
Utveckling av Rissnedepån
Tunnelbanedepån i Rissne utvecklas för att kunna ta emot flera vagntyper. Depån får också en ny verkstadshall som kan hantera flera sorters tunnelbanetåg.
Detta gör vi
Vi bygger ut och utvecklar Rissnedepån i Sundbyberg för tunnelbanetåg och vagnar.
Syfte
Rissnedepån ska kunna ta emot flera typer av tunnelbanevagnar än vad som nu är möjligt. En ny verkstadshall ska också byggas inne på området.
Vem påverkas och tidplan
När arbetena pågår kommer byggtrafiken i området att öka periodvis. Vid störningar som påverkar omgivningen kommer information att riktas direkt till de närmaste verksamheterna.
Arbetet med Rissnedepån pågår för fullt. I februari 2024 inleddes sprängningar inför utbyggnaden. Inne på depåområdet byggs en ny verkstadshall som ska kunna ta emot flera typer av tunnelbanevagnar än vad som nu är möjligt.
Nya verkstaden tar form
Under vårvintern 2025 har man gjutit färdigt plattan för den nya verkstaden. Nu pågår stomresning och fasadarbeten.
Byggtrafiken kommer att vara aktiv och väl skyltad fram till sommaren och efter det tas avspärrningen bort på Madenvägen.
Spräckning i stället för sprängning
För att göra plats och bygga den nya hallen behöver befintligt berg sprängas och spräckas bort. Sedan schaktas både kross och gammal makadam bort. Det sker med hjälp av lastbilar som kommer åka ut från depåområdet ner mot Madenvägen.
Under hösten 2024 användes metoden spräckning av berget i stället för som tidigare, sprängning. Spräckning påverkar omgivningen mindre än sprängning, exempelvis behövs inga vakter i trafiken under spräckning. Lite buller är det enda omgivningen märker vid spräckning.
Spräckning innebär att man förborrar hål i berget, hålen läggs mycket tätare än vid sprängning, och sedan går man med hjälp av grävmaskin med spets ner i hålen och spräcker berget. Risken för stenkast försvinner helt vid spräckning kontra sprängning. Verkstaden, där verksamhet pågår dagligen, behöver inte heller utrymmas vid spräckning.
- Senast granskad: 28 april 2025