För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor

Till dig som fått beviljade medel

Grattis till affärsutvecklingschecken! Vad kul att du vill satsa på att stärka företagets hållbara utveckling och samtidigt bidra till en positiv utveckling av Stockholmsregionen. 

Här hittar du information om hur du ansöker om utbetalning, gör ändringar i ditt projekt under projektperioden och vilka krav som gäller för att informera om stödet från Regionalfonden och Region Stockholm. 

Ditt ansvar att informera

Du behöver tydligt visa att din satsning medfinansieras av Region Stockholm och Europeiska Regionalfonden. Det gör du genom att använda godkända logotyper på exempelvis:

  • Annonser, broschyrer, affischer och filmer
  • Webbplats och sociala medier

Här hittar du anvisningar och kan ladda ner logotyper:

Logotyp för EU-finansierat stöd – Tillväxtverket(Extern länk)

Logotyp – Region Stockholm(Extern länk) (svart)
Logotyp – Region Stockholm(Extern länk) (vit)
Information om Region Stockholms visuella identitet

Ansök om ändringar i ditt projekt

Om du vill ändra något i ditt projekt är det viktigt att du hör av dig till oss eftersom vi behöver bedöma om projektet fortsatt stämmer överens med det som du fått beviljat stöd för. 

Detta gäller exempelvis om projektet av någon anledning måste avbrytas, vid ändring av projektets aktiviteter och/eller budget, eller någon annan väsentlig ändring jämfört med den projektplan och budget som godkändes i bifallsbeslutet.

Vill du ändra ditt projekt?

Ansök om ett ändringsbeslut genom att e-posta till  rlk.funk.affarsutveckling.rlk@regionstockholm.se med svar på dessa frågor:

  • Varför vill du ändra projektet?
  • Hur vill du ändra projektet?
  • Vilka aktiviteter är det som påverkas och på vilket sätt?
  • Hur påverkas budgeten av ändringen?

Så här rapporterar du ditt projekt   

I ditt bifallsbeslut står det när du senast ska rapportera resultaten av ditt projekt. I samband med det har du också möjlighet att ansöka om utbetalning av dina beviljade medel. Ansökan om utbetalning och rapportering görs via portalen min ansökan (minansokan.se) som Tillväxtverket tillhandahåller.

En förutsättning för att vi ska betala ut pengar är att du följer de villkor som finns för stödet. Region Stockholm kan också upphäva ett beslut om stöd helt eller delvis och återkräva medel om inte reglerna följs. Det är därför viktigt att du noga läser igenom beslutet om projektmedel, de allmänna villkoren och eventuella särskilda villkor i beslutet.

Det kan ta upp till 3 månader för en ansökan om utbetalning att betalas ut, men vår ambition är alltid att vara så snabba som möjligt. Skulle vi behöva ta in kompletteringar kan handläggningstiden behöva förlängas.

Hur rapporterar jag i Min ansökan?

Du har två möjligheter att ansöka om utbetalning. En när du har arbetat upp minst 50 % av den totala projektbudgeten, och en när du har genomfört ditt projekt. Du loggar in med samma inloggningsuppgifter som du använt tidigare på minansokan.se.

Hur ansöker jag om utbetalning i Min ansökan?

  • Du loggar in med samma inloggningsuppgifter som du använt tidigare på minansokan.se(Extern länk).
  • Inne på Min ansökan klickar du på ”Mina sidor” i menyraden längst upp. Då dyker alla dina ärenden upp.
  • Tryck på “hantera -> utbetalningar -> skapa ny utbetalning”

Fyll i projektets kostnader. Ekonomisk redovisning av upparbetade kostnader, inklusive fakturor, lönespecifikationer och liknande dokumentation som visar att kostnaderna är bokförda och betalda, ska bifogas. Huvudbok ska även inkluderas som visar särredovisade kostnader för projektverksamheten.

Är ni flera som ska rapportera vid en utbetalning? I denna film berättar Tillväxtverket hur du kan ge tillgång till projektytan: Dela ansökan om projektmedel(Extern länk)

När du har lämnat in din rapportering och ansökan om utbetalning får du gärna e-posta rlk.funk.affarsutveckling.rlk@regionstockholm.se  och meddela att din ansökan om utbetalning är inlämnad.

Vilka bilagor behöver du skicka in?

Nedan, under rubriken dokument, finns det mallar för läges- och slutrapport, samt rekvisitionsblankett. Dessa behöver du fylla i och skicka in i samband med ansökan om utbetalning. Där hittar du också villkoren för stödet. Läs igenom villkoren noga – där står det vilket underlag du behöver skicka in i samband med ansökan om utbetalning. Här är en sammanfattning av det underlag du behöver skicka in:

  1. Läges- eller slutrapport där du beskriver hur det går i projektet/projektets resultat.
  2. Ekonomisk redovisning av upparbetade kostnader ink. fakturor, lönespecifikationer och liknande som visar att kostnaderna är bokförda och betalda.
  3. Personalkostnadssamanställning, där du rapporterar vilka som arbetat i projektet och personalens nedlagda tid och lön.
  4. En underskriven rekvisitionsblankett.
  5. När du skickar in ansökan om utbetalning måste den signeras av behörig firmatecknare. Om det inte görs med BankID i samband med att ansökan skickas in måste det göras manuellt på blanketten nedan.
  • Senast granskad: 16 april 2025

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.