Tyst, snabb och miljövänlig resa med elektrisk bärplansbåt i Stockholms kollektivtrafik
Från och med den 29 oktober kör Region Stockholm världens första elektriska bärplansbåt i linjetrafik. Direktlinjen går mellan Ekerö och Klara Mälarstrand och är ett pilotprojekt som testas i kollektivtrafiken fram till och med sommaren 2025.
Invigningsbandet för att fartyget Nova ska börja gå i SL:s linjetrafik är klippt! Båten kör tisdagar till och med lördagar, tre turer från Tappström på Ekerö och två turer från Klara Mälarstrand, med start den 29 oktober. Bärplansbåten kör på prov under isfria perioder nu i höst och sedan under våren och fram till augusti 2025.
– Vi är stolta över att vi nu kan börja ett historiskt pilotprojekt med att köra bärplansbåt i kollektivtrafiken mellan Stockholms innerstad och Ekerö. Vi kan därmed erbjuda resenärerna en unik Mälarresa som är tyst, snabb och miljövänlig, säger Gustav Hemming, klimat- och infrastrukturregionråd i Region Stockholm.
Han fortsätter:
– Vi gör det här för att våga visa vägen i den gröna omställningen till sjöss. På Ekerö ser vi tydligt hur det också finns möjlighet att göra stora tidsvinster sjövägen då restiden kan halveras med bärplansbåten - vilket skulle kunna få fler att ställa bilen och köpa ett SL-kort i stället, berättar Gustav Hemming.
Innovationsprojekt som utvärderas efter genomförd testperiod
Genom trafikförvaltningen är Region Stockholms roll i projektet att testköra fartyget i linjetrafik och sedan utvärdera hur det fungerat. Det görs för att utveckla nya lösningar för snabba, utsläppsfria passagerarfartyg som samtidigt bidrar till en hållbar framtida sjötrafik.
Projektet är ett samarbete med Trafikverket, som är med och stödjer projektet ekonomiskt, och Candela, som har tillverkat fartyget.
– Trafikverket stödjer med forskningsmedel för att projektet bidrar till att stärka sjöfartens roll i transportsystemet och på så sätt öka nyttjandet av vattenvägarna, säger Charlott Andersson på strategisk utveckling på Trafikverket.
Båttillverkaren Candela som också äger fartyget Nova ser pilotsamarbetet med trafikförvaltningen som en viktig pusselbit i sin färd med att introducera bärplansfartyg för den kommersiella marknaden.
– Det är fantastiskt kul att det här händer i Stockholm först. Med bärplanstekniken kan vi utnyttja vattenvägarna mycket bättre än idag samtidigt som vi kapar utsläppen från kollektivtrafiken, säger Gustav Hasselskog, vd på Candela.
Fakta om fartyget och resan
- Fartyget drivs av 100 procent el. Laddningen sker i huvudsak vid Norr Mälarstrand. En elektrisk bärplansbåt drar upp till 80 procent mindre energi än konventionella fartyg av motsvarande storlek.
- Det finns plats för upp till 25 resenärer, varav 1 rullstolsplats och 2 prioriterade sittplatser.
- Tre till fyra cyklar ryms inne i kupén. Det är besättningen som avgör om det är fullt. Elcyklar är tyvärr inte tillåtna ombord.
- På en del av sträckan är det hastighetsbegränsningar, men projektet har tillfällig dispens för att köra i 18 knop på sträckan Gröndalsbron – Klara Mälarstrand, dock ej under juni-augusti.
- På öppet vatten är det fri fart, så mellan Ekensberg och Ekerö får den åka snabbare. Marschfastigheten för bärplansbåten är omkring 25 knop.
- Resan tar ungefär 30-32 minuter. Det kan jämföras med ordinarie linje som kör 45 minuter utan hållplatsstopp.
- Tidtabell kommer finnas vid bryggorna och på sl.se/nova, där du också hittar information om fartyget är ur drift någon eller några dagar. Det kan bero på exempelvis mjukvaruuppdateringar eller annan intrimning, som är en naturlig del av testprocessen.
- Fartyget avgår strax innan eller samtidigt som ordinarie båtavgång på linje 89. Om en tur ställs in gäller inte resegarantin. I stället hänvisas resenärerna till ordinarie trafik. SL-taxa gäller ombord.
Mer om den eldrivna bärplansbåten
Båten blir världens första eldrivna passagerarfartyg med bärplan som provkörs i kollektivtrafik, mellan Klara Mälarstrand och Tappström på Ekerö
När kommer båten gå?
Mer om hur båten går och hur du kan åka med finns på sl.se.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Öppna spärrar ska testas i tunnelbanan under 2025
Från 16 december står spärrarna öppna på Näckrosen. Under 2025 undersöker regionen hur en spärrfri miljö påverkar resenärers upplevelse och biljettintäkter.Tio år med regionala cykelplanen – cykling allt säkrare
2014 lanserade Region Stockholm den regionala cykelplanen för Stockholms län. I år, tio år senare, kan regionen konstatera flera framsteg.Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Den 15 december 2024 börjar tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter nästan två års avstängning - nu med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation.