
Elbussar i kollektivtrafiken
Region Stockholm arbetar ständigt för att minska kollektivtrafikens påverkan på människor samt miljön och elektrifieringen av busstrafiken är en avgörande pusselbit för att bygga framtidens hållbara kollektivtrafik.
Tyst och ren trafik
Elbussar kommer på bred front i hela världen. De har inga lokala utsläpp och ger betydligt tystare trafik än traditionella bussar. Motorn i en elbuss är dessutom mycket mer effektiv än en vanlig förbränningsmotor. Det gör att vi också kan minska den totala energianvändningen i takt med att vi inför elbussar.
Ännu ett kliv för klimatansvaret
Redan i dag drivs alla SL:s bussar av förnybara drivmedel. Genom att införa eldriven trafik tar Region Stockholm ytterligare ett steg mot en utsläppsfri kollektivtrafik och ett stort steg för klimatansvaret.
När vi satsar på eldrift kan vi minska vårt behov av biodrivmedel och frigöra de resurserna till andra transportslag som inte är lika lätt att elektrifiera. På så sätt bidrar vi också i ett globalt perspektiv till minskade koldioxidutsläpp och bättre energianvändning.
Utredning har visat vägen
Under 2017–2018 genomförde trafikförvaltningen i Region Stockholm ett omfattande arbete för att kartlägga möjligheterna att införa elbussar på bred front i Stockholm. Utredningsarbetet tog ett helhetsgrepp om frågan och undersökte alltifrån olika scenarios, kostnader och utmaningar inför ny teknik till minskat buller och reducerade lokala utsläpp.
Utredningen granskade också olika affärsmodeller, tittade på ekonomiska kalkyler och utvärderade risker; till exempel krav på elkapacitet, åtgärder vid strömavbrott och nya former av säkerhetsrisker. Det beräknades också samhällsvinster och andra fördelar som eldriven busstrafik kan ge.
I början av 2019 var utredningen klar. Det är resultatet av den utredningen som ligger till grund för strategin att successivt öka andelen elbussar i Stockholmsregionen.
Nya trafikavtal öppnar för utveckling
Det är när nya trafikavtal ska skrivas som det finns potential att göra stora förändringar. Totalt har trafikförvaltningen tolv busstrafikavtal i Stockholms län, för närvarande fördelade på fyra olika företag; Nobina, Keolis, VR Sverige och Transdev. Varje trafikavtal har en avtalsperiod på cirka tio år.
Karta över trafikförvaltningens avtalsområden
Samverkan är viktigt för att få det att fungera
Trafikförvaltningen arbetar aktivt för att stötta införandet av elbussar. Fokus ligger på att arbeta in utredningens slutsatser i verksamheten och att stötta initiativ och projekt som har frågor om elbussar och laddteknik.
Det krävs också bra samverkan med kommunerna, trafikutövare, elnätsägare och andra myndigheter för att få trafiken med elbussar att fungera på bästa sätt. Bussarna behöver prioriteras framför biltrafiken för att komma fram smidigt och bli ett attraktivt alternativ till att ta bilen.
Viktigt att ställa krav på buss- och batteritillverkningen
Produktionen av elbussar och batterier sker i dag i länder med stor risk för miljö och mänskliga rättigheter. Därför har vi ett stort ansvar att ställa krav på hur och var de elbussar och batterier som finns i dem tillverkas. På det sättet kan vi också bidra till att påverka utvecklingen på ett positivt sätt. Vi behöver också vara säkra på att använda bussbatterier återanvänds eller återvinns, EU:s nya batteriförordning (som inom kort blir lag) tryggar denna process.
Produktionen av elbussar och batterier sker i dag i länder med stor risk för miljö och mänskliga rättigheter. Därför har vi ett stort ansvar att ställa krav på hur och var de elbussar och batterier som finns i dem tillverkas. På det sättet kan vi också bidra till att påverka utvecklingen på ett positivt sätt. Vi behöver också vara säkra på att använda bussbatterier återanvänds eller återvinns, EU:s nya batteriförordning (som inom kort blir lag) tryggar denna process.
Bussarna laddas främst under natten
När vi inför elbussar i Stockholm vill vi använda befintlig infrastruktur så långt det är möjligt. Det betyder att bussarna i första hand laddas i depå under natten och inte ute i trafiken. På så sätt undviker vi dyra investeringar i nya tekniker och skrymmande laddningsstationer.
De första elbussarna kom redan 2018
Sedan sommaren 2018 rullar fem helelektriska bussar i Norrtäljes innerstad. I juni 2019 startade ytterligare fem elbussar i Sigtuna. I Barkarbystaden infördes sex elbussar 2020-2022 och 15 elbussar trafikerar innerstadens stombusslinjer sedan sommaren 2022.
Det första trafikavtal med stora mängder elbussar startade i augusti 2024 och sedan dess har kraven på eldriven busstrafik ökat successivt. I dagsläget trafikerar ca 360 elbussar länet och flera hundra till förväntas sättas i trafiken kommande åren.
Vårt mål är att elektrifiera hela bussflottan (cirka 2 200 bussar) senast 2035.
Tidigare pilotprojekt
Trafikförvaltningen har deltagit praktiskt i flera pilotprojekt och samarbeten med näringsliv och forskningscentra. Tillsammans har vi utvärderat olika tekniker för elbussar. Både resultaten från dessa projekt och andra länders erfarenheter av elbusstrafik har varit viktiga för att planera det storskaliga införande av elbussar.
Ett exempel på samarbete är linje 755 i Södertälje som trafikerades av en elbusshybrid under större delen av 2017. Bussen laddades trådlöst vid ändhållplatsen utanför Tom Tits. På bara sju minuters laddning kunde bussen sedan köra hela sin runda på förnybar el. Den satsningen var resultatet av ett samarbete mellan SL, Scania, Vattenfall, KTH och Södertälje kommun.
- Uppdaterad: 15 oktober 2025