
Om inköp och offentlig upphandling
Offentligt inköp består av mycket mer än själva upphandlingen. En effektiv inköpsprocess är grunden för att goda offentliga affärer. Allt från att förbereda till att genomföra upphandlingen och realisera avtalet på bästa sätt för att nå målen.
Policy och riktlinjer styr hur inköpsområdet bedrivs
Vår policy och våra riktlinjer för inköp styr hur inköpsområdet i våra nämnder och bolag bedrivs. De syftar till att skapa förutsättningar för ett inköpsarbete som säkerställer en robust och kostnadseffektiv försörjning samt en god beredskap. Detta sker genom ett ändamålsenligt, samordnat och resurseffektivt arbete med inköp.
Policyn och riktlinjerna ska även bidra till att uppnå miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet vid inköp. De ska också bidra till Region Stockholms målsättning om en långsiktigt hållbar och kostnadseffektiv verksamhet.
Vi upphandlar enligt dessa lagar:
- LOU – Lagen om offentlig upphandling
- LUF – Lagen om upphandling inom försörjningssektorerna
- LUK – Lagen om upphandling av koncessioner
- LOV – Lagen om valfrihetssystem
Inköpsprocess i offentlig upphandling
Upphandlingsmyndigheten beskriver alla steg i inköpsprocessen i offentlig upphandling.
Om inköpsprocessen på Upphandlingsmyndighetens webbplats(Extern länk)
- Uppdaterad: 15 augusti 2025
Du kanske också är intresserad av
Ta del av allmänna handlingar och beslut
Här finns handlingar till politikernas möten i Region Stockholm. Handlingarna består exempelvis av kallelser och protokoll.Styrande dokument inom Region Stockholm
Region Stockholm styrs i grunden av olika lagar, exempelvis kommunallagen. Dokumenten ger organisationen förutsättningar att göra rätt saker på rätt sätt.