Myndighetsdialog med Länsstyrelsen Stockholm

Den 17 april hölls en digital myndighetsdialog med Länsstyrelsen Stockholm. Region Stockholm var på plats och presenterade samrådsförslaget för en ny regional utvecklingsplan.

Närvarande på mötet fanns representanter ifrån: Försvarsmakten, Havs- och vattenmyndigheten, Luftfartsverket, Länsstyrelsen Stockholm, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Post- och telestyrelsen, Region Stockholm, Svenska Kraftnät och Trafikverket.

En myndighetsdialog syftar till att främja öppenhet, demokrati och effektiv förvaltning. Det är en process där myndigheter, regering och andra offentliga aktörer samverkar med varandra, medborgare, intressegrupper och andra berörda för att lösa problem och gemensamt komma fram till beslut som påverkar samhället. Det handlar om att skapa en öppen och konstruktiv dialog för att förstå behov, samla in åsikter och information.

Värd för mötet var Länsstyrelsen Stockholm och tillväxtdirektör Anna Conzen inledde med några ord om Stockholmsregionens betydelse i ett nationellt och internationellt perspektiv. Hon lyfte också den gemensamma visionen om att vår region ska vara Europas mest attraktiva storstadsregion att leva, bo och verka i.

Länsstyrelsen Stockholm beskrev även sin roll i samrådet som samordnare av de synpunkter som kommer in från de statliga myndigheterna. Man har även ett ansvar i att säkerställa att plan- och bygglagen följs och att titta närmare på mellankommunala frågor som t ex vattenanvändning.

Några frågor som lyftes och diskuterades under mötet var:

• Digital infrastruktur i de tekniska försörjningssystemen
  • Riksintressena och deras redovisning
  • Planering av havsområden och havsbaserad vindkraft
  • Behov av hubbar för elflyg och drönare
  • Totalförsvaret

Mötet var mycket givande och samrådet kommer att få flera värdefulla remissvar ifrån myndigheterna via Länsstyrelsen Stockholm.

Samrådet pågår fram till den 30 september 2024, förslaget i sin helhet går att läsa här.