Fortbildning för lärare i att leda filmsamtal

Är du pedagog och vill ha metoder för att leda filmsamtal med barn och unga? Anmäl intresse för vår digitala fortbildning, som ger dig verktyg för att arbeta med elevers upplevelser och reflektioner kring filmer de ser på skolbio eller i klassrummet.

Under hösten erbjuder vi en kostnadsfri digital fortbildning i att leda filmsamtal utifrån metoden ”Tala film – Tala liv UNG”. Fortbildningen riktar sig till dig som är lärare eller pedagog, för elever i mellanstadiet eller högstadiet, du som bokat dina elever på skolbio under hösten eller du som är intresserade av att fördjupa dig i filmsamtal.

”Tala film – Tala liv” är en samtalsmetod som främjar ett fördjupat samtal där var och en delar med sig av tankar och känslor som filmen väcker. Den tar avstamp i en filmupplevelse, riktar fokus på existentiella frågor och ger förslag på hur du kan skapa trygga samtal på lika villkor. Nu finns en ny filmhandledning, där modellen anpassats för målgruppen barn och unga: ”Tala film – Tala liv UNG”. Du kan ladda ner handledningen kostnadsfritt via länken nedan eller beställa den i tryckt format via Region Stockholms filmkonsulenter.

Läs mer om och ladda ner filmhandledningen ”Tala film – Tala liv UNG”

Vad innehåller fortbildningen?

Fortbildningen är en introduktion i ”Tala film – Tala liv UNG” och ger dig verktyg att själv arbeta med metoden. Du får en presentation av den filmhandledning som finns till förfogande och konkreta exempel på hur du kan arbeta med metoden kopplat till aktuella skolbiofilmer. Genom praktiska övningar får du själv prova metoden, applicera den på olika filmklipp och därigenom få de verktyg som behövs för att själv leda filmsamtal med dina elever.

Hur gör jag för att anmäla intresse?

Du anmäler intresse genom att fylla i formuläret via länken nedan. I intresseanmälan fyller du i vilket datum och tillfälle av förslagen nedan du önskar delta. Begränsat antal platser, först till kvarn.

Om du önskar delta redan vid tillfället i augusti behöver vi din intresseanmälan senast den 10 juni 2024. För resterande två datum är deadline för intresseanmälan den 7 augusti.

1. Onsdag den 14 augusti, klockan 10:00-11:30
  2. Torsdag den 10 oktober, klockan 15:00-16:30
  3. Måndag den 28 oktober, klockan 13:00-14:30

Anmäl ditt intresse för lärarfortbildningen

Efter att du anmält intresse återkommer vi inom kort med mer information och bekräftelse av din plats.

Har du frågor?

Kontakta Filmkonsulenterna

Information

Region Stockholm är en offentlig verksamhet. Det innebär att meddelanden du skickar till förtroendevalda och tjänstemän blir allmän handling och kan begäras ut av allmänheten.