För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om cookies
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om cookies
En pojke sitter och läser på biblioteket tillsammans med sin mamma i en grön soffa.

Barn med funktionsnedsättning

Bibliotek ska vara tillgängliga för alla barn, vilket ställer krav på både rummet, medierna och kompetensen hos personalen. Barn med funktionsnedsättning är dubbelt prioriterade i bibliotekslagen. 

Både FN:s barnrättskonvention och funktionsrättskonvention tar upp rätten till ett fullvärdigt liv.

Länk till FN:s barnkonvention om barnets rättigheter(Extern länk)

Länk till FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (pdf)(Extern länk)

Tillgänglighet i biblioteksrummet har flera aspekter. Rummet ska uppfylla krav på framkomlighet, samt tydlighet genom mediernas placering och skyltning. Många barn har också behov av avskildhet och en begränsning av sinnesintryck. Det ska dessutom finnas medier som är tillgängliga. Läs mer om det i avsnittet om Äppelhyllan längre ner på den här sidan. 

Även verksamheten ska vara tillgänglig. Antingen anpassar biblioteket sagostunden så att den passar exempelvis barn från en resursförskola som bjuds in. Eller så går det att utforma sagostunden så att den passar i stort sett alla barn, så kallad universell utformning.

De flesta bibliotek tar emot grupper av barn från förskola eller skola. Även i de grupper som inte kommer från den anpassade skolformen finns barn med kognitiv funktionsnedsättning. Det finns sätt att utforma verksamheten som möjliggör för de barnen att få ett bra biblioteksbesök. Läs om det i Stockholms stadsbiblioteks mycket användbara handledning, skriven av Lynn Alpberg och Maria Lorentzon. Handledningen handlar om att underlätta för bibliotek att skapa rum och verksamhet som är kognitivt tillgängligt för alla. 

Lynn och Maria säger:

Det är viktigt att komma ihåg är att de tips som finns i handledningen är en vägledning, och ingen universell sanning. Vi får prova oss fram. Det är inte så farligt att göra fel. Vi gör om och gör det bättre!

I Regionbibliotek Stockholms rapport Funkar det? Bibliotekens verksamheter för en dubbelt prioriterad grupp, kartläggs de verksamheter biblioteken i Stockholms län erbjuder barn med funktionsvariationer. 

Till handledningen Bibblan funkar

Lynn Alpberg genomförde ett projekt på Regionbibliotek Stockholm 2017, med syfte att öka kunskapen om vilka verksamheter biblioteken erbjuder barn och unga med funktionsnedsättning. Projektet resulterade i en rapport med både kartläggning och framåtsyftande tankar.

Till rapporten Funkar det – bibliotekens verksamheter för en dubbelt prioriterad grupp

Äppelhyllan

På Äppelhyllan finns specialmedier för och om barn med funktionsnedsättning. Det mesta kan lånas hem av barn, föräldrar, pedagoger och andra som möter barn med funktionsnedsättning.

Illustration på ett äpple som är glad

Här finns specialmedier som talböcker, taktila bilderböcker, böcker med tecken som stöd, böcker på teckenspråk, filmer med teckenspråk, enkla bilderböcker, böcker med piktogram och bliss, lättlästa böcker, interfolierade bilderböcker och punktskrift.

På Äppelhyllan finns ofta också litteratur och annat material om olika funktionsnedsättningar för både vuxna och barn. Fakta om barn med synskada, hörselskada, språkstörningar, IF, läs- och skrivsvårigheter, dyslexi, autism, ADHD, rörelsenedsättning med mera. På en del bibliotek finns även skönlitteratur för barn som handlar om barn med olika funktionsnedsättningar på Äppelhyllan.

Klistermärket med äpplet att märka bokryggar med finns att beställa gratis från Regionbibliotek Stockholm i formuläret nedan.

Namnet Äppelhyllan är inspirerat av The Library for the Handicapped Child i London som var mycket nytänkande kring medier och teknik anpassade för barn med funktionsnedsättning. Med hjälp av ett litet rött äpple i plast med en liten grön mask som tittade upp, lockade man blyga barn att prata och kunde få kontakt.

Språktåget

Barn som behöver träna lite extra på språket kan remitteras till en logopedmottagning. Logopeden kan rekommendera läsning som stöd, och fylla i en biljett till Språktåget. På biljetten framgår det om det är s-ljudet, fonologi, meningsbyggnad eller något annat område som barnet behöver träna på. Familjen tar med biljetten till biblioteket där biblioteksmedarbetarna hjälper till att plocka fram böcker som passar för just det här barnet.   

Läs mer om Språktåget

Kontakta Regionbibliotek Stockholm

Vill du beställa klistermärken till Äppelhyllan eller kontakta oss om tillgänglighetsfrågor för barn? Välkommen att fylla i detta formulär så återkommer vi till dig! 

Information

Region Stockholm är en offentlig verksamhet. Det innebär att meddelanden du skickar till förtroendevalda och tjänstemän blir allmän handling och kan begäras ut av allmänheten.

Tips på mer läsning om barn och tillgänglighet

Här hittar du tips på mer läsning och rapporter på temat barn och tillgänglighet ur olika aspekter. 

Länktips för mer information om barn och tillgänglighet

Principen för universell utformning handlar om att skapa lösningar som fungerar för så många som möjligt redan från början, och slipper göra anpassningar i efterhand.

Om Principen för universell utformning på Myndigheten för delaktighets webbplats

Podden Funka olika från Habilitering & hälsa i Region Stockholm
Om NPF, IF, flerfunktionsnedsättning, föräldraskap, kommunikativt och kognitivt stöd, rörelsenedsättning, språklig sårbarhet och mycket mer.

Länk till podden på Habilitering och hälsas webbplats

Podden Lika värde från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Om specialpedagogik för dem som arbetar i skola och förskola samt vårdnadshavare.

Länk till podden på Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats

Projektet Begriplig text.

Länk till skriften 19 råd för att skriva begripligt(Extern länk)

Logoped Astrid Frylmark om svårigheter att läsa av olika anledningar, och varför projektet Begriplig text är så bra.

Länk till artikeln Lära sig att läsa eller läsa för att lära(Extern länk)

Barnens bibliotek: Här finns filmer och annan information riktad till barn om Äppelhyllan, och även information till bibliotekarier.

Länk till Barnens bibliotek(Extern länk)

Myndigheten för tillgängliga medier.

Länk till Myndigheten för tillgängliga mediers hemsida(Extern länk)

Legimus, Myndigheten för tillgängliga mediers katalog.

Länk till Legimus(Extern länk)

Specialpedagogiska skolmyndigheten

Länk till Specialpedagogiska skolmyndighetens hemsida(Extern länk)

Pictogram på svenska och andra språk, även om hur man gör egna.

Länk till Pictograms hemsida(Extern länk)

Västra Götalandsregionens och Biblioteksutveckling Sörmlands instruktionsfilmer om specialmedier.

Länk till filmerna(Extern länk)

  • Senast granskad: 18 mars 2024

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.