För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor
En visionsbild för hur det kan se ut när Tvärbanan vid Helenelunds pendeltågsstation är klar.

Tvärbanan till Helenelund

Tvärbanan byggs ut 6,7 kilometer från Bromma flygplats till Helenelund. Det är trafikförvaltningen inom Region Stockholm/SL ansvarar för utbyggnaden. Arbetet sker i nära samarbete med Stockholms stad, Sundbybergs stad och Sollentuna kommun.

Region Stockholm/SL arbetar med att bygga ut Tvärbanan från Bromma flygplats till Helenelund, med åtta nya hållplatser som passerar genom Rissne, Ursvik och Kista. Syftet med denna utbyggnad är att skapa en sammanhängande kollektivtrafiklösning som binder samman arbetsplatser i norra Stockholm med bostadsområden i södra delen av staden, och vice versa.

Detta ger resenärer i Stockholm en möjlighet att använda spårbunden kollektivtrafik för att enkelt ta sig till och från Bromma flygplats och Kistamässan, samt att göra smidiga byten mellan tunnelbana, pendeltåg och bussar.

Under byggtiden kommer alla som bor i närområdet att påverkas i viss utsträckning.

Aktuellt läge i Tvärbanans utbyggnad just nu

Arbetet med Tvärbanans utbyggnad till Helenelund är pausat sedan sommaren 2024, då avtalet med entreprenören avslutades. Under tiden färdigställs projekteringen och nytt beslutsunderlag tas fram inför kommande upphandlingar.

Vi bygger i faser

När alla handlingar, beslut och tillstånd är klara kan bygget starta.
Byggtiden beräknas i nuläget till cirka 1,5 år för sträckan Bromma flygplats – Ursvik, och cirka 3 år för sträckan Ursvik – Helenelund. Ett nytt genomförandebeslut för Tvärbanans utbyggnad väntas under november 2025. Fram till dess är alla uppgifter om tidplan och kostnader preliminära.

Planeringsfas – här är vi nu

Just nu pågår projekteringen för båda sträckorna, Bromma flygplats till Ursvik och Ursvik till Helenelund, och nytt underlag tas fram inför kommande upphandlingar.

  • I början av 2026 planerar vi att starta upphandlingen för Ursvik – Helenelund.
  • Under hösten 2026 planerar vi att starta upphandlingen för Bromma – Ursvik.

Några steg i vår planering

  • Projektering
  • Upphandling
  • Tillstånd och genomförandebeslut 

Byggfas 

När byggfasen inleds börjar vi arbetet ute i fält. Många arbeten påverkar trafiken, och vid behov leder vi om trafiken tillfälligt. Håll därför utkik efter skyltning i området.

Arbeten kan pågå dygnet runt, men störande moment sker oftast dagtid.

Exempel på bullrande arbeten:

  • Pålning, borrning, schaktning och spontning
  • Armeringsarbeten
  • Buller och vibrationer från maskiner som betongbilar och grävmaskiner
  • Transporter till och från byggarbetsplatsen
  • Vid sprängningsarbeten kan vibrationer i marken vara märkbara.

Driftsättning

När vi bygg klart testas hela anläggningen för att säkerställa att den uppfyller alla säkerhetskrav för el, signal, bana och tele.

Spårvagnarna provkörs, och förarna utbildas. Under denna period kommer vi också kunna ge en mer exakt prognos för trafikstarten.

Trafikstart

När alla tester är godkända kan trafiken starta.
Då kommer du kunna resa hållbart och smidigt med Tvärbanan hela vägen från Bromma flygplats till Helenelund, via Rissne, Ursvik och Kista centrum. Med åtta nya hållplatser blir det fler smarta byten till pendeltåg, tunnelbana och buss.

Preliminär tidplan

Prognosen för när spårvägen kan vara klar är:

  • Etapp 1: 2028–2029 (Bromma flygplats – Ursviks torg)
  • Etapp 2: 2029–2030 (Ursviks torg – Helenelund via Kista)

Årtalen gäller färdigställande, inte byggstart. Tidsplanen kan ändras när beslut fattas.

Mer information finns i trafikförvaltningens delårsrapport

Tvärbanans linjesträckning

Tvärbanan sträcker sig från hållplats Norra Ulvsunda via Bromma flygplats och sedan vidare mot Helenelund genom Sundbyberg. Den utbyggda spårvägen blir åtta kilometer lång och stannar vid tio nya hållplatser, och passerar genom tre kommuner; Stockholm, Sundbyberg och Sollentuna.

Resandet med Tvärbanan förväntas bli stort eftersom några av Stockholm läns mest betydelsefulla utvecklingsområden, både vad gäller arbetsplatser och bostäder, ligger längs sträckan.

Områden som påverkas

När vi bygger ut Tvärbanan arbetar vi på flera platser samtidigt vilket påverkar olika områden.

Tusentals bostäder planeras längs Tvärbanan

Tillväxt sker där det finns infrastruktur. Längs Tvärbanans sträckning kommer det att byggas nya bostäder.

En tvärbanestation, en bilväg och cykelväg löper bredivd. Flera personer cyklar, går över vägen och väntar på tvärbanan. Lägenhetshus tornar upp sig på båda sidor om vägen, det finns flera träd med gröna blad.
En visionsbild för hur det kan se ut vid tvärbanehållplatsen i Ursvik norra.

Res till Bromma Blocks och Bromma Flygplats

Tvärbanan går efter hållplats Norra Ulvsunda över Ulvsundavägen på en egen bro och stannar vid hållplats Bromma Blocks. Efter nedfarten till handelsområdet fortsätter den på mark fram till Bromma flygplats.

Flygplan på blå himmel ovanför flygplats, i bakgrunden visas olika varuhus
Bromma flygplats där Tvärbanan stannar.

I Annedal anläggs en tredje hållplats i nära anslutning till bostäderna i området. Spårvägen fortsätter därefter över Mälarbanans spår och Ulvsundavägen, längs Kavallerivägen till Rissne torg. I Rissne placeras den fjärde hållplatsen med möjlighet för byte till tunnelbanans Blå linje och till buss.

En tvärbanehållplats i skymning, flera personer rör sig på platsen bland annat en med resväska, en cyklist och vuxen med ett barn på cirka 4 år går hand i hand.
En visionsbild för hur det kan se ut vid tvärbanehållplatsen i Rissne.

Bro över Enköpingsvägen

Från Rissne till Ursvik går spårvägen på egen banvall och på bro över Enköpingsvägen. Vid Ursviks torg planeras en bytespunkt mellan spårvägen och busstrafiken. Hållplatsen därefter blir Ursvik norra.

Tvärbanan fortsätter sedan över Järvafältet, där dragningen ska göra så lite intrång som möjligt på miljön. En hållplats placeras i Ärvinge med närhet till bostäder och arbetsplatser.

Kista centrum

Därefter går spårvägen längs Hanstavägen fram till Kista centrum, där en bytespunkt skapas med tunnelbanans Blå linje och bussar.

Från Kista centrum går spårvägen i blandtrafik mot Kistamässan och sedan vidare mot Helenelund där ändhållplatsen placeras i nära anslutning till pendeltågsstationen.

Gestaltningsprogram

Gestaltningsprogrammet från 2021 är en vidareutveckling av det gestaltningsprogram som fastslogs 2016. Gestaltningen visar spårvägens sträckning med utbyggnaden till Helenelund, och kallas därför Gestaltningsprogram 2.0.

Spårsträckan från Norra Ulvsunda till och med Bromma flygplats (3+465) ingår i avslutade eller pågående entreprenader och beskrivs därför inte i Gestaltningsprogram 2.0.

Konst på teknikhusen

Av de tretton teknikhus som finns utefter sträckningen har nio stycken konst på fasaderna. Uppdraget att smycka fasaderna gick till konstnären Rebecka Bebben Andersson. Här kan du läsa mer om konsten på teknikhusen.

Ansvarsförhållanden

Region Stockholm ansvarar för utbyggnaden av Tvärbanan. Arbetet sker i nära samarbete med Stockholms stad, Sundbybergs stad och Sollentuna kommun.

Om Tvärbanan till Helenelund på Sundbybergs stads webbplats(Extern länk)

Om passagen för Tvärbanan till Helenelund på Trafikverkets webbplats(Extern länk)

Om Kistagrenen på Stockholms stads webbplats(Extern länk)

Kontakta SL – för dig som är privatperson

För frågor och synpunkter på kollektivtrafiken kontaktar du SL:s kundtjänst, via SL-appen eller genom att använda något av alternativen nedan. Öppet dygnet runt alla dagar.

Telefon

08-600 10 00

Webb och chatt

Kundservicesidan på sl.se(Extern länk)

Kontakta trafikförvaltningens presstjänst – för media

Använd alternativen nedan för att kontakta trafikförvaltningens presstjänst som svarar på frågor om SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten och beslut i Trafiknämnden.

Telefon

08-123 31 550

E-post

press.tf@regionstockholm.se

  • Uppdaterad: 17 september 2025