För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor

Kvalitetscontroller till löneservice

Ort:
Stockholm
Omfattning:
Heltid
Organisation:
Serviceförvaltningen
Sista ansökningsdag:
24 augusti 2025

Är du målinriktad och analytisk med erfarenhet av kvalitet- och processutveckling inom löneområdet? Vi erbjuder dig en nyinrättad tjänst som kvalitetscontroller där du får vara med och påverka rollens utformning.

Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor i en organisation som gör verklig skillnad för över två miljoner invånare – varje dag.

Om oss

Löneservice bildades hösten 2023 och har sedan dess växt i och med att vårt uppdrag har blivit större. Efter ett beslut av Regionfullmäktige 2024 pågår nu arbete med att införa gemensamma administrativa stödtjänster inom bland annat lön för hela Region Stockholm.

Idag har Löneservice en månatlig produktion av löner till ca 45 000 medarbetare i regionen. Under 2026 kommer den att öka till totalt ca 57 000 löner.

Löneservice hanterar löner för i stort sett samtliga förvaltningar och bolag i regionen samt beräknar tjänstepension för regionens nuvarande och före detta medarbetare.

Vi  har idag tre lönegrupper som utför samtliga arbetsuppgifter utifrån löneprocessen inklusive kontroller och justeringar. I enheten ingår även ett specialistteam med kompetenser inom systemförvaltning av vårt PA-system Heroma, lönespecialister och en webbredaktör med uppgift att tillhandahålla digitala utbildningar och manualer inom lön och system till våra verksamheter.

Vi arbetar ständigt mot vårt gemensamma mål: att kostnadseffektivt utbetala rätt belopp, enligt rätt villkor, till rätt person, i rätt tid - varje månad.

Om tjänsten

I din roll som kvalitetscontroller kommer ditt uppdrag bland annat bestå av att säkerställa att verksamheten på löneservice uppfyller interna och externa kvalitetskrav, identifiera förbättringsområden och driva kvalitetsutveckling. Andra uppdrag och arbetsuppgifter är att utveckla och implementera kvalitetskontrollsystem och rutiner för detta samt upprätta nyckeltal för uppföljning av våra tjänster för vidare rapportering.

Vem är du?

Du drivs av att göra rätt utifrån lagar och kollektivavtal och har en gedigen bakgrund i lönehantering, gärna i olika roller. Du är analytisk och har erfarenhet av att se kopplingar i löneprocessen kontra systemuppbyggnad och i HR-processer. Du är van att arbeta med utdata, föreslå förbättringsåtgärder och bidra till ökad effektivitet, kundnöjdhet och regelefterlevnad. Du har också ett starkt målfokus, driver arbetet framåt och levererar enligt uppsatta mål.

För att passa för rollen har du:

  • eftergymnasial utbildning inom lön/ekonomi, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • erfarenhet inom löneområdet, gärna inom offentlig verksamhet/politiskt styrd organisation
  • erfarenhet av kvalitet- och processutveckling inom löneområdet
  • goda språkkunskaper i svenska, inklusive god skriftlig förmåga och presentationsteknik
  • teknisk kompetens och erfarenhet av stora lönesystem, gärna Heroma
  • erfarenhet av att ha arbetat med ett flertal av de vanligt förekommande kollektivavtal som tillämpas i Sverige
  • erfarenhet av implementering av ex. systematisk avvikelsehantering eller stödsystem.

Vårt erbjudande

Vi erbjuder dig en spännande tjänst att växa i där du får möjlighet att göra verklig nytta.

Vi har kollektivavtal och med det följer kollektivavtalade försäkringar, tjänstepension och möjlighet till löneväxling. För att du ska kunna ta ansvar för din hälsa erbjuder vi friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt subventionerad sjukvård i form av kostnadsfri öppensjukvård. Flexibel arbetstid och möjlighet till att arbeta hemifrån har vi för att underlätta för dig att få ihop vardagen. Du erbjuds även kompetensutveckling i olika former som exempelvis utbildning, nätverk, mentor- och adeptsprogram. Här kan du läsa mer om förmånerna i vårt kollektivavtal.

Vår hemvist är i moderna aktivitetsbaserade lokaler på Lindhagensgatan 100 på Kungsholmen, nära både Stadshagens och Thorildsplans tunnelbanestationer.

Ansökan

Låter det här som något för dig ser vi gärna att du söker så snart som möjligt. För en komplett ansökan räcker det med att bifoga ditt CV. När du ansöker kommer du att få besvara ett antal frågor, dessa ersätter personligt brev.

Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Margareta Norberg: margareta.norberg@regionstockholm.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Övrigt

Tester ingår som ett andra steg i rekryteringsprocessen. Vi använder oss av Assessios tester MAP och Matrigma. MAP är ett personlighetstest och Matrigma är ett problemlösningstest som båda bygger på arbetspsykologisk forskning. Testerna används som ett komplement till dina erfarenheter och kompetenser.

Det här är en arbetsplats för dig som gillar att ge service och vill att din insats ska göra skillnad. Vi på serviceförvaltningen ska underlätta vardagen för våra kollegor i Region Stockholms kärnverksamheter så att de kan fokusera på patienter, resenärer, invånare och besökare. Vi är 700 personer som arbetar med inköp och upphandling, löne- och personaladministration, ekonomi- och redovisningsadministration, it och medicinsk teknik, användarstöd, lokalservice med mera. Varmt välkommen till en arbetsplats där du blir en del av något större! Läs mer här

Att söka jobb i Region Stockholm

Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar.

Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.

Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.

Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion.

Läs mer om hur det är att jobba hos oss i Region Stockholm

Kontakt

Margareta Norberg, enhetschef
Kontakt för frågor om tjänsten
08-12318255

Fackliga företrädare

Claes Kilgren, SACO
claes.kilgren@regionstockholm.se
Anne-Lie Vestlund, Vision
anne-lie.vestlund@regionstockholm.se

Detaljerad information

Anställningsform:
Tillsvidareanställning
Löneform:
Månadslön
Omfattning:
Heltid
Antal lediga tjänster:
1
Sysselsättningsgrad:
100%
Referensnummer:
2025/4210
Ort:
Stockholm
Län:
Stockholms län
Tillträde:
Enligt överenskommelse
Publicerat:
4 augusti 2025
Sista ansökningsdag:
24 augusti 2025
  • Uppdaterad: 3 augusti 2025

Du kanske också är intresserad av

  • Produktionssamordnare

    Ansök senast: Söndag 24 augusti 2025
    StockholmAdministration, HR, ekonomi, juridik, ITHeltidTrafikförvaltningen
  • Verksamhetsutvecklare

    Ansök senast: Söndag 24 augusti 2025
    StockholmAdministration, HR, ekonomi, juridik, ITHeltidTrafikförvaltningen

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.