Projekt inom kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken i Stockholms län står inför stora utmaningar. Mellan år 2015 och 2030 beräknas befolkningen i Stockholms län öka med 620 000 personer. Nu bygger vi ut kollektivtrafiken för att möta behoven från en växande region.

• Bild från bygget av nya tunnelbanan i Barkarby

Nya tunnelbanan

Region Stockholm har fått i uppdrag att bygga ut Stockholms tunnelbana med 18 stationer och tre mil nya spår.
  • Visionsbild från Tattby med plattform och tåg på spåret

Spårväg och lokalbana

Här hittar du information om projekt för Lidingöbanan, Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Spårväg Syd och Tvärbanan.

• Ett blått tunnelbanetåg rullar in mot station. Runt den så syns träd vars blad är röda och gula, det är tydlig höst.

Tunnelbana

Här hittar du information projekt som rör tunnelbanan. Nya vagnar och tåg, nya depåer och nya terminaler som ansluter till annan kollektivtrafik.

Buss

Här hittar du information om projekt som rör bussar. Nya terminaler, fordon, depåer och verkstäder.

• Bild på människor i och vid rulltrappor. Människorna är suddiga eftersom de är i rörelse.

Hissar och rulltrappor

Sedan 2015 byter Region Stockholm successivt ut hissar och rulltrappor i kollektivtrafiken.