Till dig som fått beviljade medel

Här hittar du information hur du ansöker om utbetalning, hur du ansöker om en ändring i ditt projekt under projektperioden och hur vilka krav som ställs på hur du ska informera om stödet finansieras av Region Stockholm. 

Informationsansvar

Projekt som drivs som en del av Stockholms regionala utveckling ska informera om att de har finansiering från Region Stockholm. Det är viktigt att länets invånare har insyn i hur skattemedlen används. Därför ska det i all information som rör projektet framgå att det är delfinansierat av Region Stockholm.

Det gäller till exempel:

  • projektbeskrivningar, rapporter, nyhetsbrev
  • inslag i sociala medier, annonser, broschyrer, affischer och filmer
  • vid konferenser, seminarier, utbildningar och utställningar
  • på webbsida eller informationsplats som beskriver projektet under "Om oss" och liknande intron på sociala medieplatser och/eller på webbplatser
  • i inslag i sociala medier

Vid frågor, e-posta projektstod.rlk@regionstockholm.se, för att få hjälp med hur, när och var information om stödet ska visas och synas.

Projektet ansvarar själva för att efter avslut ta ner skyltar och anslag.

Information om logotypen

Vilken plats och i vilken ordning Region Stockholms logotyp ska synas på avgörs av stödmottagarens grafiska profil och riktlinjer.

Olika varianter av logotyper
Region Stockholm har tre logotyper - blå, svart och vit (negativ). Logotyperna finns för både digital användning och för tryck.

  • Logotypen med blå färg och svart text ska användas i första hand
  • Logotypen i enbart svart vid svart-vita utskrifter
  • Mot mörka bakgrunder används logotypen i vitt (negativt)

Mot bilder och mönstrade bakgrunder är det viktigt att logotypen framstår i god kontrast. I dessa fall ska den svarta eller vita logotypen användas.

Här nedan finns tre logotyper, blå, svart och vit, för nedladdning i olika format (zip-fil)

Två sätt att informera om stöd

Det finns två sätt att informera om att Region Stockholm är med och delfinansierar projekt.  Med text och logotyp eller enbart med text.

Text tillsammans med logotyp

  • Logotypen ska användas tillsammans med text ”Med stöd av”
  • Logotypen ska användas enligt instruktion och får inte ändras
  • Region Stockholms logotyp bör alltid vara med om andra finansiärers logotyper finns med
  • Region Stockholms logotyp bör inte användas ensam om andra finansiärers logotyper inte finns med (använd då text i stället, se nedan)
  • Det får inte uppfattas som om Region Stockholm är huvudavsändare för projektet

Enbart med text

Text som ska användas är: ”Med stöd av Region Stockholm”

  • Text används i de sammanhang där logotypen inte får plats
  • Text används för att undvika att Region Stockholm uppfattas som huvudavsändare eller ansvarig för projektet.
  • Text används där andra/övriga finansiärer skrivs ut i text

Informera om ändringar i ditt projekt

Om du behöver ändra eller förlänga ditt projekt är det viktigt att du hör av dig till oss. Detta då vi måste bedöma om projektet fortsatt stämmer överens med det du fått beviljat stöd för. Det gäller exempelvis om projektverksamheten upphör eller avbryts, ändring av verksamhetens inriktning jämfört med beslut, förändringar avseende budget inklusive medfinansiering, byte av stödmottagare eller projektledning, anstånd med rapportering eller annan väsentlig ändring.

Om du inte meddelar oss om förändringar i ditt projekt kan beslutet om stöd ändras eller sägas upp. Om pengar då redan är utbetalt kan vi kräva att stödet återbetalas.

Vill du ändra ditt projekt?

Om du vill ändra i ditt projekt ber vi dig svara på frågorna nedan i ett mail till projektstod.rlk@regionstockholm.se

  • Varför vill du ändra projektet?
  • Hur vill du ändra projektet?
  • Vilka aktiviteter är det som påverkas och på vilket sätt?
  • Hur påverkas budgeten av ändringen?

Vill du förlänga ditt projekt?

