Region Stockholm skänker transportbil till Ukraina

På onsdagen anslöt en av Region Stockholms transportbilar till en konvoj med fordon på väg till Ukraina. Bilen har tidigare använts av Ambulanssjukvården i StorStockholm AB, AISAB, och lämnas som bistånd till Ukraina genom föreningen Swedish Rescuers.

– Region Stockholm har även tidigare gett humanitärt stöd till Ukraina i form av bland annat fordon och medicinsk utrustning. Behovet av fordon är stort och jag är stolt över de bidrag vi kan lämna. Jag är också stolt över våra medarbetare som engagerar sig frivilligt för att hjälpa, säger Nicole Silverstolpe, Ukrainasamordnare i Region Stockholm.

Transportbilen är utrustad för att transportera avlidna personer. Den är i gott skick och har servats inför resan till Ukraina. I AISAB:s dagliga drift ersätts bilen av ett annat fordon.

Swedish Rescuers är en förening bestående av personer som arbetar bland annat inom ambulans, polis och brandförsvar. Volontärerna arbetar helt ideellt och alla insamlade medel går till fordon, materiel och resor. Sedan 2011 har föreningen levererat fordon och materiel till krigshärdar i världen. Den första leveransen till Ukraina gick i maj ifjol.

– Behovet är oerhört stort. De är trötta och slitna men det finns en jättestor tacksamhet över det här, säger Johan Hansson, ambulanssjukvårdare och volontär.

Hör Johan Hansson berätta mer om hur det är att leverera fordon till Ukraina i filmen nedan.