För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor

Upphandlare Locum

Ort:
Stockholm
Omfattning:
Heltid
Organisation:
Locum AB
Sista ansökningsdag:
22 oktober 2025

Vill du vara med och skapa värden för vården? Locums upphandlingsenhet söker en samhällsnyttig upphandlare med tyngdpunkt på tjänster!

Om tjänsten

I Locums avdelning Affärsstöd ingår upphandlingsenheten som ansvarar för upphandling av avtal med fokus på fastighet samt för beställarstöd mot befintliga ramavtal.

I rollen som upphandlare på Locum arbetar du verksamhetsnära och agerar kompetensstöd till Locums interna beställare och samarbetar med företagets jurister i avseende upphandlings- och avtalsfrågor samt vid överprövningar. Du ansvarar för att leda upphandlingsarbetet genom hela upphandlingsprocessen från behovsanalys till färdigt avtal inklusive uppdatering av avtalsdatabas och information till beställare.

Du kommer främst att arbeta med upphandling av tjänster och i förekommande fall, varor. De upphandlingar som är mest förekommande är upphandling av konsulttjänster, både för större projekteringsuppdrag samt flertal ramavtal. Vissa konsulttjänster avropas även via våra egna DIS (dynamiskt inköpssystem) samt genom FKU (förnyad konkurrensutsättning).

I Region Stockholm i sin helhet och hos Locum erbjuder vi dig som anställd ständig utveckling inom ramen för vårt uppdrag. Just pågår till exempel ett omfattande arbete med att implementera kategoristyrning vilket har en stark koppling till upphandlingsenhetens arbete. Parallellt med kategoristyrning pågår även utvecklingsarbete med införande av systematisk avtalsuppföljning vilket samtliga upphandlare inom vår upphandlingsenhet kommer att vara delaktiga i. Du kommer även att delta enhetens utvecklingsarbete gällande processer, mallar och rutiner.

 

Exempel på arbetsuppgifter

  • Leda upphandlingsarbetet genom upphandlingsprocessen.
  • Säkerställa att upphandlingsrättsliga lagar, policyer och riktlinjer följs och efterlevs.
  • Utforma inköpsstrategier i samverkan med interna beställare
  • Genomföra marknadsanalys inför upphandling
  • Vidareutveckling av mallar, rutiner, processbeskrivningar avseende upphandling och inköp
  • Aktivt arbete med avtalsuppföljning och erfarenhetsåterföring.
  • Stötta organisationen med förnyad konkurrensutsättning mot tecknade ramavtal samt med direktupphandling.
  • Delta i regionens övergripande kategoristyrningsarbete.
  • Informera och utbilda internt om regler och tillämpning inom området upphandling och inköp
  • Medverka till utveckling inom arbetsområdet och medverka i interna utvecklingsprojekt

I rollen rapporterar du direkt till Inköpschef och du kommer utgå från Locums huvudkontor på Södermalm samt våra lokalkontor vid behov.

 

Vem är du?

För att vara framgångsrik och trivas i den här rollen ställer vi följande krav på:

Utbildning

  • Relevant högskoleutbildning alternativt eftergymnasiala kurser/utbildningar inom upphandling.

Erfarenhet

  • Minst 3 års erfarenhet av offentlig upphandling.
  • Genomförande av separata upphandlingar avseende konsulttjänster samt ramavtalsupphandling inom bygg-och/ eller fastighetsbranschen. Upphandlingar ska ha genomförts med koppling till standardavtal ABK samt tillhörande AMA struktur.

Kunskap

  • Goda kunskaper i svenska avseende tal och skrift.

Det är meriterade om du har

  • Erfarenhet av DIS, dynamiskt inköpssystem
  • Erfarenhet ifrån att ha jobbat med kategoristyrning

Förmågor

Som upphandlare behöver du vara lyhörd och trivas i en stödfunktion där samarbete med flera kontaktytor tillhör vardagen. Du behöver också ha en god planeringsförmåga och målmedvetenheten för att driva ditt arbete framåt. Utöver detta ser vi att du är ansvarskännande och tvekar inte att ta hjälp av och hjälpa andra. Tillsammans når vi målet - att bli det ledande fastighetsbolaget inom vårdfastigheter! 

 

Om Locum

Locum förvaltar och utvecklar två miljoner kvadratmeter vårdfastigheter åt vår ägare Region Stockholm. Genom engagemang, kompetens och samverkan erbjuder vi sjukvården och invånarna i länet ändamålsenliga och hållbara vårdmiljöer.

Vad kan Locum erbjuda dig?

Vi tycker att vårt samhällsuppdrag är viktigt på riktigt. Vi erbjuder dig ett stimulerande och spännande arbete i en verksamhet som ständigt utvecklas. Hos oss får du kompetenta och hjälpsamma kollegor, kontinuerlig kompetensutveckling, goda möjligheter till balans mellan arbete och fritid och attraktiva förmåner. Välkommen in på våra karriärsidor på locum.se, vår facebook- eller Linkedinsida för att lära känna oss bättre.

Jag som rekryterar heter Pia och är inköpschef. För mig är det viktigt att du känner engagemang i ditt arbete och upplever att du bidrar – både för utveckling av vår grupp och som ett stöd i inköps- och upphandlingsfrågor till våra kollegor i organisationen.

Som chef vill jag bygga en sammansvetsad grupp präglad av tillit, öppenhet och dialog. Jag strävar efter att skapa en grupp med varierad erfarenhet för att möte våra utmaningar inom upphandling. För mig är samarbete och glädje på arbetet värdefullt och det är lika viktigt att vi levererar riktigt bra stöd till vår beställarorganisation som att vi har roligt tillsammans på vägen.

 

Ansökan

Urval kommer ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. I din ansökan önskar vi att du bifogar CV samt personligt brev. Du söker jobbet genom vårt rekryteringssystem. Observera att vi inte tar emot ansökningar via mail. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta inköpschef Pia Lindberg Nedby på 08-123 172 59.

I vår rekryteringsprocess använder vi oss av Assessios test MAP och Matrigma. MAP är en personlighetstest och Matrigma är ett icke-verbalt problemlösningstest som båda bygger på arbetspsykologisk forskning. Testerna används som ett komplement till dina erfarenheter och kompetenser och syftet är att göra vår urvalsprocess kvalitetssäker och transparent.

Registerkontroll och säkerhetsprövning kan komma att tillämpas i slutskede av denna rekryteringsprocess. Här kan du läsa mer om vad det innebär.

Varmt välkommen in med din ansökan!

 

Att söka jobb i Region Stockholm

Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar.

Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser.

Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen.

Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion.

Läs mer om hur det är att jobba hos oss i Region Stockholm

Kontakt

Pia Lindberg Nedby
Kontakt för frågor om tjänsten
08-12317259

Fackliga företrädare

Karin Sjöndin, Ledarna
08-12317000
Christina Lorenzen, Akademikerna
08-12317000
Mickael Andersson, Vision
08-12317000

Detaljerad information

Anställningsform:
Tillsvidare med provanställning
Löneform:
Månadslön
Omfattning:
Heltid
Antal lediga tjänster:
1
Sysselsättningsgrad:
100%
Referensnummer:
2025/5816
Ort:
Stockholm
Län:
Stockholms län
Tillträde:
Snarast
Publicerat:
21 september 2025
Sista ansökningsdag:
22 oktober 2025
  • Uppdaterad: 22 september 2025

Du kanske också är intresserad av