För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor

Lönespecialist till serviceförvaltningen

Ort:
Stockholm
Omfattning:
Heltid
Organisation:
Serviceförvaltningen
Sista ansökningsdag:
28 oktober 2025

Vi söker en erfaren och engagerad lönespecialist som vill ta ett strategiskt och operativt ansvar för utförandet av våra löneprocesser.

Om tjänsten

Som lönespecialist kommer du att vara en av flera nyckelpersoner som bidrar till att säkerställa att våra processer är korrekta, effektiva och i linje med gällande lagar och avtal. I uppdraget ingår också att vara stöd till våra tre lönegrupper som utför lönehantering för i stort sett hela Region Stockholms medarbetare.

I rollen ingår bland annat att:

  • vara expert och rådgivare i lönerelaterade frågor,
  • ansvara för internutbildning för våra lönekonsulter vid nya eller förändrade processer och rutiner,
  • samverka med olika aktörer inom regionen avseende lönefrågor,
  • driva och medverka vid förbättringsprojekt och digitalisering inom löneområdet,
  • hålla dig uppdaterad om lagstiftning, kollektivavtal och systemutveckling. 

Vi arbetar tillsammans med att ständig förbättra våra tjänster för att underlätta för verksamhetens kärnuppdrag, att bedriva vård och kollektivtrafik.

Vem är du?

Som person är du noggrann och lösningsorienterad med en god servicekänsla. Du har dessutom hög integritet och ett professionellt förhållningssätt utifrån uppdraget. Arbetsuppgifterna förutsätter att du har god kommunikationsförmåga och att du tycker om att arbeta tillsammans med kollegor och bidra med din erfarenhet. Vidare värdesätter du olikheter och har förmågan att se hur det inverkar på dig och andra i olika sammanhang. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

För att passa för rollen har du:

  • eftergymnasial utbildning inom löneområdet, eller motsvarande kompetens förvärvad genom gedigen yrkeserfarenhet, 
  • minst 5 års erfarenhet av kvalificerat lönearbete, gärna i en större organisation
  • god kunskap om svenska arbetsrättsliga regler och kollektivavtal
  • djup kunskap om hela löneprocessen
  • erfarenhet av PA-systemet Heroma
  • god förståelse för digitala verktyg och processer 
  • goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Vi ser det som meriterande om du dessutom har medverkat i olika förbättringsprojekt och/eller har erfarenhet av digitalisering av löneprocesser, rutiner eller liknande. 

Vårt erbjudande

Som lönespecialist blir du en del av en engagerad, kompetent och ansvarstagande organisation som värdesätter dig och din kompetens. Hos oss får du möjlighet att utvecklas och växa i din yrkesroll. 

Vi har kollektivavtal och med det följer kollektivavtalade försäkringar, tjänstepension och möjlighet till löneväxling. För att du ska kunna ta ansvar för din hälsa erbjuder vi friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt subventionerad sjukvård i form av kostnadsfri öppensjukvård. Vi har flexibel arbetstid och möjlighet till att arbeta hemifrån för att underlätta för dig att få ihop vardagen. Här kan du läsa mer om förmånerna i vårt kollektivavtal.

Vi sitter i nyrenoverade och aktivitetsbaserade lokaler på Lindhagensgatan 100. Hit tar du dig enkelt med kollektivtrafiken.

Ansökan

Låter det här som något för dig ser vi gärna att du söker så snart som möjligt, intervjuer sker löpande. För en komplett ansökan räcker det med att bifoga ditt CV. När du ansöker kommer du att få besvara ett antal frågor, dessa ersätter personligt brev.

Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef, Margareta Norberg: margareta.norberg@regionstockholm.se.

Varmt välkommen med din ansökan!

Det här är en arbetsplats för dig som gillar att ge service och vill att din insats ska göra skillnad. Vi på serviceförvaltningen ska underlätta vardagen för våra kollegor i Region Stockholms kärnverksamheter så att de kan fokusera på patienter, resenärer, invånare och besökare. Vi är 700 personer som arbetar med inköp och upphandling, löne- och personaladministration, ekonomi- och redovisningsadministration, it och medicinsk teknik, användarstöd, lokalservice med mera. Varmt välkommen till en arbetsplats där du blir en del av något större! Läs mer här

Att söka jobb i Region Stockholm

Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar.

Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.

Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.

Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion.

Läs mer om hur det är att jobba hos oss i Region Stockholm

Kontakt

Margareta Norberg, enhetschef
Kontakt för frågor om tjänsten
08-12318255

Fackliga företrädare

Claes Kilgren, SACO
claes.kilgren@regionstockholm.se
Anne-Lie Vestlund, Vision
anne-lie.vestlund@regionstockholm.se

Detaljerad information

Anställningsform:
Tillsvidareanställning
Löneform:
Månadslön
Omfattning:
Heltid
Antal lediga tjänster:
1
Sysselsättningsgrad:
100%
Referensnummer:
2025/6378
Ort:
Stockholm
Län:
Stockholms län
Tillträde:
Enligt överenskommelse
Publicerat:
16 oktober 2025
Sista ansökningsdag:
28 oktober 2025
  • Uppdaterad: 17 oktober 2025

Du kanske också är intresserad av