Direktiv gällande utomlänsstuderande vid förfrågan om plats för verksamhetsintegrerat lärande (VIL) inom Region Stockholm.

Verksamhetsintegrerat lärande - VIL- är ett samlingsbegrepp för de pedagogiska modeller som bygger på samverkan och integrering mellan högre utbildning och arbetsliv. VIL kan ske i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU), studiebesök, auskultation, hospitering eller fältstudier inom öppen och sluten hälso- och sjukvård, omsorg eller annan relevant verksamhet.

Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) är i huvudsak förlagd till olika enheter inom lärosätets omkringliggande område. Vissa lärosäten erbjuder även sina studenter möjlighet att genomföra VFU utanför lärosätets omnejd.

Vid förfrågan om VFU-plats inom Region Stockholm gäller följande:

• Studenter som går utbildningsprogram på lärosäten som Region Stockholm har avtal med prioriteras och bereds alltid plats i första hand.
  • Studenter som går utbildningsprogram på lärosäten utanför Stockholms län och som är folkbokförda i länet kan i mån av plats beredas plats.
  • Studenter som går utbildningsprogram på lärosäten utanför Stockholms län men som inte är folkbokförda i länet kan inte beredas plats.
  • Förfrågan om plats ska alltid ske genom lärosätets VIL-samordnare. Studenter ska inte själva kontakta verksamheterna.
  • Verksamhetens VIL-samordnare kan tidigast lämna besked den 15 maj förhöstterminen och tidigast den 15 november för vårterminen.
  • eTjänstekort ska beställas av lärosäte och bekostas av Region Stockholm.
  • Studenten ska uppvisa godkänt hälsointyg enligt krav från Smittskydd Stockholm.
  • Lärosätet måste uppge kursansvarig alternativt annan kontaktperson med telefon/mobil samt e-post som ska kunna kontaktas om problem uppstår med student. Fakturaadress och ev. ref nummer ska också uppges.
  • Ersättning räknas utifrån Region Stockholms fastställda taxa.
  • Lärosätena ansvarar för lärarkompetens i samband med kliniska examinationer.

Utomlänsstudenter läggs in i KliPP enligt följande:

• Om studentkategorin inte redan finns i KliPP kontaktar VIL-samordnaren i mottagande vårdverksamhet KliPP servicedesk som lägger in en ny.
  • VIL-samordnaren i mottagande vårdverksamhet reserverar platsen i KliPP.
  • Studentnamn och kontaktuppgifter publiceras i KliPP, via KliPP servicedesk.
  • När student är publicerad i KliPP, och uppgifter därmed har förts över till EK, informerar VIL-samordnaren lärosätet så de kan göra sin eTjänstekortbeställning.
  • Senast granskad: 21 december 2023