Dansresidenset Berörd i Danderyds kommun

Dansresidenset Berörd genomfördes i Danderyd med deltagarbaserade metoder. Äldre från seniorträffpunkter och mellanstadiebarn från ett fritidshem utforskade dans och textila material med danskompaniet Kolko och textilkonstnären Vega Määttä Siltberg.

Kortfakta om residenset

• Genomfördes i Danderyds kommun 2024.
  • Under två månader träffade kulturaktörerna de medverkande.
  • Träffarna leddes av danskompaniet Kolko i samarbete med textilkonstnären Vega Määttä Siltberg.

Vad var syftet med residenset?

Syftet med residenset var att genom dans och rörelse ge möjlighet för äldre och barn att utforska närvaro och beröring som tema. Residenset gav också danskonstnärer och textilkonstnär möjlighet att utveckla och fördjupa sig i deltagarbaserade metoder och communitydans.

Äldre kvinna som ler och lyfter händerna framför sig i dans
Deltagare i dansresidenset Berörd. Foto: Kolko

Hur gick residenset till?

Kolko inledde med att besöka kommunens fyra träffpunkter för äldre tillsammans med kommunens kultursamordnare. Där fick besökare information och de fick även prova på dansmetoderna. Sedan genomfördes residenset på Seniorcentrum i Enebyberg, som ligger i samma lokaler som fritidsverksamheten för elever i mellanstadiet.

Tanken var att samma seniorer och barn skulle mötas, men det visade sig vara svårt att hitta en kontinuerlig grupp av barn. Därför blev det mer ett nedslag av dans med olika barn under de veckor som residenset pågick. Gruppen av seniorer var däremot stabil och det gick att bygga vidare från gång till gång.

I samarbete med Region Stockholms hemslöjdskonsulenter knöts även textilkonstnären Vega Määttä Siltberg till projektet. Tillsammans skapade Kolko och Vega en process där rörelse och textil slöjd i form av långa rep användes för att närma sig teman som beröring och närvaro. Varje träff avslutades med gemensam fika.

I slutet av projektet arrangerades en avslutning på Entrétorget i Mörby där seniorerna gjorde en del av sina dansövningar och en film om processen visades. Filmen klipptes och filmades av KolKo själva. Den fortsätter att visas i biblioteket i Mörby centrum och där har även Vega Mättä Siltberg skapat en textil installation med materialet.

Äldre kvinna som blundar och rör händerna framför sig i en dans
Bild från dansresidenset Berörd. Foto: Kolko

Vad blev resultatet?

Deltagarna fick möta professionella kulturaktörer inom både dans och textil slöjd, ta del av kulturens positiva hälsoeffekter och ha givande fikasamtal som ofta fick existentiella teman. Residenset har arbetat mot kommunens mål om att motverka ensamhet hos äldre.

Så här sa några av deltagande seniorerna:

– Roligt, stimulerande, balansträning, perfekt!

– Jag kan tänka på det ibland hemma också. Jag känner era röster och jag känner det i kroppen. Det har faktiskt gått in i medvetandet.

– Vi har öppnat upp oss för varandra. För vi har ju inte varit fega eller tyckt att "nä det där kan inte jag," utan vi har gjort det bara, som vi har kunnat.

Om samarbetet

Konceptet skapades av Kolko i samarbete med Vega Määttä Siltberg. Det genomfördes med stöd av Danderyds kommun och Region Stockholm.

Se filmen om dansresidenset Berörd

Filmen Berörd

Se Kolkos film om arbetet med Berörd.

Se filmen Berörd på Youtube(Extern länk)
  • Senast granskad: 11 april 2024