
Saltsjöbanan får nya tåg
Vi köper in 16 nya moderna fordon till Saltsjöbanan. Det ger bland annat möjlighet till ökad turtäthet, samtidigt som vi också åtgärdar bullerproblematiken som omger de cirka 50 år gamla fordon som rullar i dag.
De nya fordonen som har fått arbetsnamnet X25 kommer att innebära en tystare, tryggare och mer tillgänglig resenärsupplevelse. Även boende nära Saltsjöbanans spår kan vänta sig en tystare tillvaro i vardagen.
I början av 2020 godkände trafiknämnden i Region Stockholm förslaget om att köpa in, och förbereda Saltsjöbanan för, 16 stycken nya moderna fordon. Slutgiltigt beslut fattades av Regionstyrelsen samma vår. Dessa fordon ska ersätta dagens föråldrade fordon av typen C10/C11.
Upphandlingsarbetets process
Beslutet 2020 inledde den process som definierar en lämplig fordonsinvestering. Innan upphandlingen kunde starta gjordes ett förarbete med en mängd utredningar för att hitta bästa lösning för systemet, både på kort och lång sikt:
• 2020 fattades beslut om att starta ett åtgärdsval, vilket kan ses som en förstudie.
• 2022 fattades beslut om att starta nuvarande projekt som inleddes med fördjupade studier baserat på åtgärdsvalet.
• 2024 fattades beslut om att inleda den skarpa upphandlingen.
Avtal tecknat med Skoda Transportation
Den 11 november 2025 tecknades avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera 16 nya fordon till Saltsjöbanan, med möjlighet att avropa ytterligare 15 i framtiden. Det innebär att arbetet med att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag nu går in i nästa fas - designfasen.
Enligt nuvarande plan kommer de första X25 börja köra i passagerartrafik kring årskiftet 2029/2030. Leveransen kommer att ske successivt med ungefär ett fordon i månaden.
Tidplan
- 2020 - 2024: Upphandlingsarbete
- November 2025: Avtal tecknas med fordonsleverantör
- 2026 - 2029: Designfas
- 2027-2029: Tillverkning
- 2029: De första fordonen levereras till Stockholm för tester
- Årsskiftet 2029/2030: Tågen planeras börja köra i passagerartrafik
Ökad tillgänglighet och komfort
De nya fordonen kommer innebära en uppgradering jämfört med de nuvarande fordonen C10/C11 på många plan.
De nya fordonen kommer att vara betydligt tystare både för resenär och omgivning. De får luftkonditionering, kameror för ökad trygghet och digitala skärmar med tydlig trafikinformation. Invändigt blir det ljusare, mer öppet och möjligt att gå mellan tågets fordonsdelar.
Tillgängligheten förbättras med flexplatser för rullstolar, barnvagnar och cyklar samt prioritetssäten i avvikande färg. X25 ger också resenärer möjligheten att ladda mobilen vid sittplatserna.
Varje fordon blir cirka 36 meter långt, och upp till tre fordon kan kopplas ihop till ett tåg på 108 meter.

Fakta om X25 - Saltsjöbanans nya fordon
- Tillverkare: Škoda Transportation
- Kapacitet: Cirka 250 passagerare per fordon – varav 94 sittande
- Maxhastighet: 80 km/h
- Längd: 36 meter per fordon
- Lägre bullernivåer – både inne i tågen och i omgivningen
- Luftkonditionering och bättre åkkomfort
- Digital trafikinformation ombord
- Laddningsmöjligheter för elektroniska enheter
- Strömförsörjning: 750 V DC + 1500 V DC
- Drifttemperatur:–25 °C till +40 °C
Saltsjöbanan förbereds för X25
Parallellt med tillverkningen av de nya fordonen så utför vi en rad åtgärder längs Saltsjöbanan för att förbereda banan för de nya fordonen.
Bland annat ska vi förstärka elkraftkapaciteten längs hela banan, inklusive en högspänningsförstärkning och bygga en ny likriktarstation vid Neglinge depå.
Läs mer om högspänningsprojektet.
För att Neglinge depå, som underhåller och tvättar Saltsjöbanans alla fordon, ska kunna ta emot de nya fordonen behöver vi bygga om depån. Projektet innefattar en ny verkstadshall med två underhållsplatser, utrymmen för lager, teknik och personal, samt göra anpassningar inne i den befintliga depåbyggnaden.
Läs mer om utbyggnaden av Neglinge depå

Nya tåg och tätare trafik
När banan är återlagd hela vägen in till Slussen igen och tillräckligt många fordon har tagits i bruk kommer vi att öka turtätheten på Saltsjöbanan. Från dagens 20-minuterstrafik ska vi börja köra i 12-minuterstrafik med långa tåg.
Kontakta SL – för dig som är privatperson
För frågor och synpunkter på kollektivtrafiken kontaktar du SL:s kundtjänst, via SL-appen eller genom att använda något av alternativen nedan. Öppet dygnet runt alla dagar.
Telefon
Webb och chatt
Kontakta trafikförvaltningens presstjänst – för media
Använd alternativen nedan för att kontakta trafikförvaltningens presstjänst som svarar på frågor om SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten och beslut i Trafiknämnden.
Telefon
E-post
- Uppdaterad: 2 juni 2025