För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor
Resenärer på Arlanda

Arlandas tillgänglighet behöver stärkas

Stockholmsregionens flygförbindelser har minskat med fyra procent mellan 2023 och 2025. Minskningen beror främst på färre avgångar från Bromma, Skavsta och Västerås. Det visar 2025 års uppföljning av Stockholmsregionens flygförbindelser. 

Rapporten har tagits fram av Copenhagen Economics på uppdrag av Region Stockholm och Visit Sweden i ett samarbete med Swedavia. Den syftar till att ge ökad insikt om regionens flygtrafik och stimulera diskussion om hur Mälardalen, Stockholm och hela Sverige kan stärka sina band till omvärlden via flyg. Föregående rapport publicerades 2023.

Fortsatt svag återhämtning efter pandemin 

Det totala antalet flygförbindelser i Stockholmsregionen minskade med fyra procent mellan 2023 och 2025. Främst till följd av färre flygavgångar från de mindre flygplatserna, Bromma, Skavsta och Västerås. Rapporten visar att Arlanda nu står för 99 procent av regionens flygtrafik, en ökning med 2 procentenheter jämfört med 2023. Men trots att antalet direktflyg från Arlanda har ökat med 8 procent, har antalet rutter med mellanlandning – särskilt till Nordamerika – minskat med 2 procent. 
 
Stockholms flygplatser har inte återfått samma trafikvolymer som många jämförbara europeiska flygplatser efter Covid-19-pandemin. Antalet passagerare är fortsatt lägre och återhämtningen går långsamt, vilket påverkar Sveriges konkurrenskraft negativt.

Stockholm halkar efter internationellt 

Jämfört med regioner som Amsterdam, Barcelona, Berlin, Dublin, Hamburg, Helsingfors, Köpenhamn, London, Manchester, Milano, München, Oslo, Paris och Wien har Stockholms flygplatser tappat i omfattning. Flera av dessa regioner har ökat sina flygförbindelser med upp till 24 procent sedan 2023, medan Arlanda endast har ökat med 1 procent. Det placerar Stockholm på efterkälken i den internationella konkurrensen.

"Stockholmsregionens konkurrenskraft bygger på god internationell tillgänglighet. Flyget är en avgörande länk som gör det möjligt för företag att etablera sig, talanger att mötas och besökare att uppleva vår stad. Genom samverkan mellan offentliga aktörer och näringslivet arbetar vi för att skapa förutsättningar för fler direktlinjer och stärka regionens attraktionskraft”, säger Anton Västberg, utvecklingsdirektör, Region Stockholm.

”En god svensk tillgänglighet är mycket viktigt för hela landets konkurrenskraft. Våra flygplatser möjliggör för människor att mötas, både i affärer och privat. Ett fortsatt starkt samarbete mellan stat, regioner och bransch är av största vikt för att framtidssäkra flyget och den tillgänglighet som Sverige behöver, både inom landet och internationellt, säger Elizabeth Axtelius, Director Aviation Business på Swedavia. 

”Sveriges attraktionskraft som resmål är beroende av att världen når oss. Flyget är en nyckel till att turister kan upptäcka vårt land – från storstadspuls till naturupplevelser. Därför arbetar vi nära Swedavia, regioner och näringsliv för att locka internationella besökare. Samverkan är avgörande för att Sverige ska fortsätta växa som hållbar destination”, säger visit Swedens vd Susanne Andersson. 

Utmaningar för regionens internationella flygförbindelser 

Rapporten pekar på att förbindelserna till strategiskt viktiga regioner såsom Nordamerika har försämrats, främst på grund av färre flyglinjer till större flygplatsnav med möjlighet att byta till ytterligare många flyglinjer. Detta har en negativ påverkan på både näringsliv, besöksnäring och invånare och kan på sikt försvåra regionens utveckling och internationella samarbete. Dessutom visar rapporten att Arlanda har färre långdistansrutter än många av de jämförda europeiska flygplatserna.

Direkt- och flyg med mellanlandning, indirekt flyg – vad innebär det?

