Ny politisk organisation för Region Stockholm från 2023

Regionfullmäktige har den 15 november beslutat om en ny politisk organisation från den 1 januari 2023.

I publicerad bilaga finns Region Stockholms nya organisationsskisser med nämnder, bolag, tjänstemannaorganisation, samt utskott och beredningar under nämnder som kommer att gälla från årsskiftet.

Nya nämnder, utskott och beredningar

Fyra nya utskott inrättas under regionstyrelsen, RS. Det blir ett renodlat arbetsutskott och ett separat personal- och produktionsutskott. Det blir också ett infrastruktur- och regionplaneutskott samt ett tillväxt- och innovationsutskott vars syfte är att förstärka Stockholmsregionens utveckling.

Klimat- och miljöfrågorna ska genomsyra hela verksamheten och kommer att styras i både den nya klimat- och regionutvecklingsnämnden, KRN, och i regionstyrelsens nyinrättade miljö- och hållbarhetsberedning.

Genom inrättandet av en ny primärvårdsnämnd, PVN, förstärks den nära vården för att säkerställa husläkarmottagningarnas roll i länsinvånarnas sjukvård. Även folkhälsa och tandvårdsfrågor ligger under den nya primärvårdsnämnden och kommer att beredas i en ny beredning. Vården för psykisk hälsa ska prioriteras och ett särskilt psykiatriutskott inrättas under hälso- och sjukvårdsnämnden, HSN.

Nämnder som upphör vid årsskiftet

I och med att klimat- och regionutvecklingsnämnden, KRN, inrättas så upphör klimat- och hållbarhetsnämnden, KHN, och tillväxt- och regionplanenämnden, TRN, från den 1 januari 2023. Vissa frågor som tidigare legat på TRN och KHN förs inte över till den nya nämnden KRN, exempelvis kommer ansvaret att ta fram ny regional utvecklingsplan (RUFS) att läggas på RS och det nya infrastruktur- och regionplaneutskottet.

Vårdens kunskapsstyrningsnämnd, VKN, upphör och frågorna förs över till hälso- och sjukvårdsnämnden.

Även färdtjänstnämnden upphör, frågorna kommer att hanteras av det nya färdtjänststutskottet under trafiknämnden.

Oförändrade nämnder

Övriga befintliga nämnder som är oförändrade utgörs av fastighets- och servicenämnden, patientnämnden och kulturnämnden. Krisledningsnämnden är precis som tidigare en temporär nämnd som kan aktiveras vid särskilda händelser.

Val av ledamöter till de nya nämnderna

Ledamöterna till de nya nämnderna väljs vid regionfullmäktige den 6–7 december och tillträder den 1 januari 2023. Ledamöter och ersättare i nämnder, bolagsstyrelser, utskott och beredningar har en mandattid på ett år om inte annat stadgas i lag eller författning. Regionstyrelsen valdes i oktober på fyra år.

Ledamöterna i de befintliga nämnderna sitter kvar under hösten 2022, med undantag av regionstyrelsen vars nya ledamöter valdes vid regionfullmäktige den 18 oktober.

Förteckning över nämnder med partipolitisk representation och antalet ledamöter och ersättare

Regionstyrelsen (19+19)

Trafiknämnden (19+19)

Hälso- och sjukvårdsnämnden (19+19)