För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor

Verksamhetsutvecklare med fokus på support och produktion

Ort:
Stockholm
Omfattning:
Heltid
Organisation:
Serviceförvaltningen
Sista ansökningsdag:
17 augusti 2025

Är du strategisk, strukturerad och van att omsätta visioner till konkret handling? Vi söker nu en nyckelperson som vill bidra till utvecklingen av framtidens kundtjänstfunktion för Region Stockholm.

Om oss

Serviceförvaltningen är en del av fastighets- och servicenämnden. Det är fastighets- och servicenämnden som ansvarar för Region Stockholms fastigheter med undantag för de som tillhör kollektivtrafiken. Locum AB fungerar som fastighetsförvaltning.

Serviceförvaltningen hanterar den andra delen av nämndens uppdrag och administrativa stödtjänster inom bland annat löne- och personaladministration samt it, medicinsk teknik och digitala tjänster till verksamheter inom Region Stockholm. 

Serviceförvaltningen ansvarar för att utveckla och leverera stödtjänster till Region Stockholms verksamheter. Vårt uppdrag är att underlätta för våra kollegor i kärnverksamheten – vård, trafik, kultur och regional utveckling – så att de kan fokusera på sitt viktigaste uppdrag: att möta invånarna. Vi levererar bland annat tjänster inom IT, inköp, lön, lokalservice och ekonomi. Här får du arbeta i en samhällsviktig verksamhet där din insats gör skillnad.

Om tjänsten

Region Stockholm har en ambition att stärka samarbetet och skapa synergieffekter inom verksamheten. De gemensamma tjänsterna avser i huvudsak grundläggande it (arbetsplats, identitet, datakommunikation, kapacitet), löneadministration samt systemstöd för hr.

En viktig del inom verksamheten är enheten Service och support. Vi har ett tydligt uppdrag att kontinuerligt förbättra vår servicegrad, utveckla våra tjänster och processer och skapa en positiv upplevelse i vårt bemötande hos våra kunder (nämnder och bolag inom Region Stockholm). Vi tar ett ansvar för att vara tillgängliga och ge användarna det stöd de behöver för att effektivt använda de gemensamma tjänsterna. I det ingår också att säkerställa hantering av ärenden genom hela värdekedjan.

Som verksamhetsutvecklare på Service och support bidrar du till utvecklingen av framtidens kundtjänstfunktion för Region Stockholm. Du arbetar i gränslandet mellan strategi och operativt genomförande. Du är ett viktigt stöd till verksamhetsledning och andra nyckelfunktioner i att planera, samordna och driva förändring. Rollen är en nyckelroll i att omsätta avdelningens vision och mål till konkreta handlingsplaner och förändringsinitiativ.

Rollen rapporterar direkt till avdelningschefen för Service och support på serviceförvaltningen.

I rollen ingår bland annat att:

  • Ta fram tydliga mätbara mål kopplade till organisationens strategi och vision
  • Analys och behovsbedömning
  • Utveckling och förbättring av processer
  • Projektledning och förändringsarbete
  • Kompetensutveckling och utbildning
  • Kvalitetssäkring och uppföljning
  • Samordning mellan Service och Support och verksamheten
  • Leverantörs- och systemhantering
  • Agera stöd till ledare, team och andra nyckelfunktioner i förändringsledning och verksamhetsutveckling
  • Missionera internt om nya och befintliga tjänster för ökad kunskap inom berörda delar av organisationen

Vem är du?

För att passa för rollen har du strategisk förståelse och god förmåga att skapa struktur och leverera i praktiken. Du har erfarenhet av att driva förändring i komplexa organisationer och trivs i rollen som sammanhållande kraft mellan olika kompetenser och perspektiv.

Krav för rollen:

  • akademisk examen inom IT, informatik, teknik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig 
  • minst 10 års erfarenhet i ledande roller inom IT-infrastruktur
  • flera års erfarenhet av IT-support, IT-service management, eller verksamhetsutveckling inom avancerad kundtjänstfunktion
  • erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsprojekt
  • djup kunskap om ITIL eller andra ramverk för produktion
  • erfarenhet av att analysera, utveckla och förbättra supportprocesser
  • erfarenhet av och god förmåga att skapa och dokumentera effektiva arbetsflöden och rutiner
  • arbetat med och kunskap om verktyg för ärendehantering, självbetjäning och supportplattformar.
  • kunskap om säkerhetsaspekter inom kundtjänstområden
  • erfarenhet av offentlig sektor eller annan komplex organisation
  • god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du dessutom har:

  • erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation
  • certifieringar inom ITIL, processledning eller projektledning (exempelvis PPS, PMP eller PRINCE2).

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är:

  • målmedveten och lösningsfokuserad med förmåga att driva förändringar i organisationen på ett pedagogiskt och inkluderande sätt
  • strukturerad och organiserad
  • analytisk med förmåga att identifiera förbättringsområden
  • kundfokuserad med förmåga att skapa användarvänliga lösningar
  • flexibel och anpassningsbar i en föränderlig organisation
  • engagerad och resultatinriktad med en vilja att göra skillnad för verksamheten
  • kommunikativ och pedagogisk
  • självständig och initiativtagande
  • samarbetsinriktad och prestigelös med förmåga att samarbeta med olika parter inom organisationen och externa leverantörer.

Vårt erbjudande

Vi har kollektivavtal och med det följer kollektivavtalade försäkringar, tjänstepension och möjlighet till löneväxling. För att du ska kunna ta ansvar för din hälsa erbjuder vi friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt subventionerad sjukvård i form av kostnadsfri öppensjukvård. Flexibel arbetstid och möjlighet till att arbeta hemifrån har vi för att underlätta för dig att få ihop vardagen. Här kan du läsa mer om förmånerna i vårt kollektivavtal.

Vi sitter i fina lokaler på Lindhagensgatan 98. Hit tar du dig enkelt med kollektivtrafiken, eller du kanske föredrar att cykla eller gå. 

Ansökan

Låter det här som något för dig ser vi gärna att du söker så snart som möjligt. För en komplett ansökan räcker det med att bifoga ditt CV. När du ansöker kommer du att få besvara ett antal frågor, dessa ersätter personligt brev.

Har du frågor är du välkommen att kontakta avdelningschef, Tom Sölch: tom.solch@regionstockholm.se.

Varmt välkommen med din ansökan!

Övrigt

Tester kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. Vi använder oss av Assessios tester MAP och Matrigma. MAP är ett personlighetstest och Matrigma är ett problemlösningstest som båda bygger på arbetspsykologisk forskning. Testerna används som ett komplement till dina erfarenheter och kompetenser.

Det här är en arbetsplats för dig som gillar att ge service och vill att din insats ska göra skillnad. Vi på serviceförvaltningen ska underlätta vardagen för våra kollegor i Region Stockholms kärnverksamheter så att de kan fokusera på patienter, resenärer, invånare och besökare. Vi är 700 personer som arbetar med inköp och upphandling, löne- och personaladministration, ekonomi- och redovisningsadministration, it och medicinsk teknik, användarstöd, lokalservice med mera. Varmt välkommen till en arbetsplats där du blir en del av något större! Läs mer här

Att söka jobb i Region Stockholm

Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar.

Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.

Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.

Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion.

Läs mer om hur det är att jobba hos oss i Region Stockholm

Kontakt

Tom Sölch, avdelningschef
Kontakt för frågor om tjänsten
08-12317846

Fackliga företrädare

Claes Kilgren, SACO
08-12317944
Anne-Lie Vestlund, Vision
08-12314280

Detaljerad information

Anställningsform:
Tillsvidareanställning
Löneform:
Månadslön
Omfattning:
Heltid
Antal lediga tjänster:
1
Sysselsättningsgrad:
100%
Referensnummer:
2025/4275
Ort:
Stockholm
Län:
Stockholms län
Tillträde:
Enligt överenskommelse
Publicerat:
26 juni 2025
Sista ansökningsdag:
17 augusti 2025
  • Uppdaterad: 26 juni 2025

Du kanske också är intresserad av

  • Nämndsekreterare

    Ansök senast: Söndag 27 juli 2025
    StockholmAdministration, HR, ekonomi, juridik, ITHeltidHälso-och sjukvårdsförvaltningen
  • Handläggare vårdinformatik

    Ansök senast: Söndag 17 augusti 2025
    StockholmAdministration, HR, ekonomi, juridik, ITHeltidHälso-och sjukvårdsförvaltningen

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.