Rapporten förklarar att det totala antalet flygförbindelser består av både direktflyg och rutter med mellanlandning. Den största positiva förändringen för Arlanda är ökningen av inrikes direktflyg, mycket tack vare att BRA lagt ned sina rutter från Bromma och SAS har ökat inrikesflygtrafiken till och från Arlanda. Samtidigt har Brommas roll minskat dramatiskt – från att ha stått för 35 procent av regionens inrikesflyg 2023 till endast 4 procent 2025, och all utrikestrafik har upphört.

Slutsatser

Region Stockholm, Swedavia och Visit Sweden vill med denna rapport öka medvetenheten om utvecklingen för Stockholmsregionens och Sveriges flygförbindelser. Situationen kräver insatser för att stärka både direktflyg och rutter med mellanlandning, särskilt till Nordamerika. För att Sverige ska kunna fortsätta vara en attraktiv och konkurrenskraftig region i Europa behövs ett tydligt fokus på att förbättra flygförbindelserna – annars finns risk att tappa fart i den internationella konkurrensen. 

Rapporten visar att de nordiska grannländerna, särskilt Köpenhamn, har lyckats behålla och öka sina flygförbindelser. Sverige behöver nu ta krafttag för att matcha utvecklingen och säkra viktiga flyglinjer för framtidens samhälle, arbetsmarknad och ekonomi.

Reguljärt flyg och charterflyg 

Statistiken från Copenhagen Economics inkluderar såväl reguljära flyglinjer som charterflyg och särskiljer dem inte. Båda är viktiga för tillgängligheten men det är de reguljära flyglinjerna som möjliggör en kontinuerlig och förutsägbar tillgänglighet för utländska resenärer, både för turism, affärsresor och andra syften. För Stockholm Arlandas del står chartertrafiken i rapporten för ca 3% av trafikrörelserna.

Varför är Stockholm Arlanda Airport viktig för regionen och Sverige? 

Arlanda är Sveriges internationella nav

Arlanda är den enda flygplatsen i Sverige med kapacitet att fungera som global knutpunkt. Den är avgörande för att hela landet ska ha tillgång till internationella marknader, investeringar och turism.  

Regional tillgänglighet och sammanhållning

Arlanda är inte enbart viktig för Stockholm – flygplatsen är en förutsättning för att hela Sverige ska leva. Den knyter samman regionala flygplatser och möjliggör arbetspendling, turism och export. Utan ett starkt Arlanda blir det svårare att utveckla attraktiva destinationer och skapa tillväxt i hela landet. 
Det krävs resenärer för att attrahera flygbolag och flyglinjer:  
För att flygbolag ska vilja etablera flyglinjer till och från Sverige och inom Sverige, krävs passagerare som skapar lönsamhet. Inga resenärer – inga flyg. Därför är till exempel utveckling och användning av mer hållbara flygbränslen (SAF, Sustainable Aviation Fuel) en viktig pusselbit för progressiv och hållbar utveckling.

Vad gör Region Stockholm?

Region Stockholm leder och samordnar arbetet för en hållbar utveckling i Stockholmsregionen. Visionen är att Stockholm ska vara Europas mest attraktiva storstadsregion – att bo, leva och verka i.  
Tillsammans med näringslivet, kommuner, akademin, myndigheter och civilsamhället skapar vi förutsättningar för ett bättre klimat, ett framgångsrikt näringsliv, tillgång till kompetens, jobb och utbildningstillfällen, stark infrastruktur och goda livsmiljöer.  
Arbetet sker enligt det lagstadgade regionala utvecklingsansvaret och utgår från en regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen.

Vad gör Visit Sweden?

Visit Sweden arbetar som statligt bolag och nationell aktör 365 dagar per år att genom global marknadsföring öka intresset för Sverige som turistland och resmål hos en målgrupp som visar intresse för Sverige, är globala resenärer och nyfikna upptäckare. Visit Swedens marknadsföringen når allt fler i världen och intresset för Sverige som destination har ökat, liksom antalet registrerade gästnätter gjorda av utländska besökare.

Om rapporten

Rapporten är framtagen av Copenhagen Economics med data från SEO Economic Research. Data är insamlad under en vecka i september 2025.

För mer pressinformation

Region Stockholm: 08–123 131 48 eller press@regionstockholm.se  
 
Swedavias presstjänst: 010-109 01 00 eller press@swedavia.se
 
Visit Sweden: jim.hofverberg@visitsweden.com, Corporate Communications Officer  

Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.

Prenumerera

Fler nyheter