Steg 2: Analys
När du går in i det här steget kommer du att ha mycket kunskap om användarna. I steget “analys” använder du kreativa metoder för att analysera och definiera användarnas behov.
Övningarna hjälper dig att hitta mönster i vad du lärt dig om användarnas känslor, tankar och beteenden, nå nya insikter och kanske omformulera problemet.
Aktiviteterna som ingår i denna fas hittar du nedan.
Analysera och hitta mönster
Här ska du analysera och hitta mönster kring användarnas känslor, tankar och beteenden.
Det kan vara till exempel via en så kallad empatikarta då du med intervju/observation för en användare i taget sorterar in det som användaren uttryckt muntligen via ord, beteende eller agerande.
Det kan även vara en användarresa eller genom att skapa en så kallad persona. Testa också verktyget Empatigymmet som är framtaget av innovationsenheten på Södersjukhuset i samverkan med innovationsfonden för att hitta nya mönster.
Utmana, prioritera och välj vad du ska arbeta vidare med
Använd mallen Insikter till möjligheter hos Openlab för att prioritera och identifiera nya möjlighetsområden.
Diskutera med dina kollegor och projektpartners.
Till mallen Insikter till möjligheter på Openlabs webbplats(Extern länk)
Formulera insikter och omformulera problemet
Utveckla en ny problemformulering baserad på dina nya insikter, så kallade “point of view- POV", som innehåller information om användaren, användarens behov samt en insikt om användarens beteende.
Hitta kartor och instruktion på Openlabs webbplats (Extern länk)
Utvecklingsområden
Hitta ett eller flera utvecklingsområden som känns relevanta och hanterbara att fokusera på i det fortsatta utvecklingsarbetet.
Ibland kan man fastna idéer som är mest självklara och som ligger närmast till hands. För att bryta tankemönster eller helt enkelt komma vidare kan du ta hjälp av perspektivkort. Korten innehåller metoder som ramar in och begränsar idégenereringen. På så sätt väljer hjärnan nya vägar och du kan få ny höjd på dina idéer, med större potential att verkligen göra skillnad.
Steg 1: Behov
Fokus i processens första steg är att identifiera, undersöka och beskriva det problem som finns samt de behov som problemet bottnar i.
Steg 3: Idégenerering
Fokus i processens tredje fas är att finna potentiella lösningar på behovet. Behoven avgränsas efterhand till en lösning.
- Senast granskad: 3 april 2025