För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor
Två män i orange arbetar på ett tågspår.
Foto: Mikael Ullén

Tvärbanans utbyggnad pausades – nu tas ett nytt beslut

Den 25 november godkände trafiknämnden ett förnyat genomförandebeslut om att fortsätta bygga ut Tvärbanan till Helenelund. Ärendet går nu vidare till regionstyrelsen och därefter till regionfullmäktige, som behöver ta slutligt beslut.

Utbyggnaden av Tvärbanan till Helenelund är pausad sedan sommaren 2024. Det var då Region Stockholms trafikförvaltning bedömde att villkoren i avtalet, en totalentreprenad, inte uppfylldes och att bristerna var så allvarliga att avtalet med dåvarande byggentreprenör behövde hävas. Sedan dess har arbetena längs banan stått still. För att kunna återuppta arbetena har nu ett nytt beslutsunderlag tagits fram inför kommande upphandlingar för sträckorna Bromma flygplats–Ursvik och Ursvik–Helenelund.

Kostnader och finansiering

Det förnyade beslutet innebär en total budget på 9,3 miljarder kronor, varav 9,2 miljarder kronor är investeringar. Jämfört med det tidigare beslutet från 2024 blir investeringsutgifterna 1 106 miljoner kronor högre och driftkostnaderna blir 124 miljoner kronor högre. Kostnadsökningarna beror på förväntade prisökningar, förseningar och behovet av att lägga till en ekonomisk reserv.

Finansieringen sker inom Region Stockholms investeringsbudget för 2026 och inriktningsnivåerna för 2027–2035. Medfinansiering från staten och kommuner beräknas till 2,4 miljarder kronor.

Genomförande och upphandling

Trafikförvaltningen har behövt göra om projekteringen för sträckan Bromma flygplats–Ursviks torg. Man har också behövt göra egna utredningar och detaljprojektering för Ursviks torg–Helenelund, eftersom den tidigare entreprenören inte gjort detta.

Att detaljprojektera i egen regi bedömdes vara det mest kostnadseffektiva upplägget i det här skedet. Det gör det möjligt att upphandla flera entreprenader och minskar risken för ytterligare omtag och ändringar under byggtiden.

Det är först när alla handlingar, tillstånd och beslut är klara som bygget kan starta. Upphandlingarna för Ursvik–Helenelund bedöms kunna starta i början av 2026, med en beräknad byggtid på cirka tre år, och för Bromma–Ursvik under hösten 2026, där byggtiden beräknas till cirka ett och ett halvt år.  

Reviderad preliminär tidplan för trafikstarter, utifrån läget i november 2025:

  • Ursviks torg: fjärde kvartalet 2028
  • Helenelund: fjärde kvartalet 2029

Om Tvärbanans Kistagren

Kistagrenen sträcker sig från hållplats Norra Ulvsunda via Bromma flygplats, och sedan vidare mot Helenelund. Sträckan blir cirka åtta kilometer och går genom tre kommuner: Stockholm, Sundbyberg och Sollentuna, med tio nya hållplatser. Trafikstarten för sträckan Norra Ulvsunda – Bromma flygplats genomfördes 2021.

Resandet väntas bli omfattande när hela banan öppnas eftersom några av länets mest betydelsefulla utvecklingsområden, både vad gäller arbetsplatser och bostäder, ligger längs sträckan.

Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.

Prenumerera