Dansresidenset Hjärtvärme i Sollentuna kommun

Under hösten 2023 pågick Hjärtvärme, ett residens i Sollentuna kommun med metoden communitydans. Äldre i en dagverksamhet och barn från en närliggande förskola utforskade dans tillsammans under ledning av koreografen Mikael Strid.

Kortfakta om residenset

• Genomfördes i Edsberg i Sollentuna kommun hösten 2023.
  • Bestod av ett möte i veckan mellan förskolan Bikupan och Edsbergsstugans dagverksamhet.
  • Träffarna leddes av koreograf Mikael Strid, dansare Andrea Schalk och musiker Peter Bothén.

Vad var syftet med residenset?

Syftet med residenset var att skapa tillfällen för barn och äldre att mötas genom dans och rörelse. Residenset gav danskonstnärer och musiker möjlighet att utveckla och fördjupa sig i deltagarbaserade metoder och communitydans.

Barnhänder möter äldre personers händer i en ring ovanpå varandra
Foto: Peter Bothén

Hur gick residenset till?

En grupp förskolebarn i åldern 3-5 år kom varje tisdag eftermiddag under tolv veckor till Edsbergsstugans dagverksamhet för att träffa äldre med lätt demens. Grupperna dansade tillsammans till levande musik under ledning av två danskonstnärer, utifrån olika teman såsom drömmar, framtid, intryck från dagen eller minnen från arbetslivet. Varje möte avslutades med gemensam fika.

Barn och äldre personer håller varandras händer
Foto: Peter Bothén

Vad blev resultatet?

Deltagarna fick möta tre professionella kulturaktörer, ta del av dansens positiva hälsoeffekter och givande fikasamtal över generationsgränserna. Samarbetet fick långsiktiga effekter då grupperna har fortsatt att ses även efter residensets avslut genom luciafirande, filmvisning och promenader.

Om samarbetet

Konceptet Hjärtvärme skapades av Mikael Strid och genomfördes med stöd av Sollentuna kommun och Region Stockholm.

Film om dansresidenset Hjärtvärme

Se vår film om Hjärtvärme! Den är två minuter lång.

• Senast granskad: 6 februari 2024