
Regionen samordnar inför framtida störningar i varuförsörjningen
För att hälso- och sjukvården i Region Stockholm ska stå rustad vid framtida kriser har ett omfattande arbete inletts för att bygga en robustare varuförsörjning, med fokus på medicintekniska förbrukningsprodukter. Ett programkontor samordnar arbetet.
Under pandemin blev det tydligt hur viktig en fungerande varuförsörjning är för att vården ska kunna fungera. Behovet av skyddsutrustning och andra nödvändiga produkter ökade snabbt, samtidigt som det var brist på dessa varor globalt. Sedan dess har kraven på en trygg och stabil varuförsörjning för vården ökat.
I dag står vården i Region Stockholm bättre rustad att kunna fungera – även om leveranser till Sverige eller direkt till vården skulle störas. Eftersom regionen redan har ett eget stort lager genom transport- och logistikbolaget MediCarrier, kan arbetet i Stockholm gå snabbare än i många andra regioner.
För att driva arbetet framåt finns nu ett särskilt programkontor som samordnar samarbetet mellan regionens vårdgivare. Syftet är att säkerställa att god vård kan bedrivas även vid allvarliga störningar i samhället.
Rätt analys och genomförande
– Att öka lagerhållningen kräver gemensamma lösningar och ett smartare sätt att tänka. Det handlar inte bara om hur mycket vi lagrar, utan också om vad, var och hur det hanteras. Vi behöver veta om produkterna används brett eller bara i särskilda situationer, och ta hänsyn till om de är skrymmande, sterila, behöver kylförvaring, är brandfarliga eller har kort hållbarhet. Med rätt analys och genomförande får vi lager som inte bara är fulla – utan fungerar när det verkligen behövs, säger Annika Berthold, chef för programkontoret för försörjningsberedskap och vd för MediCarrier AB.
Programkontoret har startat ett gemensamt arbete med vårdgivarna i regionen. Lokala projektledare driver arbetet på plats hos varje vårdgivare. Genom analyser, handlingsplaner, gemensamma lösningar och lärande skapas en långsiktig och stabil försörjning av produkter till vården – med särskilt fokus på medicintekniska förbrukningsprodukter och personlig skyddsutrustning.
Satsningen stöds också av statsbidrag – 197,7 miljoner kronor har tilldelats Region Stockholm för att öka lagerhållningen under 2025.
Bakgrund
- I juni 2020 beslutade Region Stockholm att öka lagret av skyddsutrustning och andra viktiga förbrukningsprodukter. Det regionägda bolaget MediCarrier, som sköter leveranser till vården, fick i uppdrag att lagerhålla till exempel munskydd, visir och engångsförkläden så det räcker i tre månader.
- I Region Stockholms budget för 2024 fattades beslut om att alla regionägda vårdgivare ska ha egna lager, med nödvändiga produkter som räcker i minst två veckor.
- I november 2024 träffade regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) en överenskommelse om att alla vårdgivare i Sverige ska ha lager nära sina verksamheter med produkter som räcker i fyra veckor.
MediCarrier AB är Region Stockholms logistik- och transportbolag. Bolaget lagerhåller och distribuerar sjukvårds- och förbrukningsartiklar, samt utvecklar och tillhandahåller transporttjänster för gods åt Region Stockholm verksamheter. MediCarrier ansvarar även för regionens beredskapslager avseende kritisk skyddsutrustning och kritiska förbrukningsartiklar till hälso- och sjukvården.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Beslut om statliga medel för stärkt kvinnohälsa
Utbildning och kompetensutveckling inom hela förlossningsvården. Det är exempel på vad de statliga medlen för att stärka kvinnors hälsa fördelas till.Vaccination och psykisk hälsa i fokus – möt Region Stockholm på Järvaveckan
På årets Järvaveckan den 11–15 juni bjuder Region Stockholm in till ett program fyllt med hälsoaktiviteter, information, samtal och inspiration.Fem ideella organisationer får verksamhetsbidrag för att hjälpa barn och unga med ätstörningar
Primärvårdsnämnden har beslutat att fördela 5 miljoner kronor i bidrag till ideella organisationer som arbetar med insatser mot barn och unga med ätstörningar.