Prototyper produceras
Syftet med prototyperna är att kunna visa att konstruktionen fungerar och för att kunna utföra vissa typer av tester.
Syftet med prototyperna är att kunna visa att konstruktionen fungerar och för att kunna utföra vissa typer av tester.
Prototyperna används för att testa bland annat den nya inredningen, miljön för förarna, systemet som styr tåget, videobilder i förarhytt och systemet för information till passagerarna.
Prototyperna börjar testas i tunnelbanans system (utan passagerare).
De första uppgraderade C20-fordonen börjar användas i passagerartrafik. Övriga fordon byggs om efterhand.
Det första ombyggda tåget rullar i trafik på tunnelbanans Gröna linje.
Alla 271 stycken C20-vagnar är uppgraderade och klara.
Tunnelbanevagnarna görs om med ny inredning och nya funktioner. Vagnarna får rymligare ytor för resenärer med barnvagn eller rullstol. Den nya inredningen i vagnarna underlättar vid av- och påstigning. Vagnarna moderniseras även när det gäller trygghetskameror och information till resenärerna.
Vi moderniserar vagnarna så att fler ska kunna resa med tunnelbanan när Stockholm växer. Syftet är även att behålla vagnarnas höga kvalitet, göra resan tryggare, öka tillgängligheten för alla resenärer samtidigt som den upplevda trängseln ska minska.
Alla som reser i vagnen kommer att kunna se och uppleva förändringen. Även förarna och andra yrkesgrupper som arbetar i eller med vagnen får delvis nya förutsättningar. Vagnarna kommer att sättas tillbaka i trafik löpande. Det första ombyggda tåget sattes i trafik i november 2020.
Varje månad rullar tio upprustade tunnelbanevagnar ut från lokverkstaden i Västerås. Här uppgraderas och moderniseras SL-trafikens 271 vagnar av C20-typ för bibehållen vagnkvalitet och förbättrad resenärsupplevelse.
271 tunnelbanevagnar ska förses med ny möblering, fler och uppkopplade trygghetskameror och utökad passagerarinformation.
Nu har Trafiknämnden tagit beslut om kompletterande investeringar för ombyggnationen av C20. Beslutet rör investeringar inom IT-området. Detta möjliggör en rad funktioner för de ombyggda vagnarna.
När de 271 tunnelbanevagnarna C20 köptes, beräknades vagnarna gå i trafik med bra kvalitet i cirka 30 år. Nu har mer än halva den tiden gått och för att vagnen ska fortsätta köra resenärer med samma kvalitet, moderniseras den. Förutom tekniska åtgärder ska de ombyggda tunnelbanevagnarna minska den upplevda trängseln i tunnelbanan när Stockholm växer och fler reser med oss.
För resenärerna betyder moderniseringen bland annat att:
De ombyggda tågen har även en annan möblering där traditionell motsittningen (grupper om 4 säten) blandas med säten placerade längs sidorna. Antalet sittplatser blir något färre än i dagens vagnar, i gengäld ger den nya möbleringen bredare gångar med utrymmen speciellt avsedda för barnvagnar och rullstolar samt plats för fler stående resenärer. Samtidigt medför utformningen snabbare av- och påstigning, vilket är en förutsättning för tätare och mer punktlig trafik.
Det finns fortfarande sittplatser om fyra, precis som i dagens tåg. De sittplatser som är speciellt avsedda för resenärer med funktionshinder, sk prioplatser, är tydligt markerade med gult tyg. På så sätt är det enkelt att se vilka platser som är avsedda för resenärer med stort behov att sitta.
De moderniserade tunnelbanevagnarna får ny möblering, nytt tyg på sätena. Det blir något färre sittplatser till fördel för ytor speciellt avsedda för rullstolar och barnvagnar. Det blir fler hållstänger och mer plats att stå på.
Moderniseringen omfattar också åtgärder som inte i första hand är synliga för resenären. Förarnas hytt ska få en delvis ny inredning. Syftet är att uppnå en bättre arbetsmiljö ur ett ergonomiskt perspektiv.
I samband med underhållet av vagnarna, genomförs också flera tekniska åtgärder. Bland annat byter man plats på vagnarnas boggi (boggi är den del av vagnen där hjul och hjulaxlar finns) för att jämna ut slitaget. Byte av motorkablar görs där det behövs. Totalt handlar moderniseringen om ett tiotal åtgärder.