Särskild ersättning för BT inom ramen för specialisttjänstgöring

Region Stockholm har inrättat en särskild ersättning till vårdgivare för vissa sidotjänstgöringar när bastjänstgöring för läkare sker
integrerat i specialiseringstjänstgöringen (HSN 2022-0646). Här beskrivs bakgrund till beslutet och förutsättningar för att ta del av medlen.

Bakgrund

Den 1 juli 2021 trädde nya bestämmelser om läkarnas specialiseringstjänstgöring (ST) i kraft. Enligt det nya regelverket ska läkarnas ST inledas med en bastjänstgöring (BT), som antingen kan organiseras fristående från övriga ST eller integreras i ST.

Region Stockholm har inrättat ett särskilt program för fristående bastjänstgöring på 12 månader, med central finansiering. Utöver det fristående BT-programmet behöver det också finnas utrymme för att bastjänstgöringen sker integrerat i ST. De vårdgivare som anställer ST-läkare med integrerad bastjänstgöring behöver säkerställa att de sidotjänstgöringar som krävs för denna kommer till stånd under de första åren av tjänstgöringen.

För att kompensera vårdgivarna för en del av den kostnadsökning som integrerad bastjänstgöring kan innebära har en särskild ersättning för dessa
sidotjänstgöringar införts för åren 2022 och 2023. Ett arbete med att ta fram en ny styr- och ersättningsmodell för ST pågår och förväntas finnas på plats från år 2024.

Vilken ersättning kan beviljas?

Den särskilda ersättningen uppgår till 20 000 kronor per månad i maximalt sex månader och beviljas av Utbildningsavdelningen HSF efter ansökan från
vårdgivaren, så långt medlen räcker.

Ersättningen tillkommer utöver den generella delfinansieringen för ST som
vårdgivarna erhåller från HSF och tillfaller den vårdgivare som utgör ST-läkarens hemmaklinik. För ST i allmänmedicin utgår dock inte någon särskild ersättning.

Ersättningen kan beviljas för sidotjänstgöringar i allmänmedicin, akut sjukvård och psykiatri, när dessa utöver tjänstgöring på ST-läkarens hemmaklinik bedöms nödvändiga för att läkaren ska uppfylla kraven för godkänd bastjänstgöring. Hemmakliniken förutsätts stå för lönekostnaderna under de aktuella sidotjänstgöringarna.

Förutsättningar för att ta del av ersättningen

För att det ska vara möjligt att ta del av medlen måste ST inklusive BT genomföras i enlighet med Socialstyrelsens föreskrift HSLF-FS 2021:8. Det innebär bland annat att handledaren ska ha en aktuell handledarutbildning som inkluderar kunskap om de nya regelverken för läkarnas ST, inklusive BT, och de krav på bland annat bedömning som ställs i den nya föreskriften. ST-läkarens individuella utbildningsprogram ska också vara upplagd så att godkänd BT-kompetens förväntas uppnås under de två första åren av tjänstgöringen. Sidotjänstgöring i primärvården planeras i samråd med AT/ST-enheten på Akademiskt Primärvårdscentrum.

Anmälan och förhandsbesked

För att anmäla önskemål om att ta del av de särskilda medlen, kontakta avdelningen utbildning, HSF: anna-clara.olsson@regionstockholm.se 

Ange följande uppgifter: 

  • ST-läkarens namn och specialitet
  • Startdatum för ST-tjänstgöringen
  • Handledarens namn och e-postadress
  • Verksamhetschefens namn och e-postadress
  • ST-studierektorns namn och e-postadress
  • Verksamhet/vårdgivare
  • Längd och inriktning på de sidotjänstgöringar som planeras med syfte
    att uppnå godkänd BT
  • Ungefärlig tidsperiod för de planerade sidotjänstgöringarna

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen kommer löpande lämna besked om att ersättning kan beviljas, så långt budgeterade medel räcker och förutsatt att villkoren för den särskilda ersättningen uppfylls.

Ansökan om utbetalning av medel

Ansökan om utbetalning av medel kan ske samma kvartal som sidotjänstgöringen påbörjas. En mall för ansökan kommer att tas fram inom kort och inkludera mer detaljerade uppgifter om sidotjänstgöringarna (mottagande verksamhet, start- och slutdatum, mottagande handledare mm). Till ansökan ska även aktuellt individuellt utbildningsprogram för ST-läkaren bifogas. Efter godkänd ansökan betalas ersättningen ut mot faktura från vårdgivaren.

Kontakta Anna-Clara Olsson, hälso- och sjukvårdsförvaltningen

Information

Region Stockholm är en offentlig verksamhet. Det innebär att meddelanden du skickar till förtroendevalda och tjänstemän blir allmän handling och kan begäras ut av allmänheten.

  • Senast granskad: 15 december 2023