i Stockholm har redan dragit igång och resultaten är positiva. Anna Duberg, grundaren till metoden Dans För Hälsa, som hon skrev sin avhandling på, utbildar själv nya instruktörer.

Ett samarbete med länets kommuner, hälso- och sjukvårdsförvaltningens handläggare för fysisk aktivitet på recept och Storsthlm. Syftet är att fortsätta sprida dansmetoden Dansa utan krav med hjälp av FaR, och genom den handbok som utformats för att främja ungdomars och unga vuxnas psykiska hälsa. Kompetenscentrum för kultur och hälsa följer upp och vidareutvecklar arbetet med FaR-certifierade kulturskolor kopplat till Dansa utan krav.

Kompetenscentrum för kultur och hälsa ingår sedan 2019 i styrgruppen för Dansa utan krav i Stockholms stad som stämmer av regelbundet. En konferens med länets kommuner kommer att genomföras 2024 i syfte att sprida Dansa utan krav.

• Senast granskad: 26 februari 2024