
Nu kan du läsa redogörelsen från samrådet om Roslagsbanan till city
Alla synpunkter som kom in under vinterns samråd om Roslagsbanan till city har nu sammanställts och besvarats. Sammanlagt lämnades över 300 yttranden in från allmänhet, myndigheter, företag, organisationer och kommuner.
Mellan 28 januari och 18 februari genomförde Region Stockholm ett första samråd om järnvägsplan och miljöprövning för Roslagsbanan till city. Syftet med samrådet var att informera och hämta in synpunkter om planerad spårlinje, stationslägen, arbetstunnlar och etableringsområden när Roslagsbanan ska förlängas från station Universitetet via Odenplan till T-Centralen.
Stort engagemang
Under samrådsperioden kom över 300 yttranden in, varav cirka 210 från allmänheten. Intresset var också stort när projektet bjöd in till öppet hus i Gustav Vasa skola vid Odenplan den 4 februari. Många av synpunkterna handlade om Roslagsbanan till city borde eller inte borde byggas. Flera hade tankar och frågor om Östra station, och några uttryckte önskemål om en ny station i Albano. Det har även kommit in åsikter om kostnaden för projektet och frågor om vilken nytta det kommer att innebära för resenärerna. Var arbetstunnlar och etableringsområden ska byggas har också engagerat många.
Nästa steg i projektet
Flera av de synpunkter som kommit in har bidragit med värdefull information om sådant som vi behöver ta hänsyn till i den fortsatta planeringen. Efter samrådet har projektet fortsatt hämta in ytterligare underlag genom att mäta, undersöka och inventera bland annat grundvatten, markförhållanden, natur- och kulturvärden i området där den nya järnvägen ska byggas. Under nästa samråd, som planeras till 2026, kommer hela anläggningen att presenteras mer i detalj, och då kommer också en ny chans att lämna synpunkter.
Läs hela samrådsredogörelsen
Alla synpunkter som kommit in, och regionens svar på dem, har nu sammanställts i en samrådsredogörelse som finns att läsa här.
Nedan har vi också försökt att svara på några av de vanligaste frågorna som kom in under samrådsperioden.
Frågor och svar om Roslagsbanan till city
Varför ska Roslagsbanan förlängas till city?
Stockholmsregionen växer och allt fler människor behöver ett effektivt sätt att ta sig till arbete, studier och fritidsaktiviteter. Därför behöver kollektivtrafiken byggas ut och förstärkas. En del av det är att utveckla Roslagsbanan för framtidens resande.
I dag är restiderna mellan kommunerna i nordost och övriga regionen långa. Antalet resande med Roslagsbanan beräknas öka kraftigt under kommande år. De flesta av dem byter till tunnelbanans röda linje vid Stockholms Östra. Det gör bland annat att det redan nu blir mycket trångt på tunnelbanan mellan Tekniska Högskolan och T-Centralen. Trafiken i rusningstid är redan så tät att det inte går att minska trängseln med fler tåg.
Vad händer med Östra station efter utbyggnaden?
När utbyggnaden av Roslagsbanan till city är färdig läggs sträckan mellan Universitetet och Stockholms Östra ner. Eftersom stationen kommer att användas i många år till finns ännu ingen plan för vad regionen vill göra med Östra stationsområdet. Under 2025 kommer en inventering att påbörjas för att få överblick över vilka ytor som blir tillgängliga när stationen läggs ner för trafik. En annan markanvändning kommer att kräva en ny detaljplan, som behöver tas fram i samarbete med Stockholms stad.
Varför har sträckningen via Odenplan till T-Centralen valts?
