För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor

Supporttekniker till Region Stockholm

Ort:
Stockholm
Omfattning:
Heltid
Organisation:
Serviceförvaltningen
Sista ansökningsdag:
23 november 2025
Ansök(Extern länk)

Vill du arbeta med IT för framtidens sjukvård och göra en insats som verkligen betyder något för många? Är du van vid att bygga goda relationer med både kollegor och användare?

Vi söker dig som brinner för teknik och service, och som vill utvecklas i en spännande och dynamisk organisation. Du har ett starkt kundfokus och tycker om att ge professionell support. Har du erfarenhet av kundservice, telefoni, support och PC-teknik? Då kan jobbet hos oss på Serviceförvaltningen vara rätt för dig!

Om tjänsten

I rollen som IT-supporttekniker blir du en central del av vår kundtjänst på avdelningen Service och Support, som hjälper regionens användare både på plats, via telefon, e-post och fjärrstyrning.

Du kommer att arbeta med en bred uppsättning uppgifter, från första och andra nivåns IT-ärenden till telefoni- och applikationssupport, och bidra till att vårdpersonalen på våra akutsjukhus och förvaltningens IT-miljö fungerar smidigt och tryggt. Genom vårt ärendehanteringssystem registrerar du incidenter och ärenden enligt ITIL ramverket och de processer som finns framtagna för serviceförvaltningen.

Dina arbetsuppgifter kan bland annat att omfatta:

  • Ge support på plats på sjukhus/förvaltning, samt via telefon, e-post och remote.
  • Hantera ärenden inom IT och telefoni, exempelvis lösenordsbyten, konto- och behörigheter, hård- och mjukvarusupport, klientsupport, applikationsfrågor, livscykelhantering.
  • Ge support på plats på sjukhus/förvaltning där vi möter användare, samt via telefon och ärendesystemet.
  • Ge support på plats gällande AVK (Audio Video Konferens).
  • Registrera, följa upp och säkerställa att ärenden innehåller adekvat information enligt våra ärenderegistreringsrutiner.
  • Kommunicera tydligt och enkelt med användare för att säkerställa att informationen är lättförståelig.
  • Installation och konfiguration av hårdvara/mjukvara.
  • Koordinera med och eskalera ärenden till tredje part-leverantörer när det behövs.
  • Delta i teamets kanaler och chattar i Teams och arbeta processorienterat enligt ITIL.
  • Samarbeta med operativa incidentmanagers vid verksamhets- och patientkritiska incidenter.
  • Kvällsarbete, helgarbete, beredskap kan förekomma. 

Du arbetar enligt de processer som finns framtagna för serviceförvaltningen och rapporterar till enhetschef.

Vem är du?

Vi söker dig som är serviceinriktad, kommunikativ och trygg i mötet med både tekniska problem och användare. Du är van vid att felsöka och ge stöd på ett professionellt och serviceinriktat sätt, och du har lätt att snabbt sätta dig in i nya system och tekniker.

Som person är du samarbetsvillig, lyhörd och trivs med att ge service på ett engagerat och naturligt sätt. Du kommunicerar tydligt och proaktivt med både kollegor och användare, och behärskar svenska väl i tal och skrift.

Du delar gärna med dig av din expertis och sakkunskap, lär dig snabbt nya arbetsuppgifter och bidrar aktivt till att utveckla enheten och dess arbetssätt. Du har förmågan att prioritera ditt arbete, är stresstålig och tar ansvar för att leverera hög kvalitet i alla uppgifter.

För att passa för rollen har du dessutom:

  • Gymnasieutbildning
  • Minst 2 års arbetslivserfarenhet från servicedesk/helpdesk/IT support
  • God svenska i tal och skrift

Vi ser det som en fördel om du har erfarenhet av ärendehanteringssystemet ServiceNow och/eller ITIL certifiering.

Vårt erbjudande

Vi har kollektivavtal och med det följer kollektivavtalade försäkringar, tjänstepension och möjlighet till löneväxling. För att du ska kunna ta ansvar för din hälsa erbjuder vi friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt subventionerad sjukvård i form av kostnadsfri öppensjukvård. Flexibel arbetstid och möjlighet till att arbeta hemifrån har vi för att underlätta för dig att få ihop vardagen. Här kan du läsa mer om förmånerna i vårt kollektivavtal.

Vi sitter i trevliga lokaler på Lindhagensgatan 98. Hit tar du dig enkelt med kollektivtrafiken.

Ansökan

Låter det här som något för dig ser vi gärna att du söker så snart som möjligt. För en komplett ansökan bifogas CV och personligt brev. När du ansöker kommer du även att få besvara ett antal obligatoriska frågor.

Har du frågor är du välkommen att kontakta: enhetschef Service och Support: christine.hallberg@regionstockholm.se.

Varmt välkommen med din ansökan!

Det här är en arbetsplats för dig som gillar att ge service och vill att din insats ska göra skillnad. Vi på serviceförvaltningen ska underlätta vardagen för våra kollegor i Region Stockholms kärnverksamheter så att de kan fokusera på patienter, resenärer, invånare och besökare. Vi är 700 personer som arbetar med inköp och upphandling, löne- och personaladministration, ekonomi- och redovisningsadministration, it och medicinsk teknik, användarstöd, lokalservice med mera. Varmt välkommen till en arbetsplats där du blir en del av något större! Läs mer här

Att söka jobb i Region Stockholm

Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar.

Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.

Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.

Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion.

Läs mer om hur det är att jobba hos oss i Region Stockholm

Kontakt

Christine Hallberg, enhetschef
Kontakt för frågor om tjänsten
christine.hallberg@regionstockholm.se

Fackliga företrädare

Claes Kilgren, SACO
08-12317944
Anne-Lie Vestlund, Vision
08-12314280

Detaljerad information

Anställningsform:
Tillsvidareanställning
Löneform:
Månadslön
Omfattning:
Heltid
Antal lediga tjänster:
5
Sysselsättningsgrad:
100%
Referensnummer:
2025/6908
Ort:
Stockholm
Län:
Stockholms län
Tillträde:
Enligt överenskommelse
Publicerat:
9 november 2025
Sista ansökningsdag:
23 november 2025
  • Uppdaterad: 10 november 2025

Du kanske också är intresserad av