Långsiktigt stöd till unikt kulturarv

K.A Almgrens sidenväveri är ett museum och Nordens enda aktiva sidenväveri. Det är också en av de aktörer som har ett treårigt verksamhetsstöd från Region Stockholm.

I ett gult stenhus på Repslagargatan på Södermalm i Stockholm inryms K.A. Almgrens sidenväveri som idag både är museum och aktivt väveri. Verksamheten har ett stort antal aktiviteter och samarbeten riktade mot skolor, yrkesutbildningar och intresserad allmänhet.

Sidenväveriet startade upp 1833 och var länge en viktig kvinnoarbetsplats med som mest 288 anställda. Ända fram till 1974 var väveriet i bruk. År 2002 ombildades det till en stiftelse med stöd av Region Stockholm och Stockholms stad.

Mari-Louise Franzén är tillförordnad museichef på K.A Almgrens sidenväveri och berättar om all aktivitet som just nu sjuder innanför väggarna:

Förutom veckovisa visningar av museet och de aktuella utställningarna har vi många aktiva samarbeten. Bland annat planerar vi för en lärlingsutbildning i samarbete med Hantverksakademin. Vi har också skolprogram, Väva in, för att nå ut till en yngre målgrupp där vi arbetar med workshops och frågor kopplat till klimatet, textilindustrins roll och om barnarbete.

-Under pandemin var museet tidigt ute med digitala visningar och event vilket underlättade i att nå ut till intresserade målgrupper. Nu har den publika verksamheten öppnat upp igen vilket är positivt för intäkterna.

- Finansieringen sker genom entréavgifter, visningar och försäljning av vår egen miljövänliga tvättvål. Men det skulle inte vara möjligt att driva en sådan här typ av verksamhet utan stöd. I dagsläget har vi stöd av Region Stockholm och Stockholms stad och det är viktigt med långsiktigheten. Vi ska förvalta de här samlingarna på lång sikt och det är ett stort ansvar som kräver planering och framförhållning, säger Mari-Louise.

• Senast granskad: 11 januari 2024