För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor
En blå buss, linje 5, kör längs en gata bredvid höga byggnader.

Från linje 77 till stombuss 5 – en del av framtidsplanen

I snart tio år har innerstadens stombussnät bestått av linjerna 1, 2, 3, 4 och 6. Den 18 augusti blev numreringen äntligen komplett när stombusslinje 5 började rulla. Det är en viktig milstolpe i arbetet mot målbilden i Kollektivtrafikplan 2050.

Den 18 augusti ersattes linje 77 mellan Karolinska sjukhuset och Liljeholmen av stombusslinje 5. För dig som reser på sträckan betyder det tätare turer, utökad trafikeringstid och påstigning i alla dörrar – precis som på övriga blå stombusslinjer i innerstan.

Linje 5 går med 7,5-minuterstrafik i rusning och kör på vardagar från cirka klockan 05.30 till 01.00. Det innebär ungefär 2 600 fler timmar i planerad körtid per månad jämfört med linje 77.

Vad kännetecknar stomtrafiken?

Stombusslinjerna kännetecknas av hög turtäthet, snabbhet och förutsägbarhet, och körs av blå bussar. Tillsammans med tunnelbana, pendeltåg, lokaltåg och spårvagnar utgör de stommen i kollektivtrafiken i Stockholms län. Tillsammans bildar de ett övergripande stomnät av radiella och tvärgående linjer som knyter ihop kommunerna med Stockholms stad, och olika stadsdelar och viktiga knutpunkter med varandra.

Åtgärder för bättre framkomlighet

I samverkan med Stockholms stad genomförs åtgärder för att förbättra framkomligheten för linjen. Initialt behålls nuvarande hållplatslägen, men för att följa riktlinjerna för avstånd mellan hållplatser planeras vissa justeringar längre fram.

En del av den långsiktiga planen

Förändringen är en del av Kollektivtrafikplan 2050 – Region Stockholms strategiska styrdokument för kollektivtrafikens utveckling. Planen innehåller drygt 80 förslag på utredningsåtgärder med sikte på 2030 och 2050, för att nå målen i RUFS 2050 och det regionala trafikförsörjningsprogrammet. Linje 5 är en av de åtgärder som bedöms kunna bidra till att möta de utmaningar och behov som finns innerstadstrafiken. 

Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.

Prenumerera

Fler nyheter

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.