Verksamhetsutvecklare med fokus på support och produktion

- Ort:
- Stockholm
- Omfattning:
- Heltid
- Organisation:
- Serviceförvaltningen
- Sista ansökningsdag:
- 17 augusti 2025
Är du strategisk, strukturerad och van att omsätta visioner till konkret handling? Vi söker nu en nyckelperson som vill bidra till utvecklingen av framtidens kundtjänstfunktion för Region Stockholm.
Om oss
Serviceförvaltningen är en del av fastighets- och servicenämnden. Det är fastighets- och servicenämnden som ansvarar för Region Stockholms fastigheter med undantag för de som tillhör kollektivtrafiken. Locum AB fungerar som fastighetsförvaltning.
Serviceförvaltningen hanterar den andra delen av nämndens uppdrag och administrativa stödtjänster inom bland annat löne- och personaladministration samt it, medicinsk teknik och digitala tjänster till verksamheter inom Region Stockholm.
Serviceförvaltningen ansvarar för att utveckla och leverera stödtjänster till Region Stockholms verksamheter. Vårt uppdrag är att underlätta för våra kollegor i kärnverksamheten – vård, trafik, kultur och regional utveckling – så att de kan fokusera på sitt viktigaste uppdrag: att möta invånarna. Vi levererar bland annat tjänster inom IT, inköp, lön, lokalservice och ekonomi. Här får du arbeta i en samhällsviktig verksamhet där din insats gör skillnad.
Om tjänsten
Region Stockholm har en ambition att stärka samarbetet och skapa synergieffekter inom verksamheten. De gemensamma tjänsterna avser i huvudsak grundläggande it (arbetsplats, identitet, datakommunikation, kapacitet), löneadministration samt systemstöd för hr.
En viktig del inom verksamheten är enheten Service och support. Vi har ett tydligt uppdrag att kontinuerligt förbättra vår servicegrad, utveckla våra tjänster och processer och skapa en positiv upplevelse i vårt bemötande hos våra kunder (nämnder och bolag inom Region Stockholm). Vi tar ett ansvar för att vara tillgängliga och ge användarna det stöd de behöver för att effektivt använda de gemensamma tjänsterna. I det ingår också att säkerställa hantering av ärenden genom hela värdekedjan.
Som verksamhetsutvecklare på Service och support bidrar du till utvecklingen av framtidens kundtjänstfunktion för Region Stockholm. Du arbetar i gränslandet mellan strategi och operativt genomförande. Du är ett viktigt stöd till verksamhetsledning och andra nyckelfunktioner i att planera, samordna och driva förändring. Rollen är en nyckelroll i att omsätta avdelningens vision och mål till konkreta handlingsplaner och förändringsinitiativ.
Rollen rapporterar direkt till avdelningschefen för Service och support på serviceförvaltningen.
I rollen ingår bland annat att:
- Ta fram tydliga mätbara mål kopplade till organisationens strategi och vision
- Analys och behovsbedömning
- Utveckling och förbättring av processer
- Projektledning och förändringsarbete
- Kompetensutveckling och utbildning
- Kvalitetssäkring och uppföljning
- Samordning mellan Service och Support och verksamheten
- Leverantörs- och systemhantering
- Agera stöd till ledare, team och andra nyckelfunktioner i förändringsledning och verksamhetsutveckling
- Missionera internt om nya och befintliga tjänster för ökad kunskap inom berörda delar av organisationen
Vem är du?
För att passa för rollen har du strategisk förståelse och god förmåga att skapa struktur och leverera i praktiken. Du har erfarenhet av att driva förändring i komplexa organisationer och trivs i rollen som sammanhållande kraft mellan olika kompetenser och perspektiv.
Krav för rollen:
- akademisk examen inom IT, informatik, teknik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- minst 10 års erfarenhet i ledande roller inom IT-infrastruktur
- flera års erfarenhet av IT-support, IT-service management, eller verksamhetsutveckling inom avancerad kundtjänstfunktion
- erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsprojekt
- djup kunskap om ITIL eller andra ramverk för produktion
- erfarenhet av att analysera, utveckla och förbättra supportprocesser
- erfarenhet av och god förmåga att skapa och dokumentera effektiva arbetsflöden och rutiner
- arbetat med och kunskap om verktyg för ärendehantering, självbetjäning och supportplattformar.
- kunskap om säkerhetsaspekter inom kundtjänstområden
- erfarenhet av offentlig sektor eller annan komplex organisation
- god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift.
