1177 sjukvårdsrådgivning

Du behöver inte alltid söka vård när du är sjuk. Sjuksköterskorna på telefon 1177 ger dig råd om vad du kan göra själv vid lättare sjukdomar som till exempel en förkylning. När du behöver vård får du råd om var du kan gå.

1177 är ett nationellt telefonnummer för sjukvårdsrådgivning. Du kan ringa dygnet runt. Sjuksköterskorna som svarar bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till lämplig vårdmottagning när så behövs. Sjukvårdsrådgivning finns på flera språk.

Så når du 1177

När du ringer 1177 får du ett antal valmöjligheter innan du kopplas till en sjuksköterska. Du blir ombedd att knappa in personnumret för den som ärendet gäller. Om ärendet gäller dig själv kan du i de flesta regioner välja att identifiera dig med e-legitimation, antingen med BankID eller Freja eID plus. I Region Stockholm är det vårdgivaren MedHelp Sjukvårdsrådgivning som svarar när du ringer 1177. Därför står det: "Jag identifierar mig hos MedHelp Sjukvårdsrådgivning" när du loggat in i BankID-appen. Du kan också välja att vänta kvar utan att ange personnummer.

Läs mer om när du ringer 1177

• Senast granskad: 14 mars 2024