För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor
Gatuvy av Götgatan. En kvinna cyklar längs de höga byggnaderna utmed med gatan.

Upprustning av tunneln mellan Medborgarplatsen och Skanstull

Vi har startat den första av åtta etapper i upprustningen av tunnelbanans tunnel under den södra delen av Götgatan. Etapp ett pågår under 2026.

Infoträffar i Björns trädgård

Har du frågor om arbetet? Kom förbi Björns trädgård och träffa oss i projektet. 

  • 27 november kl. 07-09
  • 1 december kl. 07-09
  • 4 december kl. 16-18 

Trafiken på tunnelbanans Gröna linje kommer att rulla som vanligt under hela upprustningsperioden.

Planerade arbeten

Plats: Götgatan mellan Kocksgatan och Åsögatan, kvarteret Formannen, Götgatan 59–68  
Det huvudsakliga arbetsmomentet är att byta tunnelns tätskikt. 

Vecka 48

  • Arbetet med entrétrapporna vid Götgatan 68 och 66–64 pågår. De ersätts med tillfälliga gångramper och trappor till barer och restauranger.  
  • Skyltar, cykelställ och liknande utrustning tas bort.
  • Natten mellan den 25 och 26 november stängslar vi in hela byggområdet. Motortrafiken mellan korsningarna Åsögatan och Kocksgatan stängs då av. Samtidigt kommer asfalteringsarbeten att pågå. Arbetena kan upplevas bullrande.
  • Under veckan fortsätter vi att montera stängslet. Därefter påbörjas arbeten innanför arbetsområdet.

Vecka 49 

  • Vi börjar riva asfalten, vilket kan upplevas bullrande när den grävs bort och lastas på lastbilar. Arbetet pågår i ett par dagar.

Kartbild över byggområdet mellan Åsögatan och Kocksgatan.

Arbetstider

  • Vardagar kl. 07–19 utför vi arbeten som kan vara störande.
  • I vissa fall kan arbeten behöva göras utanför ordinarie arbetstider. Då informerar vi i förväg. 

För dig som cyklar 

Du som cyklar kommer fram, men sänk farten och visa hänsyn mot dina medtrafikanter. Gående har företräde. 

Arbetena sker från marknivå

Den del av tunneln som ska rustas upp är 925 meter lång. För att kunna nå taket och tätskiktet arbetar vi från marknivå längs Götgatan.  

Få störningsinformation direkt i mobilen

Som närboende kan du få SMS inför större eller plötsliga störningar i omgivningen. 

Anmäl ditt telefonnummer för SMS-aviseringar(Extern länk)

Arbetet delas upp i etapper

För att begränsa påverkan på omgivningen delas arbetet upp i flera etapper. Götgatan är fortsatt öppen för gående och cyklister, men det kan tidvis bli trångt. Biltrafik och busslinjer som normalt kör på Götgatan får nya körvägar.

 sl.se – Från 17 november: Bussar påverkas av arbeten på delar av Götgatan(Extern länk) 

Preliminära etapper och arbetsområden

Den preliminära uppdelningen av arbetet på Götgatan ser ut så här. Flera etapper pågår parallellt och inte i kronologisk ordning:   

  • Pågående etapp 1 Kocksgatan–Åsögatan: Planeras vara helt avstängt för motortrafik.
  • Etapp 2 Folkungagatan–Kocksgatan: Planeras vara helt avstängt för motortrafik.
  • Etapp 3 Åsögatan–Vartoftagatan: Sträckan planeras vara helt avstängd för motortrafik. Därefter blir den enkelriktad i södergående riktning under resten av byggtiden. Arbetet utförs parallellt med etapp 5.
  • Etapp 4 Vartoftagatan–Blekingegatan: Planeras vara enkelriktat för motortrafik i södergående riktning. Arbetet utförs parallellt med etapp 6.
  • Etapp 5 Blekingegatan–Gotlandsgatan: Planeras vara enkelriktat för motortrafik i södergående riktning. Arbetet utförs parallellt med etapp 3.
  • Etapp 6 Gotlandsgatan–Ölandsgatan: Planeras vara enkelriktat för motortrafik i södergående riktning. Arbetet utförs parallellt med etapp 4. 
  • Etapp 7 Ölandsgatan–Ringvägen: Planeras vara helt avstängt fram till Ringvägen. Korsningen kommer att vara farbar men med begränsningar.
  • Etapp 8 Folkungagatan–Björns trädgård: Planeras vara farbar för all trafik, men med begränsningar i korsningen Götgatan/Folkungagatan. 

Varför vi stökar på Götgatan

Tunneln mellan Medborgarplatsen och Skanstull är med sina 92 år den äldsta underjordiska passagen i Stockholms kollektivtrafiksystem. Den invigdes 1933 och har sedan 1950 varit en viktig del av tunnelbanenätet. 

Nu rustar vi upp tunneln så att den kan fortsätta användas i många år framöver. 

Tätskiktet behöver bytas

Tunneln består av en kombinerad stål- och betongkonstruktion, skyddad av tätskikt och skyddsbetong. Tätskiktet hindrar vatten från att tränga in, men behöver nu bytas ut för att undvika framtida skador och förlänga konstruktionens livslängd. 

Kontakta SL – för dig som är privatperson

För frågor och synpunkter på kollektivtrafiken kontaktar du SL:s kundtjänst, via SL-appen eller genom att använda något av alternativen nedan. Öppet dygnet runt alla dagar.

Telefon

08-600 10 00

Webb och chatt

Kundservicesidan på sl.se(Extern länk)

Kontakta trafikförvaltningens presstjänst – för media

Använd alternativen nedan för att kontakta trafikförvaltningens presstjänst som svarar på frågor om SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten och beslut i Trafiknämnden.

Telefon

08-123 31 550

E-post

press.tf@regionstockholm.se

  • Uppdaterad: 20 november 2025