För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor

Exjobb - Mätning av trängsel i SLs arkitektur

Ort:
Stockholm
Omfattning:
Heltid
Organisation:
Trafikförvaltningen
Sista ansökningsdag:
15 september 2025

Inledning

Stockholmsregionen växer kraftigt – och allt fler pendlar till, från och inom länet. Snabb tillväxt och ökade krav från resenärer ställer krav på mer och attraktivare kollektivtrafik. Trafikförvaltningen har som mål att inte bara erbjuda befintliga resenärer en attraktiv kollektivtrafik utan även höja kollektivtrafikens konkurrenskraft och därigenom utöka användandet av kollektivtrafik. På så sätt blir kollektivtrafiken en pusselbit för att lösa Stockholms utmaningar i framtiden.

Bakgrund

Trafikförvaltningens tjänstepersoner får ofta frågan om det är trängsel i en resenärsmiljö (station, plattform, terminal) eller påståendet om att en resenärsmiljö har trängsel. Frågan om en fysisk miljö är trång i relation till dess resenärsströmmar är svår att besvara. Det beror på många faktorer, den fysiska utformningen och var i resenärsstråket man mäter, vilka data man använder, resande per dygn, per maxtimme förmiddag/eftermiddag, maxkvart mm.

Trafikförvaltningen har inte en metod för att kunna svara på denna fråga. Men behovet att kunna göra en enklare beräkning för att få en indikation om trängseln på exempelvis en station har funnits länge.

Syfte

Inom ramen för ex-jobbet blir din uppgift:

  • Att undersöka och beskriva befintliga metoder för att beräkna trängsel i fysiska miljöer (måste inte bara vara kollektivtrafik, kan vara flygplatser, köpcentrum mm).
  • Att beskriva/rita upp de fysiska miljöerna kopplat till befintliga metoder för att beräkna trängsel.
  • Att undersöka och beskriva om och hur befintliga metoder är applicerbara på trafikförvaltningens resenärsmiljöer, och hur de kan utformas. (Text och bild)
  • Att undersöka de olika delarna av en resenärsmiljö och hur de påverkas av resenärsströmmar, utrymmen i en nivå, fasta trappor, rulltrappor, hissar, snedbanehissar, rullband, plattformar (olika bredder), dörrpartier, spärrlinjer.
  • Att ta fram en enkel metod för att beräkna trängsel i SLs miljöer och koppla den till de olika delarna av en resenärsmiljö.
  • Att jämföra resultatet av den framtagna metoden med en detaljerat framtagen flödesanalys med microsimulering för några av trafikförvaltningens miljöer.
  • Att jämföra resultatet av den framtagna metoden med en okulär besiktning.

Metod och genomförande

Många andra aktörer världen över har motsvarande utmaningar gällande trängsel i olika fysiska miljöer. Med fysisk miljö menas den miljö resenären vistas i från det att de lämnat ett fordon till det att de befinner sig på allmän plats. Det kan vara från tunnelbana, pendeltåg, spårväg, eller buss. Metod för genomförande av detta uppdrag kan vara att starta med en litteraturstudie och utformningsstudie för att få en uppfattning om hur andra arbetar med frågan. Till exempel London Transport och Stockholms stad har metoder för att beräkna/uppskatta trängsel i fotgängarflöden.

Utifrån inspiration från andra aktörer kan sedan följande steg tas:

  • Ta fram en metod för att beräkna trängsel i en fysisk resenärsmiljö
  • Undersöka hur en fysisk miljö bör utformas för att få till en så bra resenärsmiljö som möjligt i fråga om trängsel
  • Testa metoden på några av TFs resenärsmiljöer. Företrädelsevis miljöer där en gångflödesanalys med microsimulering tagits fram den senaste tiden. (Ex. Flemingsbergs station, T-Centralen, Sundbyberg C)
  • En okulär besiktning av miljöerna kan också göras för att bekräfta eller förkasta trängseln.

Din utbildning och erfarenhet

Till detta exjobbsuppdrag utlyses två tjänster.

