Slöjdresidens med historiska metoder och tekniker i Södertälje

Under hösten 2023 pågick ett slöjdresidens på Torekällbergets museum i Södertälje. Residenset genomfördes av slöjdaren Alva Näsman Olai som utforskade halmslöjd. Under residenset skapades tillfällen för barn och unga att upptäcka slöjd.

Kortfakta om residenset

• Utfördes hösten 2023.
  • På Torekällbergets museum i Södertälje.
  • Genomfördes av slöjdaren Alva Näsman Olai. Alva har studerat vid Sätergläntan, leder vävkurser för studieförbund i Stockholm och arbetar som museivärd på Torekällbergets museum.

Vad var syftet med residenset?

Residensets syfte var att skapa bättre förutsättningar för slöjdfältet och dess utövare. Det är en del av en långsiktig utveckling av en publik plats för att undersöka och lyfta fram slöjd och hantverk, samt ställa frågor kring det handgjorda och dess betydelse i vår samtid. Residenset var också till för att fördjupa slöjdarens kunskaper inom halmslöjd samt sprida förståelse för slöjd och hantverk i det lokala samhället.

Hur gick residenset till?

Under residenset gjorde Alva Näsman Olai föremålsundersökningar av halmföremål från Torekällbergets museums samlingar. Hon arbetade även praktiskt med rensning av halm och skapade olika föremål såsom halmkronor, figurer och halmfaner.

Alva genomförde ett antal publika aktiviteter och kunskapsförmedling samt en mindre utställning på Torekällbergets museum tillsammans med Eva Hakanen. De använde äldre halmföremål från museets samlingar samt nyskapade föremål.

En person slöjdar en halmkrona. Under kronan, på ett bord ligger en trådrulle och en sax.
Skapande av halmkrona i Rågbystugan.

På höstlovet 2023 arrangerades aktiviteter i Råbygården och prova-på-tillfällen. Där deltagarna fick se och testa att slöjda med halm. Besökarna visade stort intresse för allt som pågick i den historiska miljön. Det ledde till att museet valde att visa upp flera användningsområden för halm och råg.

Under residenset samlade även Alva på sig ett antal insikter och utmaningar kring hantverket samt förslag på framtida användning av erfarenheterna för kunskapsspridning och slöjduppdrag. På sitt Instagramkonto skapade Alva en öppen dialog med sina följare och bjöd in dem att för en realtidsblick in i slöjdprocessen.

Vad blev resultatet?

Invånare, barn och unga har fått inblick i en halmslöjdares arbete, fått ta del av historiska inslag och tekniskt kunnande. Även följare från andra platser har kunnat följa arbetet via sociala medier. SVT valde att göra ett lokalt inslag om halmslöjd vilket bidrar till en bredare kunskapsspridning om hantverket.

Under 2024 hölls en workshop i halmslöjd för Järfällas slöjdlärare och inspirationsföreläsning om slöjd för allmänheten. Uppdraget var för konsthallen BAS i Järfälla kommuns regi. Under workshopen var det tydligt att slöjdlärarna uppskattade arrangemanget och var intresserade av att använda halmslöjd i undervisningen. För deras räkning kommer Alva i samarbete med konsthallen att producera några filmer som slöjdlärarna ska kunna använda i sin undervisning.

Alva kommer även under 2024 ha ett utbud av halmslöjd i Region Stockholms kulturkatalog.

Om samarbetet

Residenset var ett samarbete mellan slöjdaren, Torekällbergets museum och Region Stockholm. Urvalet till residenset gjordes av Region Stockholms hemslöjdskonsulenter i samråd med Eva Skyllberg, museichef på Torekällbergets museum, Eva Hakanen, antikvarie föremål, Kristina Svidén, intendent utställningar kommunikation och Susanna Lovén, intendent pedagogik och program.

• Senast granskad: 6 februari 2024