Neglinge depå - omgivningspåverkan

Ombyggnaden av Neglinge depå kommer att märkas av för dig som bor eller arbetar i närområdet - både under och efter byggtiden. 

Arbetena under byggtiden kommer oundvikligen att orsaka tillfälliga störningar i form av byggbuller, damm och ökad trafik i området. När ombyggnaden är färdig kommer depåns omgivningspåverkan däremot att sjunka jämfört med idag. 

Preliminär tidplan

Det är ännu några år kvar tills vi sätter spaden i marken. Först ut är arbetena i Storängen som planeras till början av 2026. Där beräknas arbetena ta cirka 9 månader. Lite senare under våren 2026 drar vi igång arbetena i Neglinge som beräknas ta cirka två år att slutföra.

  • Samråd 2024-02-07 – 2024-03-27
  • Projektering och planering: Slutet av 2023 – slutet av 2025
  • Byggtid Storängen: Tidigt 2026 – hösten 2026.
  • Byggtid i Neglinge: Våren 2026 – vintern 2027.

Störningar och buller under byggtiden

Bygget av den nya verkstadshallen kommer att ha både positiva och negativa aspekter gällande buller. På kort sikt kommer byggbullret att störa men på lång sikt innebär ombyggnaden lägre ljudnivåer för omgivningen.

Vilka arbetsmetoder som kommer att användas vet vi inte i dagsläget utan det planeras närmare inpå byggstart. Projektet följer Naturvårdsverkets riktlinjer för byggbuller och kommer att mäta ljudnivåerna kontinuerligt. 

Vi strävar efter att minimera störningar genom bullerskyddsåtgärder samt planera de mest bullrande arbetena till tider då de påverkar omgivningen som minst. 

Lägre ljudnivåer efter byggtiden

Bullret från själva verksamheten väntas om något att minska när projektet är färdigt, av flera anledningar. Den nya byggnaden kommer agera som en barriär mellan omgivningen och tågen. De nya tågen förväntas också innebära lägre bullernivåer både från tåg i rörelse och från parkerade tåg. 

Så påverkas trafiken under byggtiden

Vi arbetar för att ombyggnaden kunna göras utan att påverka tågtrafiken på Saltsjöbanan. Det vet vi säkert närmare byggstart då arbetena har planerats mer i detalj. 

Under byggnadstiden kommer viss påverkan på såväl bil- som gång- och cykeltrafik i närområdet uppstå. Vi arbetar för att säkerställa att eventuell påverkan blir minimal och att alternativa vägar är välkommunicerade.

Fler bomfällningar i framtiden

In- och utfarten från depån kommer att flyttas till depåområdets nordöstra hörn, cirka 50 meter öster om dagens infart. Därför kommer övergångsstället att permanent flytta 5-6 meter österut. 

Där vägen korsar spåret vid Neglinge torg kommer bomfällningarna bli fler i takt med att det blir fler tåg i depån.  Samma sak gäller den gång- och cykelöverfart som korsar depåområdet. 

  • Senast granskad: 7 februari 2024