För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor
Kontaktledningar över två mötande tåg på Roslagsbanan
Foto: Gustaf Kaiser

Förstärkning av elkraften på Roslagsbanan

Roslagsbanans nya, moderna fordon kräver mer elkraft. Därför måste Roslagsbanans elkraftsystem rustas upp.

För att kunna fortsätta bedriva trafiken på Roslagsbanan när fler nya fordon ersätter de gamla är det nödvändigt att investera i elkraftssystemet. När vi förstärker elkraften på Roslagsbanan tar vi också hänsyn till framtida förändringar och behov, som Roslagsbanans förlängning till city.

I satsningen ingår nya likriktarstationer, nätstationer, förstärkt högspännings- och lågspänningsmatning, samt nya kontaktledningar.

Fyra nya likriktarstationer

Läs mer om vad en likriktarstation är här

De nya likriktarstationerna kommer att placeras i Lahäll, Djursholms Ösby, Djursholms Ekeby och i Nationalstadsparken (Experimentalfältet).

Placeringen av respektive likriktarstation har bestämts utifrån tekniska krav, och är inte möjlig att ändra utan att riskera funktion och effektivitet i järnvägens elkraftsystem. Alla likriktarstationer måste finnas i järnvägens omedelbara närhet och kan inte flyttas till en annan del av sträckan.

Hållbart och genomtänkt

När vi bygger utgår vi från höga krav på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Varje byggnad ska utformas med hänsyn till den omgivande miljön, och kommer att gestaltas av arkitekter som ska utgå från platsens specifika förutsättningar. 

Där det är möjligt bygger vi inom vår egen fastighet. Det innebär att vi redan äger marken, och att detaljplanen anger att platsen ska användas för järnvägsändamål. Det är bra både för ekonomi och för vår planering. Om en lämplig plats inte går att hitta inom järnvägens fastighet, kan det krävas att vi köper mark, eller på annat sätt skaffar tillstånd att använda den yta vi behöver.

Samordning med fler projekt på Roslagsbanan 

Byggnaden vid Experimentalfältet kommer att uppföras i samarbete med andra projekt på Roslagsbanan, och ska även inrymma en fördelningsstation. Genom att planera och bygga tillsammans kan vi minska påverkan i den känsliga miljön, samtidigt som vi får flera ekonomiska och praktiska samordningsvinster, till exempel genom att vi bara behöver anlägga en väg till byggnaden, i stället för två.

I alla byggprojekt strävar vi efter att ta så lite naturmark som möjligt i anspråk.

Högspännings- och lågspänningsmatning

För att elkraften ska kunna fördelas på ett effektivt sätt, behöver nya kablar med högspännings- och lågspänningsledningar förläggas längs med spåren på en sammanlagd sträcka av cirka tio kilometer.

Byte av kontaktledningar

Cirka tio kilometer av järnvägen kommer också att få nya kontaktledningar.

På sträckan Universitetet – Stockholms östra görs endast de förstärkningar som är nödvändiga för att kunna fortsätta köra tågen fram till dess att Roslagsbanan får en ny sträckning via Odenplan till T-Centralen i slutet av 2030-talet.

Tidplan och påverkan på trafiken

Projektet inleddes under 2025 med planering och förberedelser inför investeringsbeslut i regionfullmäktige, som väntas kunna tas i mars 2026. De första likriktarstationerna behöver vara i drift i början av 2030-talet.

Bygget av likriktarstationer utförs bredvid järnvägsspåren och kan till stor del genomföras utan att påverka trafiken. Arbeten med kablar och kontaktledningar utförs i första hand på natten, men beräknas också kräva kortare avstängningsperioder. Dessa kommer att planeras i och informeras om i god tid.

  • Uppdaterad: 10 december 2025