
Lidingöbanans väntkurer och stationshus
Lidingöbanans gamla väntkurer och stationshus ska rustas upp och målas om i originalkulörer. Samtidigt ska hållplatsmiljöerna bli tryggare med bättre belysning och ökad insyn i väntkurerna.
På sju av Lidingöbanans hållplatser ska de gamla stationsbyggnaderna rustas upp och målas om, i kulörer som fastställts genom en antikvarisk undersökning. De flesta av dessa kulturhistoriskt viktiga byggnader uppfördes redan 1914 när Lidingöbanan invigdes, och är alltså över 100 år gamla.
Det händer just nu
Breviks stationshus har länge varit i dåligt skick, bland annat på grund av vattenskador. Därför har SL beslutat att byggnaden ska rivas helt, för att sedan återuppbyggas på samma plats och med samma mått som i dag.
Rivningen inleddes under hösten 2024 och fortsatte under våren. Därefter ska marken återställas. Under hösten 2025 räknar vi med att kunna börja bygga upp stationshuset på nytt.
Bevarad stil och material
En noggrann antikvarisk utredning har fastställt att stationshuset, som är k-märkt, ska återställas till det utseende som byggnaden fick när den byggdes ut till vänthall och kiosk år 1925.
Fasaden återskapas i samma typ av pärlspont som originalet, och den kommer att målas i samma gula nyans som då. I den mån det är möjligt kommer material från den ursprungliga byggnaden att sparas för att återanvändas.
Ytterligare sex byggnader ska rustas upp och målas
Baggeby, Bodal, Skärsätra, Kottla, Högberga och Gåshaga ska också rustas upp. Väntkuren i Högberga ska få samma kulörer som Brevik. Byggnaden i Skärsätra rekommenderas att målas i gult med röd takfotsinklädnad och röd interiör medan Baggeby, Bodal och Gåshaga föreslås få en varmvit fasad, takkam och vindskivor i grönt, samt interiör i ljus grågrön ton.
Kottla stationshus, som från början stod på den nu nedlagda Norra Lidingöbanan får en egen yttre färgsättning, med gröna paneler och varmvita listverk, takfot och konsoler. Interiören blir ljus grågrön även här.
För att öka tryggheten kommer alla väntkurer att få modern belysning och bättre insyn utifrån genom att tidigare igensatta fönster öppnas upp.
Illustration: Pernilla Olsson
Lång historia
Breviks stationshus flyttades till sin nuvarande plats redan 1914, efter att ha stått vid station AGA. Då hette stationen Lidingö-Brevik och var ändhållplats på Lidingöbanan. Huset byggdes ut 1925 och inrymde en öppen väntkur och ett slutet utrymme, som först användes till postkontor, och senare har hyrts ut både som frisersalong och pizzeria.
Tidplan
Återuppbyggnaden av Breviks stationshus beräknas kunna återupptas under hösten 2025. Arbetet med att rusta upp och måla om de övriga byggnaderna beräknas kunna inledas under 2026. Om två-tre år ska alla byggnaderna vara färdiga.
- Uppdaterad: 1 juli 2025