Ökade kostnader för Tvärbanans Kistagren

Tvärbanans utbyggnad är ett komplext och omfattande projekt. Sedan projektstarten 2015 har förutsättningarna för projektets genomförande förändrats.  Det har lett till förseningar och att byggkostnaderna har ökat med 969 miljoner kronor.

Tvärbanans utbyggnad till Kista och Helenelund ska, när allt är klart, knyta ihop arbetsplatser i norr med bostadsområden i söder. På sin väg kommer spårvagnarna att stanna vid viktiga knutpunkter i tre kommuner: Stockholm, Sundbyberg och Sollentuna. Det ger möjlighet till kortare restider och till smarta byten till tunnelbana, pendeltåg och bussar.

Bygget av Tvärbanan är mycket omfattande och komplext. Banan går genom både stadsmiljö och grönområden, förbi en flygplats, genom tre kommuner och över flera stora vägar. Detta har inneburit större risker än vad som förutsågs i ursprunglig kalkyl.

Överprövningen av tilldelningsbeslutet för totalentreprenaden, överprövningen av vägportsentreprenaden i Helenelund, överprövningen av förberedande arbeten i Sundbyberg och kommunernas detaljplanearbete, som har tagit längre tid än beräknat, utgör samlat den enskilt största orsaken till ökade kostnader. Därutöver tillkommer ökade entreprenadkostnader som bland annat beror på den komplicerade passagen vid Bromma flygplats och på oförutsedda markförhållanden på hela sträckan.

Region Stockholms trafikförvaltning har genomfört omfattande genomlysningar och utvecklingsinsatser för att stärka arbetet med investeringsstyrning och framöver minska riskerna för förseningar och fördyringar.

– När vi startar projekt i dag så gör vi annorlunda än för fem år sedan, utifrån vad vi lärt oss bland annat i arbetet med Tvärbanan, säger Peter Andersson, programdirektör. Vi har utvecklat, och fortsätter att utveckla, trafikförvaltningens förmåga att kalkylera omfattande projekt som löper över lång tid. Att redan från start tillsätta rätt kompetens och bättre hantera osäkra faktorer i omvärlden är A och O i vårt arbete. Vi är självkritiska men tar fortsatt ansvar för att gå i mål samtidigt som vi är ödmjuka inför de komplexa utmaningar som vi står inför.

Med anledning av ovanstående ansöker trafikförvaltningen om att få en utökad budgetram på totalt 6 546 miljoner kronor för Tvärbanans utbyggnad. Trafiknämnden behandlar ärendet den 19 oktober och slutligt beslut tas av regionfullmäktige.

Även byggtiden påverkas av de förändrade förutsättningarna. Trafikstart till Helenelund beräknas till 2025.