
Regiongemensamma AI-team
Har du ett projekt som använder AI för att förbättra eller förenkla Region Stockholms verksamhet? Om du arbetar i Region Stockholm eller inom Tiohundra kan du nu ansöka om att få hjälp att göra din idé till verklighet.
De regiongemensamma AI-teamen ska stötta Region Stockholms egna verksamheter kring deras AI-projekt. Tanken är att de stöttande AI-teamen ska kunna arbeta nära olika AI-projekt som redan finns eller som är på väg att starta upp i Region Stockholms olika verksamheter för att sätta fler projekt i produktion.
Det här gör AI-teamen
Teamen består av experter inom olika områden som tar sig an utmaningar som verksamheten tror kan lösas eller förenklas med AI-stöd. Teamet och verksamheten arbetar sedan i ett gemensamt utvecklingsprojekt där AI-teamen främst bidrar med kompetens kring AI-utveckling, men också exempelvis med kompetens inom juridik. Teamen kan även stötta i upphandlingsprocesser kopplade till AI.
Teamet och verksamheten arbetar tillsammans med behovsanalys, datainsamling och dataanalys, utveckling och om det behövs även inköp eller upphandling. Med det gemensamma arbetet ska fler AI-initiativ kunna bli klara för att användas i produktion. Lärande och verksamhetsutveckling är två andra viktiga perspektiv som AI-teamen ska bidra med.
Ansökningsperioden har öppnat
Ansökan är öppen till den 13 oktober. Sedan inleds bedömning och prioritering bland de inkomna förslagen. Utveckling kan ske från och med januari 2026.
Du får svar på din ansökan senast 7 november.
Du kan bara ansöka om du är verksam i Region Stockholm eller inom Tiohundra.
Nästa ansökningsperiod
Nästa ansökningsperiod kommer att vara öppen mellan den 10 november 2025 och 31 mars 2026.
Så ansöker du
För att ansöka om stöd från AI-teamen behöver du fylla i ett ansökningsformulär. Syftet är att ge AI-teamen tillräcklig information för att kunna bedöma AI-initiativets genomförbarhet och potential.
Innan du börjar, rekommenderar vi att du:
- läser igenom dokumentet Överenskommelse om samarbete
- har en idé om data, resurser, och organisationens förmåga
- har utsett en projektledare eller ansvarig för ansökan.
Denna instruktion guidar dig sedan hur du fyller ansökningsformuläret punkt för punkt.
1. Grundläggande uppgifter
- Fyll i projektets namn och kontaktpersoner.
- Ange både huvudsökande och eventuella medsökande.
- Godkännande av samarbetsavtal krävs.
2. Projektteam och resurser
- Beskriv tillgängliga kompetenser och roller i projektet.
- Tydliggör projektledare och identifierade deltagare.
3. Finansiering och resurstillgänglighet
- Beskriv hur projektet är tänkt att finansieras.
- AI-teamen står för teknisk kompetens – ni för övriga kostnader.
4. Projektets typ och omfattning
- Ange typ av AI-initiativ: prototyp, implementering etc.
- Beskriv verksamhetsområde och eventuell klinisk karaktär.
- Bedöm lösningens skalbarhet.
5. Projektbeskrivning
- Nuvarande tillstånd – vilket problem ska lösas?
- AI-lösningen – varför passar AI här?
- Framtida tillstånd – målbild, effektmål, kvalitetsvinster etc.
6. Dokumentation
- E-posta bilagor som stöder ansökan (max 10 filer). Du hittar kontaktuppgifter längre ner på sidan.
7. Data och juridik
- Ange datakällor, klassificering, tillgång och förståelse.
- Beakta dataskydd (GDPR) och sekretess.
8. Risker och kopplingar
- Beskriv identifierade risker och eventuella relaterade initiativ.
- Ange kopplingar till forskning eller Innovationsfonden.
9. Underskrift
- Ansökan måste ha en underskrift av chef.
- Blankett finns på intranätet och ska skickas in via e-post. Du hittar kontaktuppgifter längre ner på sidan.
Checklista för ansökan
Se till att:
- namn på AI-initiativ och kontaktpersoner är ifyllda
- samarbetsöverenskommelsen är godkänd
- ett projektteam är identifierat (inklusive projektledare)
- finansieringsläget för projektet är beskrivet
- resurstillgång är bekräftad eller planerad
- typ av initiativ och verksamhetsområde är markerat
- problembeskrivning, AI-idé och målbild är tydligt formulerade
- eventuella bilagor (tidigare resultat, visualiseringar etc.) är inskickade.
Bedömning och prioritering
Du kommer att bedömas med ett kvantitativt poängsystem. Det kommer att kompletteras med en kvalitativ bedömning där berednings- och samordningsrådet bedömer:
- innovationsgrad
- strategisk passform
- teknisk rimlighet
- etiska aspekter
- synergier med andra projekt/system.
Nyckelkomponenter i ett bra beslutsunderlag
För varje projektansökan ska följande vara tydligt:
- Nuläge och behov: Tydlig beskrivning av problemet
- Lösningsförslag: Beskrivning av den tekniska lösningen
- Effekter och nyttor: Kvantifierade om möjligt
- Resursbehov: Personal, tid, finansiering
- Risker och beroenden: Identifierade och med åtgärdsplaner
- Datahantering: Beskrivning av data, tillgång, kunskap och risker
- Prioritet från verksamheten: Hur viktigt är detta för verksamheten?
För att få stöd av AI-teamen behöver du och ditt team ha tänkt igenom hur data ska hanteras i ert projekt. Läs mer om datahantering och krav i dokumentet Prioriteringsmodell för projektansökningar AI-team.
Frågor och svar
Kan verksamheter eller bolag utanför Region Stockholm ansöka om stöd från AI-teamen?
Ansökan är öppen för alla bolag och förvaltningar inom Region Stockholms organisation samt för Tiohundra. Privata vårdgivare, företag, samarbetsaktörer eller leverantörer till Region Stockholms förvaltningar eller bolag kan inte ansöka.
Måste man ha en påskrift från sin arbetsgivare?
Ja, ditt projekt behöver ha stöd från din arbetsgivare för att kunna bli bedömt. Du hittar ett dokument för arbetsgivaren i avsnittet Dokument.
Kontakta AI-teamet
- Senast granskad: 14 maj 2025