Affärsutvecklingscheckar

Uppläsnings-funktionen kräver att du accepterar inställnings-cookies

Region Stockholm erbjuder finansieringsstöd till små och medelstora företag som vill utveckla verksamheten inom internationalisering, digitalisering och/eller hållbar omställning. Ansökan för hållbarhetschecken är öppen. Ansökningsperioden för resterande checkar öppnar 29 augusti. Alla ansökningsperioder stänger 11 september 2022.

Ansökningsperiod

Check för digitalisering och internationalisering: 29 augusti - 11 september 2022.
Check för hållbar omställning: 1 april - 11 september 2022.

Grundkrav

För att beviljas stöd behöver företaget uppfylla samtliga grundkrav. 

  • Ha 1 – 49 anställda
  • Ha en omsättning på mellan 1 miljon och 100 miljoner 
  • Ha en god ekonomi

Medfinansiering

Affärsutvecklingscheckarna står för max 50 procent av kostnaderna i projektet – resterande 50 procent kräver egen medfinansiering.

Stöd

Bolaget kan söka stöd, 50 000 – 250 000 kronor, för köp av tjänst/konsult och projektanställning. För internationaliseringschecken även för resekostnader på max 20 procent av total kostnad.

Tänk på

Projektet ska bidra till företagets utveckling. Det innebär att projektets art skall ligga utanför den normala verksamhetens inriktning och bidra med kompetens/kunskap till företaget. En beskrivning av projektet i ska lämnas i  intresseanmälan. Det är därför viktigt att tänka på följande som ska beskrivas i bilagan för intresseanmälan.

  • Konkretisera och förtydliga projektet i ansökan. 
  • Vad blir implementerat – vad handlar projektet om som ni vill genomföra? 
  • Vad blir effekten för företaget? 
  • På vilket sätt är detta ny kompetens/kunskap?

Gör så här

Almi och Region Stockholm samarbetar runt checkarna. Det är Almi som tar emot din intresseanmälan och meddelar dig om eventuella kompletteringar du behöver skicka in. Om du går vidare. Glöm inte bort att göra en formell anmälan!

Skicka in en intresseanmälan 

I din intresseanmälan ska du beskriva företagets ekonomi, projektets syfte samt budget.  Intresseanmälan ligger till grund för bedömningen av de företag som går vidare. Efter bedömningsprocessen ombeds utvalda företag att lämna en formell ansökan.

Ladda ner intresseanmälan under bilagor till höger. Mejla den infyllda ansökan  till checkar.stockholm@almi.se och ange ”Ansökan Affärsutvecklingscheckar” i ämnesraden.

Observera att urvalsprocessen kan komma att ske både under och efter ansökningsperioden därför kan vi inte på förhand bekräfta när just ditt företag får besked.

Behöver du stöd, råd och hjälp inför din anmälan?

Vill du ha hjälp med vad du kan ansöka för och hur man söker? 
Missa inte informationsträffarna (24/8 och 31/8) och skrivarstudion (1/9), där du får konkreta tips och har möjlighet att ställa frågor. Du hittar dem i Almis kalendarium - direktlänk till kalendariet under länkar här på sidan. 

Om programmet

Programmet affärsutvecklingscheckar är Region Stockholms finansieringsstöd till företag som finansieras från Europeiska regionala utvecklingsfonden. Mellan 2021–2022 ska Region Stockholm fördela 30 miljoner kronor till små och medelstora företag i Stockholms län. Syftet är företaget ska utvecklas genom att öka sin konkurrenskraft och skapa hållbar tillväxt inom områdena hållbar omställning, digitalisering eller internationalisering.

Formuläret kräver att du accepterar inställnings-cookies

Hjälp oss att förbättra regionstockholm.se!

Hjälpte den här informationen dig?