Om du vill förlänga ditt projekt ber vi dig svara på frågorna nedan i ett mail till projektstod.rlk@regionstockholm.se

  • Varför vill du förlänga projektet?
  • Tills när vill du förlänga projektet?
  • Vilka aktiviteter är det som påverkas och på vilket sätt?
  • Hur påverkas budgeten av förändringarna?

Så här rapporterar du ditt projekt   

I ditt beslut om beviljade projektmedel står vilka datum du ska rapportera om hur det går i ditt projekt. Vanligtvis sker rapporteringen var 6e månad. I samband med det har du också möjlighet att ansöka om utbetalning av dina beviljade medel. Ansökan om utbetalning och rapportering görs via portalen min ansökan (minansokan.se) som Tillväxtverket tillhandahåller.

Om ditt projekt har beviljats stöd så innebär det inte att projektmedlen per automatik betalas ut. En förutsättning för att vi ska betala ut pengar är att du följer de villkor som finns för stödet. Region Stockholm kan också upphäva ett beslut om stöd helt eller delvis och återkräva medel om inte reglerna följs. Det är därför viktigt att du noga läser igenom beslutet om projektmedel, de allmänna villkoren och eventuella särskilda villkor i beslutet.

Det är dina upparbetade kostnader för den aktuella perioden som ligger till grund för utbetalningen. Om din ekonomiska slutredovisning visar att kostnaden för projektet är lägre än budgeterat minskas finansieringen proportionerligt enligt den procentuella delen av stöd till projektet du fick beviljat i beslutet.

Det kan ta upp till 3 månader för en ansökan om utbetalning att betalas ut. Skulle vi behöva ta in kompletteringar kan handläggningstiden behöva förlängas.

Hur rapporterar jag i Min ansökan?

  • Du loggar in med samma inloggningsuppgifter som du använt tidigare på minansokan.se.
  • Inne på Min ansökan klickar du på ”Projekt” överst till höger på sidan.
  • Därefter väljer du ”Sök utbetalning” och skriver in projektets ärendenummer.
  • Nu kan du se ditt pågående projekt och kan välja att starta en ny ansökan om utbetalning.

När du lämnar in ansökan ska du, förutom de bilagor som presenteras nedan, även registrera de utgifter du haft. I denna film berättar Tillväxtverket hur du gör för att registrera dina utgifter: Min ansökan - Skapa och läs CSV-filer

Om ditt projekt jobbar med indikatorer ska indikatorutfallet beskrivas för perioden du rapporterar. I denna film berättar Tillväxtverket hur du gör för att registrera ditt indikatorutfall: Min ansökan - Rapportera utfall på indikatorer

Är ni flera som ska rapportera vid en utbetalning? I denna film berättar Tillväxtverket hur du kan ge tillgång till projektytan: Dela ansökan om projektmedel

När du har lämnat in din rapportering och ansökan om utbetalning får du gärna e-posta projektstod.rlk@regionstockholm.se och meddela att din ansökan om utbetalning är inlämnad.

Vilka bilagor behöver du skicka in?

Tillsammans med beslutet ska du ha fått med de bilagor som vi vill ha av dig när du rapporterar till oss. Bilagorna bifogar du under fliken dokument i din ekonomirapport. Läges- och/eller slutrapport bifogar du under fliken dokument på lägesrapportsidan.

  1. Läges- och/eller slutrapport där du beskriver hur det går i projektet.
  2. Ekonomisk redovisning av upparbetade kostnader ink. fakturor, lönespecifikationer och liknande som visar att kostnaderna är bokförda och betalda.
  3. Personalkostnadssamanställning, där du rapporterar vilka som arbetat i projektet och personalens nedlagda tid och lön.
  4. En underskriven rekvisitionsblankett (Gäller endast de ärenden som fått en sådan blankett vid beslut om stöd).
  5. När du skickar in ansökan om utbetalning måste den signeras av behörig firmatecknare. Signeringsunderlaget blir tillgängligt efter att du skickat in ansökan om utbetalning i portalen. Om du ska skicka in en rekvisitionsblankett behöver du inte skicka in ett signeringsunderlag.

  • Senast granskad: 5 mars 2024