För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor
Bild på ordförandeklubba som ligger på ett bord

Om inköp och offentlig upphandling

Offentligt inköp består av mycket mer än själva upphandlingen. En effektiv inköpsprocess är grunden för att goda offentliga affärer. Allt från att förbereda till att genomföra upphandlingen och realisera avtalet på bästa sätt för att nå målen.

Policy och riktlinjer styr hur inköpsområdet bedrivs

Vår policy och våra riktlinjer för inköp styr hur inköpsområdet i våra nämnder och bolag bedrivs. De syftar till att skapa förutsättningar för ett inköpsarbete som säkerställer en robust och kostnadseffektiv försörjning samt en god beredskap. Detta sker genom ett ändamålsenligt, samordnat och resurseffektivt arbete med inköp.

Policyn och riktlinjerna ska även bidra till att uppnå miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet vid inköp. De ska också bidra till Region Stockholms målsättning om en långsiktigt hållbar och kostnadseffektiv verksamhet.

Vi upphandlar enligt dessa lagar:

  • LOU – Lagen om offentlig upphandling
  • LUF – Lagen om upphandling inom försörjningssektorerna
  • LUK – Lagen om upphandling av koncessioner
  • LOV – Lagen om valfrihetssystem

Inköpsprocess i offentlig upphandling

Upphandlingsmyndigheten beskriver alla steg i inköpsprocessen i offentlig upphandling.

Om inköpsprocessen på Upphandlingsmyndighetens webbplats(Extern länk)

  • Uppdaterad: 15 augusti 2025

Du kanske också är intresserad av

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.