Den ena är 1 student med masterstudier i arkitektur som ska arbeta med flödesplanering, modellering, visualisering, gestaltning och designprinciper för resenärsmiljöer. Jämförelse av befintliga utformningar av resenärsmiljöer med en framtida optimerad miljö i fråga om resenärsflöde.

Den andra tjänsten är 1 student med masterstudier i tex. matematik, programmering, data eller liknande som ska analysera befintliga metoder för att beräkna trängsel samt ta fram en enkel metod som kan testas på SLs miljöer.

Studien kräver en tvärvetenskaplig utredning och samverkan mellan de två studenterna är nödvändigt.

Handledare

Peter Sartorius, Systemstrateg bytespunkter

Johanna Cotfas, Resenärsmiljöstrateg/Arkitekt SAR/MSA

Isak Jarlebring-Rubensson, Samhällsekonom, tekn. dr

Annika Hjorth, Resenärsmiljöstrateg/Arkitekt SAR/MAS

Kontaktuppgifter

Om du har några frågor kring exjobbet kontakta handledare förnamn.efternamn@sl.se. Om du har övriga frågor vänligen kontakta student@sl.se

Ansökan

Alla exjobb på trafikförvaltningen ligger publicerade på Studentsamarbeten på trafikförvaltningen - Region Stockholm samt på KTH:s exjobbsportal. Ansökan sker via vårt rekryteringssystem, vi har inte möjlighet att ta emot ansökningar via e-post.

I ansökan anger du om du söker tjänsten ensam eller tillsammans med någon specifik person.

Ansök redan i dag eftersom intervjuer kan ske löpande. Sista ansökningsdag är 15 september . Vi ser fram emot din ansökan!

Var finns vi?

Trafikförvaltningens lokaler finns på Kungsholmen i Stockholm, Lindhagensgatan 100.

Om oss

Enligt våra medarbetare är vår samlade kompetens och det gemensamma engagemanget utmärkande för vår verksamhet. Här finns också chefer och ledare som jobbar för att skapa och bibehålla ett öppet klimat. Tillsammans bidrar vi till Stockholms samhällsutveckling genom att bygga och utveckla en hållbar, modern och tillgänglig kollektivtrafik för 2,3 miljoner invånare. Vårt uppdrag – den gemensamma resan.  

Webb och sociala medier

För mer information om hur det är att jobba hos oss, besök vår karriärsida www.regionstockholm.se/tfjobb. Du hittar oss också på Linkedin.

Nyckelord: Exjobb, arkitektur, data

Vi är stolta samhällsutvecklare. Med kompetens och engagemang tar vi Stockholm och kollektivtrafiken framåt. Vi ansvarar för SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten och Spårvägsmuseet och tillsammans utvecklar vi en trygg, attraktiv och tillgänglig kollektivtrafik för nära 900 000 resenärer. Följ med oss på resan!

Att söka jobb i Region Stockholm

Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar.

Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.

Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.

Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion.

Läs mer om hur det är att jobba hos oss i Region Stockholm

Kontakt

Charlotte Sujeebun Olofsson
Kontakt för frågor om tjänsten
0707863222
Johanna Cotfas
Kontakt för frågor om tjänsten
0707863772

Fackliga företrädare

Camilla Nyberg, Akavia
08-12331847
Marita Lönnroth, Vision
08-12333992
Thérèse Juvall, Akademikerförbundet SSR
08-12313942
Amir Sokolović, Sveriges ingenjörer
08-12333706

Detaljerad information

Anställningsform:
Särskild visstidsanställning
Löneform:
Månadslön
Omfattning:
Heltid
Antal lediga tjänster:
2
Sysselsättningsgrad:
100 %
Referensnummer:
2025/4546
Ort:
Stockholm
Län:
Stockholms län
Tillträde:
Enligt överenskommelse
Publicerat:
11 augusti 2025
Sista ansökningsdag:
15 september 2025
  • Uppdaterad: 12 augusti 2025

Du kanske också är intresserad av

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.