Vi ser det som meriterande om du dessutom har:
- erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation
- certifieringar inom ITIL, processledning eller projektledning (exempelvis PPS, PMP eller PRINCE2).
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är:
- målmedveten och lösningsfokuserad med förmåga att driva förändringar i organisationen på ett pedagogiskt och inkluderande sätt
- strukturerad och organiserad
- analytisk med förmåga att identifiera förbättringsområden
- kundfokuserad med förmåga att skapa användarvänliga lösningar
- flexibel och anpassningsbar i en föränderlig organisation
- engagerad och resultatinriktad med en vilja att göra skillnad för verksamheten
- kommunikativ och pedagogisk
- självständig och initiativtagande
- samarbetsinriktad och prestigelös med förmåga att samarbeta med olika parter inom organisationen och externa leverantörer.
Vårt erbjudande
Vi har kollektivavtal och med det följer kollektivavtalade försäkringar, tjänstepension och möjlighet till löneväxling. För att du ska kunna ta ansvar för din hälsa erbjuder vi friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt subventionerad sjukvård i form av kostnadsfri öppensjukvård. Flexibel arbetstid och möjlighet till att arbeta hemifrån har vi för att underlätta för dig att få ihop vardagen. Här kan du läsa mer om förmånerna i vårt kollektivavtal.
Vi sitter i fina lokaler på Lindhagensgatan 98. Hit tar du dig enkelt med kollektivtrafiken, eller du kanske föredrar att cykla eller gå.
Ansökan
Låter det här som något för dig ser vi gärna att du söker så snart som möjligt. För en komplett ansökan räcker det med att bifoga ditt CV. När du ansöker kommer du att få besvara ett antal frågor, dessa ersätter personligt brev.
Har du frågor är du välkommen att kontakta avdelningschef, Tom Sölch: tom.solch@regionstockholm.se.
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrigt
Tester kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. Vi använder oss av Assessios tester MAP och Matrigma. MAP är ett personlighetstest och Matrigma är ett problemlösningstest som båda bygger på arbetspsykologisk forskning. Testerna används som ett komplement till dina erfarenheter och kompetenser.
Det här är en arbetsplats för dig som gillar att ge service och vill att din insats ska göra skillnad. Vi på serviceförvaltningen ska underlätta vardagen för våra kollegor i Region Stockholms kärnverksamheter så att de kan fokusera på patienter, resenärer, invånare och besökare. Vi är 700 personer som arbetar med inköp och upphandling, löne- och personaladministration, ekonomi- och redovisningsadministration, it och medicinsk teknik, användarstöd, lokalservice med mera. Varmt välkommen till en arbetsplats där du blir en del av något större! Läs mer här
Att söka jobb i Region Stockholm
Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar.
Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.
Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.
Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion.
Kontakt
- Tom Sölch, avdelningschef
- Kontakt för frågor om tjänsten
08-12317846
Fackliga företrädare
- Claes Kilgren, SACO
- 08-12317944
- Anne-Lie Vestlund, Vision
- 08-12314280
Detaljerad information
- Anställningsform:
- Tillsvidareanställning
- Löneform:
- Månadslön
- Omfattning:
- Heltid
- Antal lediga tjänster:
- 1
- Sysselsättningsgrad:
- 100%
- Referensnummer:
- 2025/4275
- Ort:
- Stockholm
- Län:
- Stockholms län
- Tillträde:
- Enligt överenskommelse
- Publicerat:
- 26 juni 2025
- Sista ansökningsdag:
- 17 augusti 2025
- Uppdaterad: 26 juni 2025
Du kanske också är intresserad av
- Ansök senast: Söndag 27 juli 2025StockholmAdministration, HR, ekonomi, juridik, ITHeltidHälso-och sjukvårdsförvaltningen
Handläggare vårdinformatik
Ansök senast: Söndag 17 augusti 2025StockholmAdministration, HR, ekonomi, juridik, ITHeltidHälso-och sjukvårdsförvaltningenMedicinsk sekreterare till Södersjukhuset
Ansök senast: Onsdag 16 juli 2025StockholmAdministration, HR, ekonomi, juridik, ITHeltidSödersjukhusetHR-specialist med inriktning ledarskapsutveckling
Ansök senast: Onsdag 16 juli 2025StockholmAdministration, HR, ekonomi, juridik, ITHeltidKarolinska Universitetssjukhuset