Nya regionråd och ny regionstyrelse

Nu har regionfullmäktige valt regionråd för de styrande partierna Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet de gröna, fastställt deras respektive ansvarsområden och valt oppositionsregionråd. Fullmäktige har även valt en ny regionstyrelse för mandatperioden.

Vid det nyvalda regionfullmäktiges första sammanträde den 18 oktober valdes vilka som ska styra Region Stockholm under den nya mandatperioden.

Vid fullmäktiges sammanträden i november och december beslutar fullmäktige om skattesats, utformningen av den politiska organisationen och gör val till nämnderna. De nya nämnderna börjar sitt arbete från och med den 1 januari 2023.

Regionstyrelsen lägger fram ett förslag till budget för 2023 som beslutas vid regionfullmäktiges sammanträde den 6–7 december.

Regionfullmäktiges ordförande samt vice ordförande

Till ordförande för regionfullmäktige valdes Mikael Sundesten (S). Som förste vice ordförande valdes Fredrik Saweståhl (M) och som andre vice ordförande Aida Asgari (MP).

Regionråd från den styrande koalitionen

Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet kommer att styra tillsammans i minoritet och har samtidigt inlett ett samarbete med Vänsterpartiet.

Till regionråd från den styrande koalitionen valdes:

Finansregionråd – Aida Hadzialic (S)

Finansregionråd med ansvar för regionstyrelsen och dess bolag samt tillväxt- och innovationsfrågor samt frågor som inte ankommer på någon annan föredragande.

Hälso- och sjukvårdsregionråd – Talla Alkurdi (S)

Hälso- och sjukvårdsregionråd med ansvar för hälso- och sjukvårdsnämnden.

Trafikregionråd – Anton Fendert (MP)

Trafikregionråd med ansvar för trafiknämnden, AB SL med dotterbolag (exklusive Waxholmsbolaget) och övergripande trafikfrågor.

Klimat-, infrastruktur- och skärgårdsregionråd – Gustav Hemming (C)

Klimat-, infrastruktur-, och skärgårdsregionråd med ansvar för klimat- och regionutvecklingsnämnden, regionstyrelsens infrastruktur- och regionplaneutskott, miljö och hållbarhet samt sjötrafik (inklusive Waxholmsbolaget).

Primärvårdsregionråd – Christine Lorne (C)

Primärvårdsregionråd med ansvar för primärvårdsnämnden, folkhälsofrågor, tandvårdsfrågor samt med ansvar för patientnämnden.

Investeringsregionråd – Jens Sjöström (S)

Investeringsregionråd med ansvar för trafikinvesteringar som ankommer på trafiknämnden samt färdtjänstfrågor. Därtill ansvarig för fastighets- och servicenämnden samt övriga investeringsfrågor som inte ankommer på någon annan föredragande.

Personalregionråd – Robert Johansson (S)

Personalregionråd med ansvar för regionstyrelsens personal- och produktionsutskott, LISAB och dess dotterbolag samt även ansvar för kulturnämnden.

Regionråd från Vänsterpartiet, samarbetsparti till den styrande koalitionen:

Jonas Lindberg (V), oppositionsregionråd

Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd

Oppositionsregionråd

Till oppositionsregionråd valdes:

Irene Svenonius (M), oppositionsregionråd

Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd

Msciwoj Swigon (SD), oppositionsregionråd

Désirée Pethrus (KD), oppositionsregionråd

Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsregionråd

Pressbilder

Här finns högupplösta pressbilder på alla regionråd och oppositionsregionråd att ladda ned: Regionråd - Region Stockholm

Regionstyrelsen

Till ordinarie ledamöter i regionstyrelsen valdes följande ledamöter:

Aida Hadzialic (S), ordförande

Gustav Hemming (C), 1 vice ordförande

Irene Svenonius (M), 2 vice ordförande

Talla Alkurdi (S)

Jens Sjöström (S)

Robert Johansson (S)

Tove Sander (S)

Christine Lorne (C)

Anton Fendert (MP)

Sandra Ivanovic Rubin (MP)

Anna Sehlin (V)

Jonas Lindberg (V)

Kristoffer Tamsons (M)

Pehr Granfalk (M)

Charlotte Broberg (M)

Désirée Pethrus (KD)

Amelie Tarschys Ingre (L)

Msciwoj Swigon (SD)

Britt-Mari Canhasi (SD)

Ny mandatperiod - viktiga datum

25 oktober

Regionstyrelsen sammanträder.

15 november

Regionfullmäktige sammanträder. På agendan: Fastställa skattesats för 2023, ny politisk organisation.

22 november

Regionstyrelsen sammanträder och fattar bland annat beslut om budgetförslag för 2023.

6 - 7 december

Regionfullmäktige debatterar och beslutar budget 2023 för Region Stockholm.

1 januari 2023

Nämnder och styrelser påbörjar arbetet för nya mandatperioden.