• Region Stockholm utreder den egenägda vården

Regionstyrelsen tillsätter en parlamentarisk utredning som ska undersöka hur den egenägda vården ska styras i Region Stockholm. Syftet är att utöka samverkan mellan olika delar av den egenägda vården för att bättre utnyttja resurserna.

• Region Stockholm fortsätter arbetet med att minska hyrbemanning

Som tidigare kommunicerats pågår sedan i januari ett intensivt arbete med att minska regionens beroende av inhyrd bemanning i hälso- och sjukvården. Region Stockholm vill prioritera satsningar på de egna medarbetarna och investera i arbetsmiljön. Hälso- och sjukvården ska präglas av kontinuitet och långsiktighet.

• 14 februari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 172 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 20 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Region Stockholm minskar beroendet av hyrbemanning

I enlighet med uppdraget i regionens budget pågår sedan januari ett arbete med syfte att minska beroendet av inhyrd bemanning i hälso- och sjukvården. Idag presenteras den första delen av den regiongemensamma plan som är under framtagande. De första åtgärderna inom ramen för planen innebär en kraftig minskning av inhyrd bemanning i samband med operationer.

• 7 februari: Lägesrapport om covid-19

Totalt vårdas 192 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 34 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Ny blodcentral i centrala Stockholm

Torsdag 2 februari öppnar Blodcentralen Sergel på Drottninggatan 27. Det innebär att verksamheten som bedrivits vid Blodcentralen Hötorget på Sveavägen 20 stänger och flyttar.

• 31 januari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 226 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 82 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• 24 januari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 308 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 97 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Två miljarder extra föreslås till akutsjukhusen

Akutsjukhusen i Stockholm ska få två miljarder kronor extra. Samtidigt ska kostnaderna för administration och inhyrd personal minska. Detta enligt ett förslag som Mittenkoalitionen och Vänsterpartiet presenterade idag.

• Region Stockholm skänker ambulans till Ukraina

Region Stockholm har beslutat att skänka en ambulans till Ukraina. Beslutet fattas efter önskemål om bistånd från kommunala sjukhus i Lviv. Insamlingsstiftelsen Blåljus i Samverkan har förmedlat kontakten mellan sjukhusen och Region Stockholm.

• 17 januari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 405 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 113 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

Hälso- och sjukvård
  • Region Stockholm svarar på Konkurrensverkets ansökan: rimligt och nödvändigt för att trygga vården under pandemin

Mot bakgrund av den exceptionella situation som rådde i sjukvården under pandemin bestrider Region Stockholm Konkurrensverkets ansökan om upphandlingsskadeavgift rörande ramavtal för bemanning inom hälso- och sjukvården. Ramavtalen slöts med avtalsstart 1 januari 2022 utan att först annonseras och Konkurrensverket menar att det har inneburit en överträdelse av upphandlingsreglerna.

• Femte rapporten: Läget i vården i Region Stockholm

Den mycket ansträngda situationen i vården i Stockholm över jul- och nyårshelgerna har klart förbättrats under veckan. Trettonhelgen som vi av erfarenhet vet är den helg då belastningen på vården brukar vara som störst, blev lugnare än befarat. Det här är den femte och sista rapporten om vården under jul- och nyårshelgerna för 2022/2023.

• Färre förlossningar under 2022

Antalet förlossningar minskade inom Region Stockholm under förra året. Under året skedde 26 221 förlossningar, vilket är en minskning om 9,1% jämfört med år 2021. Räknat i antal minskade förlossningarna med 2 579 stycken.

• 10 januari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 518 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är 91 färre än vad som rapporterades förra tisdagen.

• Fjärde rapporten: Läget i vården i Region Stockholm

Det mycket ansträngda läget för vården i Stockholm kvarstår inför trettonhelgen. Vården och framför allt akutsjukhusen ser fortsatt effekterna av flera virus som sprids och en hög sjukfrånvaro bland personalen. Fem av sex akutsjukhus är i stabsläge sedan innan julhelgen; det gäller Södersjukhuset, Norrtälje sjukhus, Södertälje sjukhus, Capio S:t Görans sjukhus och Danderyds sjukhus. Situationen vad gäller covid-19 ser något bättre ut med tecken på en minskad belastning för vården.

• Det här gäller 2023 om vaccination mot covid-19

Den 22 december kom Folkhälsomyndigheten med nya rekommendationer för vaccination mot covid-19. Äldre och riskgrupper rekommenderas ytterligare doser med start 1 mars.

• 3 januari: Lägesrapport covid-19

Totalt vårdas 609 patienter med covid-19 vid något av regionens sjukhus. Det är ungefär lika många som rapporterades förra tisdagen.