För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor
Två tåg möts på Saltsjöbanan. Solen skiner och träden har börjat få höstlöv.
Foto: Mikael Ullén

Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november

Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.

Trafikförvaltningen och trafikutövaren konstaterar att åtgärderna som har satts in på Saltsjöbanan har fungerat och att problemen med smörjbalansen är lösta. Det betyder att tågen återigen börjar köra med resenärer ombord från och med den 9 november.

– Att vi startar trafiken igen beror på att vi har kunnat testköra så pass mycket och med så hög intensitet att vi känner oss trygga med att problemen inte återkommer, säger Mattias Sjöström Varg, sektionschef för spårtrafik på trafikförvaltningen.

Busstrafik kompletterar tågtrafiken

Busstrafiken kommer i stort sett att köra på samma sätt som när Saltsjöbanan har varit avstängd. De förstärkningsbussar som kör mellan Saltsjöbaden/Solsidan och innerstan fortsätter att köra även när tågtrafiken startar igen. De kommer att komplettera tågtrafiken tills Saltsjöbanan återigen kör till Slussen, vilket är planerat till år 2028.

Några turer på linje 26M kommer att köra fram till vecka 48 och slutar därefter att gå. Det gäller specifikt de avgångar som endast kör mellan Solsidan och Fisksätra.

– Vi förstår att avstängningen har inneburit stora besvär för många resenärer och arbetar nu för att återvinna förtroendet för trafiken, säger Mattias Sjöström Varg.

Problemen med smörjbalansen

Det finns inte någon enskild faktor som går att peka ut som rotorsak att problemen kring smörjbalansen har uppstått, utan det beror snarare på en kombination av flera faktorer.

Ett skäl till att problemen har uppstått är att rutinerna kring smörjningen inte har fungerat som de borde. Det har lett till felaktig hantering av smörjningen, både vad gäller smörjapparaterna och den manuella stödsmörjningen. De nya smörjapparaterna kan också ha varit placerade på ett sätt som inte har varit helt optimala utifrån hur smörjningen fördelas längs banan.

Stockholms spårvägar har tagit fram nya instruktioner och utbildningar kring hur man ska hantera smörjningen. Dessutom har nya smörjapparater installerats på strategiska platser längs banan. Även smörjmedlet har bytts ut.

Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.

Prenumerera

Fler nyheter