Pedagogisk kompetensutveckling
Du som är medarbetare inom hälso- och sjukvården har en viktig roll i studenters verksamhetsintegrerade lärande, VIL. Det finns utbildningar i flera nivåer för dig som vill utveckla din kompetens som handledare.
Här finns information om de olika pedagogiska utbildningar som lärosäten inom regionen erbjuder i samverkan med Region Stockholm. Kurserna är utformade enligt modellen för pedagogisk kompetens för verksamhetsintegrerat lärande och är likvärdiga oavsett lärosäte. Kurserna är kostnadsfria.
Längre ned på sidan hittar du kursdatum, vilket lärosäte som utbildningen finns på och länk till anmälan.
Modell för pedagogisk kompetens för VIL
Nivå 1: Pedagogisk introduktion
En nätbaserad introduktion i verksamhetsintegrerat lärande som tar två till tre timmar att genomföra. Ingen examination.
Målgrupp: Alla medarbetare på vårdenhet där studenter utbildas.
Kursdatum: Två till tre timmar när det passar dig.
Nivå 2: Examinerade korta riktade kurser
Stepping stone-kurser i grundläggande högskolepedagogik passar bra för dig som vill läsa kortare kurser och/eller bygga på med fler i egen takt. Varje kurs motsvarar en veckas heltidsstudier. Examination ingår.
Målgrupp: Medarbetare med definierat undervisningsuppdrag, till exempel handledare, seminarieledare, föreläsare eller instruktörer.
Pedagogiska grunder för handledning i verksamhetsförlagd utbildning
Kursen benämndes tidigare Introduktion till handledning och lärande i verksamhetsförlagd utbildning- nätbaserad.
Fysiska träffar två halvdagar med eget arbete emellan:
- Kursträff 1: 10 januari
- Kursträff 2: 28 februari
Webbkurs:
- Start: 1 februari
- Eget arbete
- Deadline inlämning av examinationsuppgift: 7 mars
Anmäl dig på Karolinska Institutets webbsida
Studentens lärande i verksamhetsförlagd utbildning
I zoom två halvdagar med eget arbete emellan
- Kursträff 1: 20 mars
- Kursträff 2: 2 maj
Anmäl dig på Karolinska Institutets webbsida
Bedömning och återkoppling i verksamhetsförlagd utbildning
I zoom två halvdagar med eget arbete emellan
- Kursträff 1: 9 april
- Kursträff 2: 15 maj
Anmäl dig på Karolinska Institutets webbsida
Peer learning i verksamhetsförlagd utbildning
I zoom två halvdagar med eget arbete emellan
- Kursträff 1: 23 april
- Kursträff 2: 28 maj
Anmäl dig på Röda Korset Högskolas webbsida höstterminen 2023
Kursen kommer eventuellt också att ges från Röda korset högskola hösten 2024.
Critical Incident Analysis och livslångt lärande
I zoom två halvdagar med eget arbete emellan
- Kursträff 1: 11 juni
- Kursträff 2: 3 september
Anmäl dig på Karolinska Institutets webbsida
Interprofessionellt lärande i verksamhetsförlagd utbildning
Kursen planeras att ges hösten 2024 från Karolinska Institutet.
Nivå 3: Högskolepedagogiska kurser
Kurser i grundläggande högskolepedagogik som motsvarar fem veckors heltidsstudier. Examination ingår.
Målgrupp: Medarbetare med övergripande pedagogiskt uppdrag, till exempel adjungerad klinisk adjunkt, AKA, klinisk assistent eller studentansvarig.
Högskolepedagogik/handledning 7,5 hp, för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning
Anmäl dig på Karolinska Institutets webbsida
Hitta fler kurser på antagning.se
Nivå 4: Pedagogiska påbyggnadskurser
Kurser i fördjupad högskolepedagogik som motsvarar fem veckors heltidsstudier. Examination ingår.
Målgrupp: Pedagogiska ledare, till exempel examinerande lärare, utbildningslärare eller ämnesansvarig.
Fördjupning i högskolepedagogik för lärare och yrkesverksamma med pedagogiskt uppdrag inom medicinska utbildningsprogram
Anmäl dig på Karolinska Institutets webbsida
Stöd för pedagogisk utveckling av VIL
Som komplement till utbildningarna finns följande nätbaserade stöd som du kan använda för pedagogisk utveckling av VIL i din verksamhet.
Studerandeprocessen vid verksamhetsförlagd utbildning
IPL – starta och utveckla interprofessionell utbildning och lärande
Studentenhet med peer learning
Dessa tre pedagogiska perspektiv i VIL beskrivs i: Lärandemodell för verksamhetsintegrerat lärande
I samverkansavtalen mellan Region Stockholm och lärosätena framgår att Region Stockholm ska tillhandahålla kliniska lärandemiljöer för VIL med hög kvalitet. Det innebär att det ska finnas en god pedagogisk kompetens hos handledare och övriga medarbetare.
De högskolepedagogiska kurserna är uppbyggda utifrån Sveriges universitets- och högskoleförbunds rekommendationer om mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning samt ömsesidigt erkännande.
- Senast granskad: 17 oktober 2023