Samverkan med Kungliga Tekniska högskolan

Kungliga Tekniska högskolan (KTH) är Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning och ett av Europas ledande tekniska universitet.

Foto på fasaden på Kungliga tekniska högskolan. På bilden syns en logga i guldfärg med växter runt omkring.
Kungliga Tekniska högskolan. Foto: KTH

Vi har ett strategiskt partnerskap med KTH inom forskning, kompetensförsörjning, kompetensutveckling och innovationsförmåga.

Partnerskapet med KTH är inriktat på utbildning, forskning och infrastruktur. Det ska leda till ny teknik och nya metoder inom hälso- och sjukvården och kollektivtrafiken.

Varje år avsätter KTH och Region Stockholm projektmedel för forskning inom områdena Hälsa, medicin och teknik och Hållbar trafik och regional utvecklingsplanering. Vår samverkan rymmer områden som hälso- och sjukvård, trafik- och regionfrågor.

Avsiktsförklaring om strategisk samverkan mellan Kungliga Tekniska högskolan och Stockholms läns landsting (342 kB, Pdf)

Digital Futures

Digital Futures är ett tvärvetenskapligt forskningscenter som utforskar och utvecklar digital teknik av stor samhällelig betydelse. Det inrättades gemensamt 2020 av Kungliga Tekniska högskolan, Stockholms universitet och RISE, Research Institutes of Sweden, baserat på betydande långsiktigt stöd till ett strategiskt forskningsområde från den svenska regeringen.

Tillsammans med bland annat Stockholms stad och industriföretag som Ericsson och Scania och Astra Zeneca, ingår Region Stockholm i centrumbildningen. Där lyfts utmaningar, samarbetsbehov och utvecklingsidéer som gagnar invånare, patienter och resenärer i regionen. Digital Futures ger möjligheter till samarbetsprojekt som bidrar till att Region Stockholm kan utvecklas inom innovation och digitalisering.

Hälsa, medicin och teknik

Forskningsutlysningen ”Hälsa, medicin och teknik” är en del i den gemensamma målsättningen att stärka regionens hälso- och sjukvårdsverksamhet. Minst en av forskarna ska vara anställd vid KTH och en av Region Stockholm. Medel kan beviljas i högst tre år med upp till en miljon kronor per projekt och år.

Hållbar trafik och regional utvecklingsplanering

Projekt som beviljas medel ska bland annat bidra till utvecklingen av kollektivtrafik, infrastruktur, hållbarhet och Stockholms regionala tillväxt. Minst en av forskarna ska vara anställd vid KTH och en av Region Stockholm. Medel kan beviljas i högst tre år med upp till en miljon kronor per projekt och år.

Tidigare samverkansprojekt med KTH

Är du nyfiken på vilka frågor som tidigare projekt har arbetat med? Här kan läsa och titta på vad några projekt har fått medel till:

• Senast granskad: 1 november 2023