Antalet resenärer på Roslagsbanan beräknas öka kraftigt de närmaste decennierna i takt med att fler bostäder byggs och fler människor flyttar in i kommunerna i nordost. De flesta av dessa resenärer har inte området kring Östra station som mål för sin resa, utan behöver ta sig vidare, varav en stor andel i dag byter till tunnelbanan. I rusningstrafik är det mycket trångt på tunnelbanans röda linje, och det maximala antalet avgångar är redan uppnått. Genom att dra om Roslagsbanan till T-Centralen via Odenplan kan vi minska trängseln på röda linjen, och samtidigt korta restiderna betydligt. Vid Odenplan kommer det att gå att byta till nuvarande och kommande grön linje samt till pendeltåg. Vid T-Centralen finns möjlighet att byta till samtliga övriga linjer.
Vad är status i projektet och när kan jag få information och påverka?
Projektet arbetar med att ta fram en systemhandling som ska ligga till grund för en järnvägsplan, tillsammans med andra nödvändiga underlag för att kunna lämna in ansökan om miljötillstånd. Vi planerar för ett andra samråd i början av 2026. Då kan alla som är intresserade ta del av förslaget till järnvägsplan och lämna sina synpunkter. Mer information kommer att finnas på www.regionstockholm.se/roslagsbanan/city
Hur kommer jag som bor eller har verksamhet i närheten av utbyggnaden att få information?
Alla fastighetsägare, ledningsägare och andra som direkt berörs av den kommande utbyggnaden kommer att kontaktas för att få information och ges möjlighet att yttra sig.
När börjar ni bygga?
De första förberedande arbetena beräknas börja under 2028. Vi börjar med att bygga arbetstunnlar och därefter kan själva järnvägstunneln börja sprängas ut. Precis som vid utbyggnaden av tunnelbanan kommer utbyggnaden att ske i etapper och det kommer inte att pågå arbeten längs hela sträckan samtidigt.
Hur lång är byggtiden?
Den totala byggtiden för den nya sträckan beräknas till tio år.
Varför byggs inte en ny station i Albano?
Uppdraget att bygga Roslagsbanan till city är avgränsat till att bygga en ny järnväg i tunnel med två nya stationer, vid Odenplan och T-Centralen. Att bygga ytterligare en station i Albano skulle innebära en ökad kostnad på flera miljarder kronor, som det inte finns någon finansiering för.
Planeras någon ombyggnad av station Universitetet respektive Mörby station efter att Roslagsbanan till city?
Ingen ombyggnad eller förändring av station Universitetet planeras just nu. För station Mörby pågår utredning av en framtida möjlig flytt av plattformen söderut, men det är inte beslutat. En annan möjlighet som diskuteras med Danderyds kommun är en gångbro över E18 som skulle förkorta gångavståndet mellan station Mörby och Danderyds sjukhus. Det finns inga beslut om detta ännu.
Vilka byggmetoder planeras och hur kommer jag påverkas under byggtiden?
Den nya järnvägen kommer att gå i en tunnel som behöver sprängas ut i berget. Tunneln kommer att gå djupt under marken. De fastighetsägare och verksamheter som påverkas under byggtiden och när järnvägen är färdig kommer att få mer information när byggstarten närmar sig.
Kommer ni att stänga av gator i anslutning till etableringsområden?
Vilka etableringsområden som behövs och hur de påverkar sin omgivning är inte bestämt ännu. Under samrådet som planeras till början av 2026 kommer vi att kunna berätta mer.
Hur kommer stationerna vid T-centralen och Odenplan att påverkas av att Roslagsbanan ansluter till dem?
Både vid Odenplan och T-Centralen kommer Roslagsbanans plattformar att placeras under eller intill befintliga stationer. Den exakta utformningen av stationerna är inte klar och vi arbetar just nu bland annat med att analysera hur människor kommer att röra sig och vilka in- och utgångar som behöver byggas. Stationernas utformning kommer att presenteras närmare under samrådet som planeras till början av 2026.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Erik Norling ny förvaltningschef för trafikförvaltningen och vd för SL och Waxholmsbolaget
Regionstyrelsen har beslutat att Erik Norling blir ny förvaltningschef för trafikförvaltningen och vd för SL och Waxholmsbolaget från 1 juli