För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
Bussar står uppställda utomhus på Brommadepån 1959
Brommadepån år 1959.

Från depå till stadskvarter – historisk tillbakablick på Brommadepån

Efter 81 års tjänst står Brommadepån inför en omvandling. Alla de nuvarande byggnaderna rivs och en mindre vagnhall för Nockebybanans fordon ska byggas. Resten av området ska så småningom bli stadskvarter med bostäder, kontor och verksamheter.

En gång stod här nödbostäder – enkla hus med små lägenheter för bostadslösa. Staden lät bygga dem 1917 men rev dem för att ge plats åt depån som stod färdig 1944. Den gamla verkstadshallen, med sin stora SL-skylt på gaveln, har sedan dess blivit ett välkänt landmärke för den som åker tunnelbana väster om Alvik. Genom åren har depån rymt tunnelbanetåg, bussar och fordon från både Nockebybanan och Tvärbanan – liksom de tidigare spårvagnslinjerna Ulvsundabanan och Ängbybanan (se faktaruta nedan). Men inte länge till.

Snart dags att börja riva

Nu har alla verksamheter förutom tunnelbanan och Nockebybanan (och några museifordon som tillhör Spårvägsmuseet) flyttat vidare. Inuti byggnaderna har utrustning och annan inredning börjat plockas ner. Det som kan återanvändas tas till vara och de föremål som inte hittar ny användning inom SL:s verksamhet annonseras ut på en marknadsplats för återbrukbara byggvaror.

Den stora verkstadsbyggnaden ska börja rivas i september men redan till sommaren kan det synas utifrån att något är på gång, när de första spåren och växlarna plockas bort.

Med känsla för historien

Den nya mindre vagnhallen för Nockebybanans sju vagnar får ett grönt tak, enligt överenskommelse med Stockholms stad. Den fina gamla SL-skylten från stora verkstadsbyggnaden ska förstås återanvändas till fasaden på den nya depåbyggnaden.

Staden tar vid

Region Stockholms del av projektet, som trafikförvaltningen ansvarar för, ska vara klar 2028, då den frigjorda marken lämnas över till Stockholms stad, som planerar bostäder, kontor och verksamheter. Exakt hur det ska se ut är inte bestämt, utan kommer att presenteras i ett förslag till ny detaljplan som berörda kan tycka till om.

Men vi kan nog utgå från att det den här gången knappast blir några nödbostäder som kommer att byggas på den numera attraktiva adressen Drottningholmsvägen 240.

Fakta om Ulvsundabanan

Ulvsundabanan invigdes redan 29 maj 1914, som spårvagnslinje 2 från Tegelbacken till Alvik, över Tranebergs pontonbro. Den 1 februari 1917 förlängdes linjen till slutstationen Ulvsunda som låg invid kanalen vid korsningen med Lillsjönäsvägen. Där fanns en vändslinga samt en spårvagnshall väster om Ulvsundavägen vid Lillsjön. 

1920 döptes linjen först om till nummer 12, och sedan linje 13. I september 1934 flyttades trafiken över till den då nybyggda Tranebergsbron. När Tranebergsbron konverterades till tunnelbanetrafik 1950 lades linjen ner.

Spårvagn kör på gamla pontonbron vid Traneberg med Tranebergsbron i bakgrunden år 1934.

 Fakta om Ängbybanan

Ängbybanan invigdes 1944. Det var en spårvägslinje som gick från Tegelbacken, via Fridhemsplan och över Tranebergsbron till Islandstorget. När tunnelbanans gröna linje från Kungsgatan (nuvarande Hötorget) till Vällingby stod klar 1952 lades linjen ner och spåren mellan Alvik och Islandstorget blev en del av tunnelbanan. 

Den nya och flexibla Ängbyvagnen

Ängbybanan trafikerades med en ny typ av spårvagn, den så kallade Ängbyvagnen, som byggdes för att kunna flyttas mellan olika linjer. Ett normaltåg bestod av två motorvagnar med en släpvagn emellan, för att kunna köras i båda riktningarna. Ängbyvagnarna användes, förutom på Ängbybanan, bland annat också på de båda Lidingöbanorna, de tidigare spårvagnslinjerna 14 och 17 till Fruängen, samt på Nockebybanan.

Ängbyvagn i trafik 7 augusti 1944
Ängbyvagn i trafik år 1944.

Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.

Prenumerera

Fler nyheter

För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor.